اعزام بالگرد از ایران به عراق برای اطفای حریق هورالعظیم



استاندار خوزستان از همتای خود در بصره خواست تا سفیر اعلام نگرانی او درباره پیامدهایی که آتش‌سوزی هورالعظیم برای خوزستان دارد به «نخست‌وزیر» عراق باشد. آن طور که «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان به«ایران» می‌گوید:«استاندار بصره برای گرفتن برق و آب به خوزستان آمده بود.» این در حالی است که به‌دنبال کاهش میزان ذخیره آبی پشت سدها، صادرات برق به عراق و افغانستان منتفی شده است.
شریعتی می‌افزاید: آتش‌سوزی هورالعظیم البته در استان «میسان» عراق ادامه دارد. ولی او از استاندار بصره خواسته تا پیامش را درباره پیامدهای آتش‌سوزی‌های طولانی مدت هورالعظیم برای خوزستان به نخست‌وزیر عراق برساند. شریعتی همچنین از درخواست خود برای وزارت خارجه سخن به میان می‌آورد و می‌گوید از وزارت خارجه خواسته با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از سوختن هورالعظیم برای استان؛ با طرف عراقی وارد گفت‌و‌گو شود.


ارسال تجهیزات به عراق از جمله بالگرد از پیشنهادات مسئولان استانی خوزستان برای اطفای حریق در هورالعظیم در سمت عراق است. به گفته شریعتی در حال حاضر آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در حال کنترل است. او می‌گوید: «بخش ایرانی هور به‌دلیل وجود آب در همان ساعت اولیه شروع آتش‌سوزی خاموش شد.» به گفته «احمد لاهیجان زاده» مدیرکل محیط زیست خوزستان، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که آتش به جان ۹ تا ۱۰ هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در حوزه عراق افتاده است. در روزهای نخست علت آتش‌سوزی، عامل انسانی عنوان می‌شد اما «ناظم ثبوتی» فرماندار هویزه علت این حریق پایدار را اشعه خورشید می‌داند. آمارهای او درباره میزان آتش‌سوزی در هورالعظیم با آمارهای لاهیجان‌زاده متفاوت است. طبق آماری که او به رسانه‌ها می‌دهد 13 هزار هکتار از هورالعظیم طعمه حریق شد. به گفته ثبوتی 300 هکتار از هور از سمت ایران نیز آتش گرفته است. البته شریعتی استاندار خوزستان همچنان اعتقاد دارد که آتش‌سوزی در سمت عراق اتفاق افتاده و درباره آتش‌سوزی در بخش ایرانی این هور بین‌المللی می‌گوید:«وقوع آتش‌سوزی در بخش ایرانی حرف اشتباهی است. ما رفتیم و خاموش کردیم. وقتی این اتفاق افتاد بلافاصله نیروها گسیل شدند و آتش‌نشان‌ها آتش را خاموش کردند.» به گفته شریعتی دود ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی هور که بسیاری از خوزستانی‌ها از جمله شهروندان اهوازی، بستان، سوسنگرد و هویزه را آزار می‌داد، کم شده است. گفتنی است هفته گذشته استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم بسیاری از شهروندان خوزستانی را راهی بیمارستان کرده بود.

حقابه هورالعظیم برقراراست استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از برقرار بودن حقابه هورالعظیم خبر می دهد. او می‌گوید:«حقابه  هورالعظیم هم متناسب با میزان آب کم و زیاد می‌شود اما همچنان برقرار است.» او همین برقراری را باعث نجات هورالعظیم از آتش‌سوزی‌های شروع شده از بخش عراقی می‌داند.«سیدعادل مولا» معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان هم پیش از این گفت‌و‌گو، وجود آب در هورالعظیم را باعث کاهش آتش‌سوزی‌ها در بخش ایرانی دانسته اما او برخلاف شریعتی به روزنامه ایران گفته بود آبی که سال گذشته به هورالعظیم تزریق شد مازاد آب‌های پشت سد استان بود اما خبری از حقابه هورالعظیم نیست. او همچنین نسبت به عدم پرداخت حقابه هورالعظیم هشدار داده و گفته بود که هورالعظیم با توجه به خشکسالی، گرمای هوا و عدم تخصیص حقابه، روزهای سختی را در پیش دارد. بخش‌های خشک شده هورالعظیم یکی از کانون‌های ایجاد گرد وغبار در خوزستان هستند.اما شریعتی دلنگرانی‌های «مولا» را رد می‌کند و می‌گوید: «هورالعظیم یک میلیارد و 14 میلیون متر مکعب حقابه دارد و با توجه به میزان آب موجود، این حقابه با نسبت‌های مختلف پرداخت می‌شود.» او صید قانونی ماهی توسط 300 ماهیگیر در هور را هم دلیلی برای اثبات حرف‌های خود می‌داند و اعتقاد دارد که جایی برای نگرانی درباره بخش ایرانی هورالعظیم وجود ندارد.