دختران و نشاط اجتماعی

 جهان به سمت تحول در نقش آفرینی دختران  و حقانیت بخشی به حضور اجتماعی شان  می‌رود و آنچه از این حرکت تا کنون برآمده آگاهی جمعی و دستیابی به بخشی از مطالبات دختران و زنان در ذیل احترام و ارزشگذاری به شخصیت انسانی و جنسیتی  آنان است. اما با وجود پیشرفت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف علمی و اجتماعی و رعایت حدود قوانین و برابری‌ها، خشونت علیه دختران یکی از گسترده‌ترین و ویرانگرترین موارد نقض حقوق بشر در جهان محسوب مي‌شود و متاسفانه هنوز كه هنوز است، نابرابری جنسیتی  یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی است و اقدامات برای حفظ سلامتی، آسایش و آرامش زنان و دختران، حضور آنان در مناصب سياستگذاري، تصميم گيري و  رهبری و همچنين حمایت‌های حقوقی از آن‌ها ناکافی است. متاسفانه با وجود تاکیدات جهانی بر نگاهداشت  دختران به عنوان سرمایه اجتماعی غنی، در بعضی از مناطق جهان برنامه‌ریزی و پیشرفت در امور حقوقی و اجتماعی زنان رد شده است. این در حالی است که صاحبنظران معتقدند زنان در کشورهای در حال توسعه، تنها عامل مهم در ایجاد و حفظ تغییرات طولانی مدت اجتماعی هستند و برابری جنسيتي و تحقق حقوق بشر برای توسعه پایدار و ماندگاری دولت‌ها و حکومت‌ها بسیار اهمیت دارد و برابری دختران با  پسران از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی برای رشد و پیشرفت کشورها حیاتی است. اما در این میان ایران تا چه اندازه توانسته به وعده‌های مسئولان خود در خصوص احقاق حق برابری دختران در جامعه و حضور امن شان اقدام کند؟ آنچه از شواهد برمی‌آید این است که در ایران در کنار فعالیت‌های ارزشمندی که در حوزه دختران وزنان صورت گرفته است، هنوز کاستی‌ها و کمبودهایی در...
عدالت حضور دختران و پسران در اجتماع وجود دارد. درحقیقت در ایران آن قدر که پسران حق شادی و جرات ورزی و ریسک‌پذیری دارند براي دختران حقی وجود ندارد و تبيین ابعاد یکسان نگریستن شادی و نشاط اجتماعی براي جوانان و نوجوانان دختر و پسر اقدامی است که باید برای بسترسازی آن  تدوین برنامه شود. شادی و نشاط جوانی و نوجوانی خاص جنس پسر نیست که در جامعه با شادابی دختران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی مقابله‌هایی صورت می‌گیرد. تبعیض‌گذاری در برخورداری از حق اجتماعی و دادن ظرفیت‌های حضور به پسران ظلم نابخشودنی است که قابل جبران در برگشت توسعه‌ای  نیست. نشاط اجتماعی شاخصی نیست که مختص جنسیتی داشته باشد و در سن نوجوانی و جوانی سلامت جسمی و روحی دختران وپسران با شادابی هم معنا می‌شود.  اگر دختران از این حق محروم شوند ضمن خستگی روحی و دل‌زدگی از حضور موثر در اجتماع، آثار آن در مادر شدن آنها و تربیت نسل آینده به وفور قابل ردیابی است. خشونت علیه  دختران تنها آزارهای جسمی و جنسی نیست، این خشونت‌ها می‌تواند با نادیده گرفتن حضور زنان و دختران در مناصب  مدیریتی، عدم حضور در ورزشگاه‌ها و ممانعت از ورود آنان، ناامنی‌های اجتماعی در معابر و مکان‌های عمومی، کنش‌های اجباری پوششی، ازدواج اجباری و زودهنگام دختران، بهره‌کشی اقتصادی از دختران، حق‌های حقوقی نامتعارف در بحث طلاق و حضانت فرزند، اذن خروج از کشور با رای پدر و یا همسر  و... همراه باشد. تا چه حد فراوانی امور هست که باید در حوزه دختران برای آنها اقدامی عاجل صورت بگیرد و متاسفانه با وجود دیدگاه‌های تحجرمآب، باورهای سنتی خرافه ای و شکاف جنسیتی برنامه عملیاتی شایسته‌ای که ماخوذ به نتیجه باشد، برای حل مسائل موجود انجام نگرفته است. بايد پذيرفت كه وعده عملي شدن حقوق بشر و اهداف توسعه پایدار در جوامع بدون پایان دادن به خشونت علیه  دختران و حضور حداکثری آنان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی  امكان‌پذير نيست. امروز مشاهده ﻣﯽ‌ﺷﻮد ﭘﺪﯾﺪه‌ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﻣﯽ‌ﺗﻮانند ﻣﻮﺗﻮر و محرك ﺗﻮﺳﻌﻪ  ﺗﻠﻘﯽ ﺷﻮند دختران، کمتر در برنامه‌ها و فعالیت‌ها دیده شده‌اند. 
بی‌شک سرمایه‌گذاری بر روی آموزش  دختران  و بهره‌گیری از دانش و دانایی آنان  در امور سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌تواند یکی از مهمترین معیارهای رسیدن کشور به سطوح بالای سیاسی و جهانی و پایداری توسعه باشد. استقبال دختران از شرکت در مسابقات ورزشی و فرهنگی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی و اقبال آنان در کسب مقام‌های برتر، حاکی از امید، توانمندی و اندیشه فاخر آنان است که روز به روز هم بر دامنه آگاهی آن افزوده می‌شود. امید است که  همزمان با گرامیداشت روز دختر، در کنار برنامه‌های تجلیلی و تقدیری از دختران، متولیان و مسئولان به عملی شدن وعده‌های پیشین خود در خصوص حضور دختران بپردازند، چرا که  بی‌شک و یقینا دختران این سرزمین با کفایت و مهارت  و توانمندی  علمی و عملی‌شان، می‌توانند توسعه دانایی محور و آینده‌ای درخشان را به ارمغان آورند. میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر بر دختران ایران زمین گرامی باد.