بورس


معاون خصوصی‌سازی از واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد؛
جزئيات اولين عرضه بزرگ سال ۹۷
معاون واگذاري سهام و بنگاههاي سازمان خصوصي سازي به تشريح جزئيات واگذاري سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان به عنوان اوليه عرضه بزرگ سال ۱۳۹۷ با شرايط ويژه پرداخت.
به گزارش ايبِنا، زهره عالي پور با بيان اين که حدود ۶۳۰ بنگاه از گروه يک و دو واگذاري‌ها در برنامه عرضه‌هاي امسال سازمان خصوصي سازي قرار دارند گفت: بر اين اساس در دوم مردادماه امسال تعداد ۱۶ بنگاه و شرکت‌ در مجموع با قيمت تقريبي ۲۶۰۰ ميليارد تومان براي واگذاري به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني آگهي شده‌اند که در ميان آنها، نام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان نيز وجود دارد.
عضو هيات عامل سازمان خصوصي سازي در خصوص جزئيات واگذاري اين شرکت اظهار داشت: در اين عرضه ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان شامل ۳ ميليارد و ۱۸۲ ميليون و ۳۰۷ هزار سهم اين شرکت از طريق مزايده واگذار مي‌شود.


وي افزود: اين ميزان سهام به قيمت پايه هر سهم ۵ هزار و ۵۳۴ ريال و ارزش کل پايه ۱۷ هزار و ۶۱۰ ميليارد و ۸۸۶ ميليون و ۹۳۸ هزار ريال روي ميز مزايده خواهد رفت و سپرده شرکت در اين واگذاري نيز ۵۲۸ ميليارد و ۳۲۶ ميليون و ۶۰۸ هزار و ۱۴۰ ريال تعيين شده است. عالي پور گفت: ميزان حصه نقدي اين مزايده نيز رقم ثابت يک هزار ميليارد ريال اعلام شده است. ضمن اين که در اين عرضه شرايط جديد با هدف توانمندسازي بخش‌هاي غيردولتي به شکل قابل توجه‌اي به تصويب هيات واگذاري رسيده است.
معاون واگذاري سهام و بنگاه‌هاي سازمان خصوصي سازي با اشاره به اين که خريدار بايد اقساط خود را در مدت ۹ سال پرداخت کند تاکيد کرد: نکته قابل توجه در خصوص مزايده ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان اين موضوع مي‌باشد که براي خريدار دو سال تنفس در پرداخت اولين قسط خود تعيين شده که اين موضوع فرصت و جذابيت خوبي را براي خريداران جهت حضور در اين مزايده فراهم کرده است.
علاوه برآن بخش‌هاي خصوصي و تعاوني از مشوق‌هاي کاهش ۳ درصدي سود فروش اقساطي (۱۰ درصد) و افزايش دوره استمهال به مدت يک سوم و همچنين امکان پرداخت پلکاني برخوردار مي‌شوند.
وي افزود: انجام عمليات کشاورزي و دامداري و ايجاد صنايع و فرآورده‌هاي کشاورزي و دامي‌هم مهمترين فعاليتهاي شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان را تشکيل مي‌دهند.






واگذاري ۱۹ شرکت صندوق بازنشستگي
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه فهرست شرکت‌هاي زيان‌ده صندوق بازنشستگي مشخص شده و ۱۹ شرکت در روزهاي آينده در بورس و فرابورس ارائه مي‌شوند گفت: فروش سهام شرکت‌هاي سودده به زير۵۰ درصد هم شروع و در بورس وارد شده است.
جمشيد تقي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت فعلي اقتصادي شرکت‌هاي زير مجموعه صندوق بازنشستگي کشوري اظهار کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي صندوق عمدتا از طريق رد ديون دولت بابت بدهي که به صندوق داشته‌اند واگذار شده است.
وي افزود: بسياري از اين شرکت‌ها کم بازده و زيان‌ده هستند. سعي ما اين بوده است که در راستاي عمل به تصميمات و سياست‌هاي رئيس جمهور مبني بر خروج از بنگاه‌داري عمل کنيم. مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه تيمي‌قوي چيده شده و خروج از بنگاه داري از طريق اين تيم پيگيري و دنبال مي‌شود گفت: شرکت‌هاي کم بازده در اولويت اول واگذاري قرار دارند و سعي مي‌کنيم به موازات آن سهام خود را در شرکت‌هاي سودده به کمتر از ۵۰ درصد برسانيم و مديريت را به بخش‌هاي غيردولتي بسپاريم تا شرکت‌ها را توانمند کنند.
تقي‌زاده ادامه داد:‌ فهرست آن دسته از شرکت‌ها که زيان‌ده هستند مشخص شده و قرار است ۱۹ شرکت در روزهاي آينده در بورس و فرابورس ارائه شوند. هيئت امنا و هيئت مديره صندوق تلاش مي‌کنند به تحقق سياست خروج از بنگاه‌داري کمک کنند. ضمن آنکه از حمايت رئيس جمهور برخوردار هستيم و بايد شرکت‌ها از وضع موجود خارج شوند زيرا وضع فعلي رضايت بخش نيست و بايد وضع مطلوب را تعريف کنيم.
وي با بيان اينکه تاکيد ما واگذاري شرکت‌ها به بخش‌ خصوصي است اظهار کرد: واگذاري به بخش خصولتي چندان مدنظر نيست و نمي‌خواهيم بخش خصولتي وارد سيستم شود. واگذاري‌ها شروع شده و اميد است در آينده بسيار نزديک شرکت‌هاي مدنظر در فرابورس و بورس ارائه شوند. فروش سهام مابقي شرکت‌هاي سودده به زير ۵۰ درصد هم شروع و در بورس وارد شده است.





تفاهم همکاري فيمابين ايران و غنا در زمينه بازار سرمايه
در پي امضاي يادداشت تفاهم همکاري فيمابين دولت‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري غنا در زمينه بازار سرمايه، تعدادي از مديران ارشد "کميسيون بورس و اوراق بهادار غنا" براي آشنايي بيشتر با بازار سرمايه ايران و نيز بررسي فرصت‌هاي همکاري و اجرايي کردن مفاد تفاهم‌نامه منعقده، از سازمان بورس و اوراق بهادار بازديد کردند.
پس از ارائه گزارشي از بازار سرمايه ايران و نيز ارائه اطلاعاتي از بازار سرمايه غنا، موارد پيشنهادي همکاري بررسي شد و تبادل آموزش و تجربه و همچنين ارتقاي سواد مالي مهمترين اولويت همکاري قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، مقرر شد کارشناسان کميسيون بورس و اوراق بهادار غنا در دوره‌هاي بين‌المللي سازمان بورس و نيز آموزش ضمن خدمت در ايران حضور يابند. همچنين با توجه به نوپا بودن صکوک در غنا، شناخت بيشتر اين ابزار اسلامي‌نيز مورد استقبال ويژه هيات غنايي قرار گرفت.
در عين حال، تاسيس صندوق مشترک (ETF) که امروزه به عنوان مهمترين ابزار همکاري بين بازارهاي بين‌المللي شناخته مي‌شود نيز به عنوان سومين محور همکاري در دستور کار قرار گرفت و بالاخره همکاري بين ساير نهادهاي بازار سرمايه از طريق امضاي تفاهم نامه همکاري براي نزديکي بيشتر دو بازار مورد توجه و تاييد طرفين قرار گرفت.