روس ها تعبیر خودشان را از مذاکرات دارند

«جهان‌صنعت»- سفر علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب اسلامی به عنوان فرستاده ویژه ایران به مسکو با ابهامات زیادی روبه‌رو بود. با وجود آنکه مقامات کشورمان اعلام کرده بودند ولایتی با پیام‌ مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور و برای حفظ برجام به این سفر رفته است اما حضور همزمان او و نخست‌وزیر اسراییل در مسکو و سخنانش پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه درباره آمادگی مقامات این کشور برای سرمایه‌گذاری تا سقف 50 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز این ابهامات را افزایش داد چرا که روس‌ها این خبر را تایید نکردند. مهم‌ترین سوالی که در افکار عمومی شکل گرفت این بود؛ چرا خبری که ولایتی از جلسه دیدار خود با پوتین مطرح کرده از سوی مقامات کاخ کرملین تایید نشده است؟ آیا عدم تایید محتوای مذاکرات از جانب روس‌ها به معنای درک یکطرفه این محتوا بوده است؟ اگر نتایج این گفت‌وگوها که پشت درهای بسته برگزار شد قابل انتشار نبود چرا طرف ایرانی آن را در رسانه‌ها انعکاس داده است؟ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال «جهان‌صنعت» گفت: «فکر نمی‌کنم محتوای مذاکرات منتشر شده باشد. مذاکرات آقای ولایتی با پوتین و دیگر مقامات روس دو ساعت بوده است. آنچه از این دیدار در رسانه‌ها مطرح شد صورت و محتوای دو ساعت مذاکرات نیست. آنچه من درباره این ملاقات شنیدم این است که درباره طیف وسیعی از مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای صحبت شده است و مساله‌ای که در رسانه‌ها عنوان شد موضوع سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی میان دو کشور بود که به هر حال طرفین تعابیر خودشان را به دلایل خاصی که در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کنند، مطرح کردند.»قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا اخبار منتشر شده از این سفر درباره تبادل نفت در قبال کالا با روسیه را تایید می‌کنید، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم این موضوع را یکی از مقامات روس مطرح کرده و من از طرف مقامات ایرانی چنین چیزی را نشنیدم. در مورد صحت و سقم این موضوع و صلاحیت مقام روسی نمی‌توانم قضاوت کنم. به‌طور معمول برای رسیدن به تفاهم نیاز است که هیات‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بین دو کشور مبادله شوند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا نهایتا بتوانند به یک تفاهم و قراردادی برسند که این امر مسیر طولانی است. قاسمی ادامه داد: البته سیاسیون می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را نیز مطرح کنند.همچنین قاسمی اخبار منتشر شده در یکی از رسانه‌های کویتی مبنی بر اینکه روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسراییل بوده را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی به هیچ وجه نمی‌تواند درست باشد و آن را تکذیب می‌کنم. این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست‌های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است.
ما پیامی برای ترامپ نداشتیم
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری درباره دیدار پوتین و ترامپ در فنلاند و این مساله که آیا ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده بود و مسایل خود را داشت و ما در این باره ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا در این دیدار قرار بود ایران از طریق پوتین پیامی را به ترامپ بدهد؟ وی با رد این موضوع گفت: ما پیامی از طرف آقای پوتین برای ترامپ نداشتیم و اگر در محفلی چنین چیزی گفته شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است.وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دیدار پوتین و ترامپ از پیش تعیین شده بوده و مسایل خاص خود را دارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای جمهور دو کشور اطلاعی نداشتیم. نباید هم اطلاعی داشته باشیم. رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. دو کشور ایران و روسیه در مورد مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین مساله سوریه با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، تماس‌هایی بین دو کشور برقرار است که این تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و رویدادها تاثیری بر مسایل بین ما و فدراسیون روسیه داشته باشد.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تصریح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود. شاید ایشان شوخی کرده‌اند البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران بزنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.
مساله پنهانی در مورد سفر ظریف به عمان وجود ندارد


سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد سفر ظریف به عمان و اینکه این سفر یک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در میانجیگری میان ایران و آمریکا برخی این سفر را به این موضوع مرتبط دانستند، تصریح کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روشن و شفاف بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم. وی ادامه داد: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند. قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسایل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مدنظر شماست گمانه‌زنی رسانه‌ای است. وی با بیان اینکه خبر سفر آقای ظریف به عمان بهنگام داده شد، گفت: چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.
دخالتی در انتخاب دولت عراق نداریم
وی در مورد اعتراضات اخیر در عراق و اینکه عده‌ای گفته‌اند ایران به دنبال تلاش برای روی کار آمدن دولت متبوع خود در این کشور است، اظهار کرد: دولت عراق در اختیار مردم عراق است. عراق کشور مستقلی است، ربطی به ایران ندارد و ما دخالتی در انتخاب دولت‌های عراق نداریم. این مردم هستند که دولت را انتخاب می‌کنند و همان‌طور که گفتم ما در این زمینه دخالتی نداریم. قاسمی همچنین در مورد دیدار اخیر اردکانیان وزیر نیرو ایران با وزیر انرژی عراق و مرتبط بودن آن با تحولات اخیر در عراق گفت: همواره این دیدارها پیرامون موضوعات متعدد بین مقامات دو کشور ایران و عراق وجود داشته است و این موضوع ربطی به سایر مسایل ندارد. وی همچنین در مورد بحث صدور ویزا برای سفر اتباع ایرانی به عراق و برخی از اخباری که در این زمینه منتشر شده است، تصریح کرد: تا آنجا که اطلاع داریم دولت عراق درصدد است مقررات خود را برای ارائه ویزا به سایر کشورهای جهان تکمیل و کامل کند و این نوع تغییرات در مورد ایران در حال حاضر اجرایی نخواهد شد.
علاوه بر این سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فرصت داده شده برای الحاق ایران به FATF و معطل گذاشتن لایحه CFT در مجلس گفت: این موضوع پیچیده و حساس است. در مجلس شورای اسلامی مباحثی در این زمینه مطرح بوده، این مباحث ادامه دارد، تکلیف بخشی از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌های دیگر در سایر نهادهای مرتبط از جمله مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، فرصت وجود دارد و ما امیدواریم در نهایت روند در چارچوب منافع کشور و نظام پیش رود.