اشتغال ربطی به ارز، ترامپ و تحریم ندارد

سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
به گزارش ايلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري گفت: در جلسه هيات دولت در ۲۴ تيرماه بر اساس بند «و» تبصره ۵ به دولت اجازه داده شد به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از افرادي که از دولت طلبکار هستند و بدهي هم به بانک دارند پرداخت کند. وي ادامه داد: اين افراد غالبا کساني هستند که فعاليت اقتصادي مي‌کنند. اين کار باعث مي‌شود افراد سبک شوند. در واقع با اين کار ما مي‌مانيم و بانک مرکزي و بدهي دولت که دارد.
نوبخت با اشاره به اينکه بر مبناي آيين‌نامه تبصره ۱۸ قرار است يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي براي زنان و جوانان ايجاد شود گفت: قرار است ۶۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان براي اين کار اختصاص داده شود که از محل هدفمندي يارانه‌ها پنج هزار ميليارد تومان، از محل اعتبارات عمراني ۱۲ هزار ميليارد تومان، از صندوق توسعه ملي ۱۵ هزار ميليارد تومان و۳۰ هزار ميليارد تومان از نظام بانکي تامين شود. سخنگوي دولت درخصوص ميزان سود وام براي خريد خانه در بافت‌‌‌هاي فرسوده گفت: نرخ سود براي کساني که قصد خريد خانه دارند که عمدتا هم خانه اولي هستند، شش درصد است. آجر، سيمان، کاشي و هرچه که در اين خانه استفاده مي‌‌‌شود، داخلي است که مي‌‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلي ايجاد کند.وي اضافه کرد: غير از اين ۲۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، ۵۰ هزار واحد حمايتي در داخل شهرها و ۵۰ هزار واحد روستايي ايجاد خواهيم کرد. وي ادامه داد: وضعيت بد نيست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمي‌‌گويم همه چي آرام است اما وضع کشور مطلوب است و بد نيست اما نمي‌‌‌دانم چرا بعضي از ما آدم کوچولو سريال گاليور مي‌‌شويم و مي‌‌گويم نمي‌‌توانيم. سخنگوي دولت با اشاره به نوسازي ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسي فرسوده از ناوگان خارج شده و قرار شده است ۱۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار شرکت‌‌‌هاي صنايع خودرو قطعه وارد کنند. دولت هم از طريق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمين مي‌‌کند و اين شرکت‌‌‌ها در داخل کاميون و اتوبوس توليد خواهند کرد که خود مي‌‌‌تواند توليد اشتغال کند


نوبخت درخصوص آخرين گزارش خزانه گفت: تا ۱۴ تير ماه کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار ميليارد تومان است که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته بيشتر است. وي افزود: خوشبختانه فروش نفت ما به جاي دو ميليون و ۱۰ هزار بشکه سال گذشته با قيمت ۵۵ دلار امسال دو ميليون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قيمت ۷۱ دلار به فروش رسانديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه بيشتر بار تامين منابع بر روي دوش فروش نفت است، اظهار داشت: امسال تلاش کرده‌ايم همه پرداختي به موقع باشد. نوبخت با بيان اينکه سعي شده کارهاي عمراني در اسرع وقت به اتمام برسد گفت: در ۱۵ تير مشکل آب مردم جنوب حل شد. آيا اين امر يک شبه صورت گرفت؟
سخنگوي دولت درباره ممنوع‌الخروجي برخي از مديران و مسئولان وزارت صنعت گفت: بعد از اينکه ثبت سفارش خودرو متوقف شد، متاسفانه در يک فاصله کوتاه سايت ثبت سفارش هک شد و تخلفاتي صورت گرفت. اين حرکت يک اقدام غيرقانوني بود و رئيس‌‌‌جمهور خواستند که با دقت و بدون اغماض با اين قضيه برخورد شود. تحقيقات آغاز و مشخص شد که از خود دولت چند نفر در اين جريان نقش‌‌‌آفريني کردند.
وي گفت: از قوه قضائيه درخواست کرده‌‌‌ايم که در اين قضيه سخت‌‌گيري داشته باشد تا شاهد ساير موارد مشابه نباشيم اما از طرفي هم از اين قوه مي‌‌خواهيم امنيت سرمايه‌‌گذاري براي افرادي که قصد اين کار را دارند به وجود بياوريم و فضاي کسب و کار را ايمن‌‌سازي کند.
