گل به خودی ترامپ در هلسینکی، آمریکا را در برابر روسیه بازنده کرد

دیدار دوساعته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یکشنه 24 تیر در فنلاند و اظهارات عجیب و غریب ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با همتای روس خود حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت که صاحبنظران، سیاستمداران و قانون گذاران آمریکا واکنش‌های انتقادی شدیداللحنی به این دیدار و اظهارات رئیس‌جمهور کشورشان در هلسینکی نشان دادند.
کارشناسان مسائل سیاسی بویژه کارشناسان روابط سیاسی آمریکا و روسیه معتقدند ترامپ بازنده اصلی این دیدار بود، به گونه‌ای که در این دیدار پوتین توانست ابتکار عمل را در دست بگیرد و سیل پرسش‌های خبرنگاران را به سمت همتای آمریکایی خود در کنفرانس خبری هدایت کند تا پاسخ‌های نسنجیده و غیر کارشناسانه ترامپ و اتخاذ مواضع نرم در قبال روسیه به معضل جدیدی برای او تبدیل شود.
اظهارات ترامپ پیش از دیدار با پوتین و پس از آن چنان افکار عمومی در آمریکا را نگران کرده است که مردم این کشور مواضع رئیس جمهورشان در برابر دشمن دیرینه خود را کمتر از خیانت نمی‌دانند، چراکه همه کارشناسان معتقدند پوتین برنده اصلی این دیدار بوده و اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری را یکی از مفتضح‌ترین عملکردهای یک رئیس جمهوری آمریکایی قلمداد کردند.
نکته قابل تامل اینجاست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با همتای روسی‌اش در پیامی در توئیتر نوشت که این دو ابرقدرت "باید با یکدیگر کنار بیایند و با هم همراه شوند".


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام بازگشت به آمریکا بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: برای ساختن آینده روشن‌تر، ما نمی‌توانیم منحصرا به گذشته توجه کنیم. به عنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای ما باید با یکدیگر کنار بیاییم.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با ولادیمیر پوتین، اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه را در این باره که مسکو در انتخابات مداخله‌ای نداشته است، پذیرفت.
ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1395 آمریکا، گفت: رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید کار این کشور نبوده است. من می‌گویم دلیلی وجود ندارد که کار روسیه بوده باشد.
ترامپ همچنین در حضور خبرنگاران در خصوص روابط آمریکا با روسیه گفت: رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده است اما این وضعیت از چهار ساعت پیش تغییر کرد. وی همچنین از توافق میان دو کشور در راستای تداوم همکاری‌های امنیتی خبر داد، درحالیکه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی مانند نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند که رئیس‌جمهور آمریکا باید درباره اظهاراتش در هلسینکی بابت سیستم اطلاعاتی ما و پوتین شفاف‌سازی کند. وی می‌افزاید: این اظهارات جدی‌ترین اشتباه ریاست جمهوری او بود و باید فورا اصلاح شود.
اظهارات این سیاستمدار آمریکایی پس از آن مطرح شد که ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یافته‌های جامعه اطلاعاتی خودش را مبنی بر اینکه مسکو در انتخابات 1395 مداخله کرد، به چالش کشید. ترامپ گفت: آنها گفتند که فکر می‌کنند کار روسیه باشد. رئیس‌جمهوری روسیه اینجاست، او گفت که روسیه نبوده است و گفت که چه دلیلی وجود دارد کار روسیه بوده باشد.
ازسوی دیگر جان برنان رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا کنفرانس خبری رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روسش را که در فنلاند برگزار شد کمتر از خیانت ندانست.
جان برنان، رئیس سابق سیا در توئیتی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به دستاویزی برای ولادیمیر پوتین، همتای روسش توصیف کرد و ادامه داد: کنفرانس خبری دونالد ترامپ در هلسینکی فراتر از اقدامات جنایتکارانه و تبهکارانه است. این مساله چیزی کمتر از خیانت نیست.
وی ادامه داد:‌ای میهن پرستان جمهوری‌خواه کجایید؟!
همچنین پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد از این کنفرانس خبری پرداخت و گفت: روسیه متحد ما نیست.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتی نوشت: روس‌ها از نظر شخصیتی، مالی و سیاسی با دونالد ترامپ چه کردند؟
ازسوی دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال اظهارات دونالد ترامپ درباره روسیه گفت، "تردیدی نیست" که مسکو در انتخابات 2016 (1395) آمریکا مداخله کرده و ترامپ "باید سپاسگزار باشد که روسیه متحد ما نیست."
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: هیچگونه تعادل اخلاقی میان ایالات متحده و روسیه که همچنان نسبت به بنیادی‌ترین ارزش‌ها و ایده‌های ما متخاصم باقی مانده است، وجود ندارد. ایالات متحده باید روی این مساله متمرکز شود که روسیه پاسخگو باشد و به "حملات شرم‌آورش علیه دموکراسی" پایان دهد.