وي با تاکيد بر لزوم انعکاس خدمات دولت خاطرنشان کرد: اخبار منفي و مايوس‌‌‌کننده اقتصادي، همه اقتصاد ما نيست. اين اخبار باعث مي‌‌شود تا رئيس‌‌جمهور کشوري به دروغ بگويد اقتصاد ايران در حال فروپاشي است. دولت پروژه‌‌هاي خوبي در دست اجرا دارد؛ مانند شبکه ريلي که راه‌‌آهن مراغه ظرف ماه آينده افتتاح خواهد شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کار منتقدان اين است که ما را نقد کنند و انتظار تمجيد نداريم اما از رفقايمان نيز انتظار حمايت و روحيه دادن داريم.
سخنگوي دولت درباره اقدامات دولت براي ايجاد فضاي باز سياسي، بيان کرد: دولت نگاه خود را به مباحث سياسي و اجتماعي در چارچوب منشور حقوق شهروندي منعکس کرده است. تامين حقوق اجتماعي در برخي موارد نيازمند قانون و برخي موارد اصلاح قانون است. جلسه سران سه قوه در راستاي اين است که اگر نياز به قانون يا ايمن‌‌‌سازي اجراي آن داريم، انجام شود.
معاون رئيس‌جمهور درخصوص بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به ايران و فروش نفت گفت: نفت يکي از موضوعاتي است که ما از طرف‌‌‌هاي برجام انتظار داريم. نظام بانکي، پتروشيمي، کشتيراني و غيره ديگر مواردي است که مطرح مي‌‌شود. اينکه فروش نفت ايران صفر شود، حرف پوچ و بيهوده‌‌اي است که جواب آن داده شد. ما به دنبال اين هستيم که به جز سهيمه اوپک محدوديت ديگري نداشته باشيم.
سخنگوي دولت درباره سفر علي اکبر ولايتي به روسيه گفت: در اين سفر همه توافقاتي که وجود داشت، روسيه بر آنها باقي بود و نه تنها انگيزه‌‌‌اش تقليل پيدا نکرده بلکه انگيزه مضاعفي داشتند و آمادگي سرمايه‌‌گذاري عظيمي‌در طرح‌هاي زيربنايي ما دارند. نوبخت درباره قطع صادرات برق از ايران به عراق ابراز داشت: صادرات برق به عراق داشتيم اما در شرايط فعلي که ما خودمان کمبود برق داريم، چنين کاري انجام نمي‌‌شود.
وي در واکنش به تاکيد خطيب نماز جمعه تهران مبني بر لزوم استقلال بانک مرکزي از دولت گفت: اين مسئله خوبي است و به دنبال آن هستيم اما يک خطيب ديگر از همان تريبون، بانک مرکزي را موظف به پرداخت بدهي موسسات مالي و اعتباري کردند. اين حرف لوکسي است اما يادمان نرود بانک مرکزي مستقل شود، ديگر نهاد دولتي و مردمي‌نخواهد بود و ما نمي‌‌‌توانيم مساله لوکسي را خارج از بافت اقتصادي کشور بيان کنيم پس بايد يک مکتب اقتصادي داشته باشيم و بر پايه آن اظهارنظر کنيم. وي درخصوص اظهارات اخير احمد توکلي مبني بر نرخ ارز ٣٥٠٠ تومان و اصلاح نظام کوپني گفت: در هر شرايطي کالاهاي اساسي مردم را امکان ندارد با قيمتي بيشتر از ٤٢٠٠ يا ٤٣٠٠ وارد کنيم. رئيس‌‌‌‌جمهور هم اعلام کردند که همه کالاهايي که با ارز دولتي وارد مي‌‌‌شود، اعلام شوند. براي ما قابل تحمل نيست زماني که بيش از ١١ ميليارد دلار ارز دولتي داده‌‌‌ايم، مردم سختي بکشند و از دستگاه‌‌‌هاي نظارتي مي‌‌‌خواهيم برخورد جدي داشته باشند.
نوبخت درباره شايعات مطرح شده درخصوص ارتباط خاموشي‌‌هاي اخير با توافقنامه پاريس ابراز داشت: کاهش ١٢ درصدي مصرف سوخت‌‌هاي فسيلي در اين توافقنامه وجود دارد اما ارتباطي با خاموشي‌‌هاي اخير ندارد.
وي درخصوص نرخ بنزين و نان بيان کرد: بازگشت کارت‌‌‌‌هاي سوخت به جايگاه‌ها براي کنترل مصرف است و نظام کنترلي ما را قوي مي‌‌‌کند، اما لزوما معناي دونرخي شدن بنزين و سهميه‌‌‌بندي را ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه براي نان يارانه سنگيني پرداخت مي‌‌‌کنيم، يادآور شد: ما بايد با تسهيلات و امتيازاتي ارائه مي‌‌دهيم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است اما دلش مي‌‌خواهد به آنها کمک کند اما به دليل کمبود منابع نمي‌تواند خيلي از کارها را انجام دهد.