همچنین جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا در انتقادی از نشست رئیس‌جمهوری کشورش با همتای روسش گفت: دونالد ترامپ کاملا فریب‌ ولادیمیر پوتین را خورد.
جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در بیانیه‌ای بلندبالا در توئیتر از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکش با ولادیمیر پوتین، همتای روسش در هلسینکی که روز دوشنبه برگزار شده بود، انتقاد کرد؛ کنفرانس خبری که در جریان آن پوتین نتیجه تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا درخصوص مداخله روسیه در انتخابات سال 1395 را رد کرد و نسبت به اینکه اصلا مسکو در این انتخابات مداخله‌ای داشته، ابزار شک و تردید کرد.
کری در این بیانیه گفت: این رئیس‌جمهور به طور کامل تسلیم فریب‌های پوتین درخصوص حملاتش علیه دموکراسی آمریکا شده است. این یک دیوانگی است. ترامپ در آن کنفرانس خبری گفت هیچ دلیلی نمی‌بیند که روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده باشد. نمایش امروز دقیقا همان دلیلی است که روسیه با استفاده از آن در امور داخلی کشور ما مداخله کرده است.
وی افزود: رفتار ترامپ نشان دهنده یکسری مشکلات بزرگتر است. مشکل این نیست که ترامپ با پوتین نشستی داشته بلکه مشکل این است که ترامپ سیاستی دارد که برای آمریکا و متحدان ما بسیار بد و تنها به نفع ولادیمیر پوتین است. رفتار ترامپ در کنفرانس خبری مشترکش با پوتین شرم آور بود. حزب شخص رئیس‌جمهور این مساله را بهتر می‌داند. من با بسیاری از آنها کار کردم. آمریکا نیازمند این است که آنها نه تنها در اخبار از این اقدامات به طور صریح انتقاد کنند بلکه به یک درک مشترک درخصوص اداره سیاست خارجه آمریکا برسند. هیچکس نباید اجازه دهد که این سیکل اخبار ادامه پیدا کند و همگان باید مثل همیشه به فعالیت‌های خود به طور درست بپردازند.
کری گفت: شش دهه از عمر خود را در امور دولتی سپری کرده‌ام‌. هرگز ندیده‌ام که یکی از روسای جمهور آمریکا کاری را که امروز دونالد ترامپ انجام داد، انجام داده باشد و اظهاراتی همانند اظهارات کنونی ترامپ مطرح کرده باشد. همه می‌دانند که جز ترامپ هیچ‌کس دیگری چنین کارهایی در حق آمریکا انجام نداده‌ است. این کارها فراتر از تاسف و غیرقابل دفاع هستند.
در این میان جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیزنشست مطبوعاتی دونالد ترامپ در هلسینکی را غم انگیزترین نمایشنامه رئیس جمهوری آمریکا تا کنون دانست و گفت: خسارات وارده ناشی از خودخواهی، معامله نادرست و همراهی با یک خودکامه دشوار است.
وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ ثابت کرد که نه تنها قادر نیست، بلکه تمایلی به ایستادن در برابر پوتین ندارد. به نظر می‌رسید که او و پوتین از یک متن سخن می‌گویند زیرا رئیس جمهوری آگاهانه‌ای فرصتی برای دفاع از ستمگر در برابر سوالات منصفانه مطبوعات آزاد ایجاد کرد و بدون تردید به پوتین چارچوبی ارائه کرد تا بر تبلیغ و دروغ به جهان پافشاری کند.
مک کین همچنین در توئیتی نوشت: کنفرانس خبری ترامپ و پوتین در هلسینکی یکی از افتضاح‌ترین عملکردهای یک رئیس‌جمهور آمریکایی تا جایی است که حافظه یاری می‌کند.
همچنین باب کورکر، سناتور آمریکایی با انتقاد از نتایج دیدار دونالد ترامپ با همتای روسش گفت، احتمالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بعد از دیدار با ترامپ جشن گرفته و خاویار می‌خورد.
باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی گفت: پوتین از این دیدار سود بسیار زیادی برده است.
کورکر اعلام کرد که او ناامید و ناراحت شده است. وی گفت: من همانند هر کسی که با پوتین سر وکار دارد، درک می‌کنم که بهترین راه برخورد با او از موضع قدرت است. ازسوی دیگر من تنها احساس می‌کنم که اظهارات رئیس‌جمهوری (آمریکا) ما را شبیه یک ملت ساده لوح کرده است و من در این باره ناامید شدم.
کورکر یکی از منتقدان همیشگی رویکرد ترامپ در سیاست خارجی است و چند روز پیش ابراز نگرانی کرد که رهبری آمریکا در سراسر جهان درحال پایان یافتن است.
همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت، نمایشی که در هلسینکی به راه افتاد علنا نشان‌دهنده تمایل دونالد ترامپ به زیر پا گذاشتن نظرات مشاورانش و ترس از این بود که تحت فشار گذاشتن پوتین شاید پیروزی انتخاباتی خودش را تحت‌الشعاع قرار دهد.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، مقام‌های دولت واشنگتن امید داشتند که شاید، فقط شاید، نشست دوشنبه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پایان متفاوت‌تری داشته باشد؛ بدون کنفرانس بی‌قید 46 دقیقه‌ای که ترامپ به اف‌بی‌آی کشور خودش در خاک یک کشور بیگانه بتازد و به گرمی روسیه رقیب را ستایش کند.
به گفته یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، کارکنان ترامپ پیش از این نشست حدود 100 صفحه از اطلاعاتی که هدفشان نشان دادن موضع سرسختانه علیه پوتین بود، در اختیار او قرار دادند اما رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد اکثر آنها را نادیده بگیرد. به گفته این فرد مطلع، اظهارات ترامپ با طرح اولیه آنها مغایرت زیادی داشت.
یک فرد مطلع دیگر هم گفت: همه اطرافیان ترامپ از او خواستند تا موضع قاطعی علیه پوتین اتخاذ کند. پیش از نشست دوشنبه مشاوران ترامپ در تمامی حوزه‌ها از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه تا مداخله آن در انتخابات آمریکا اطلاعاتی در اختیار او قرار دادند اما ترامپ یک تصمیم لحظه‌ آخری گرفت تا به سبک خودش نشست را مدیریت کند.
مقام‌های دولتی گفتند، تیم امنیت ملی ترامپ شامل جان بولتون و مایک پامپئو از او خواسته بودند تا موضع قاطعی علیه پوتین بگیرد و رهبر روسیه را از جنبه‌ منفی‌تری بنگرد. اظهارات ترامپ در هلسینکی با محکومیت‌های فراوانی از جمله از جانب حزب جمهوری‌خواه خودش مواجه شد.
انتقادهای شدید افکار عمومی، مقامات و سیاستمداران آمریکایی نسبت به عملکرد اخیر دونالد ترامپ در قبال روسیه هیچ محلی از شک باقی نگذاشته است که رئیس‌جمهور کشورشان از زمان تکیه زدن بر اریکه قدرت در آمریکا، حیثیت سیاسی آن را به باد داده و کارشناسان معتقدند به دلیل عدم توجه ترامپ به توصیه‌های مقامات سیاسی این کشور در نحوه برخورد مناسب با دشمن دیرینه خود، جایگاه برتری امریکا در برابر روسیه را تنزل داده و دونالد ترامپ رامسبب باخت حیثیتی آمریکا در برابر روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین می‌شناسند.
*جان برنان، رئیس سابق سیا در توئیتی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به دستاویزی برای ولادیمیر پوتین، همتای روسش توصیف کرد و ادامه داد: کنفرانس خبری دونالد ترامپ در هلسینکی فراتر از اقدامات جنایتکارانه و تبهکارانه است. این مساله چیزی کمتر از خیانت نیست
*باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا: من همانند هر کسی که با پوتین سر وکار دارد، درک می‌کنم که بهترین راه برخورد با او از موضع قدرت است. ازسوی دیگر من تنها احساس می‌کنم که اظهارات رئیس‌جمهوری (آمریکا) ما را شبیه یک ملت ساده لوح کرده است و من در این باره ناامید شدم
*نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا: رئیس‌جمهور آمریکا باید درباره اظهاراتش در هلسینکی بابت سیستم اطلاعاتی ما و پوتین شفاف‌سازی کند. این اظهارات جدی‌ترین اشتباه ریاست جمهوری او بود و باید فورا اصلاح شود
*جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا: ترامپ به طور کامل تسلیم فریب‌های پوتین درخصوص حملاتش علیه دموکراسی آمریکا شده است. این یک دیوانگی است. او در آن کنفرانس خبری گفت هیچ دلیلی نمی‌بیند که روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده باشد. نمایش امروز دقیقا همان دلیلی است که روسیه با استفاده از آن در امور داخلی کشور ما مداخله کرده است. دونالد ترامپ کاملا فریب‌ ولادیمیر پوتین را خورد.
*جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا: کنفرانس خبری ترامپ و پوتین در هلسینکی یکی از افتضاح‌ترین عملکردهای یک رئیس‌جمهور آمریکایی تا جایی است که حافظه یاری می‌کند. مک کین همچنین نشست مطبوعاتی دونالد ترامپ در هلسینکی را غم انگیزترین نمایشنامه رئیس جمهوری آمریکا تا کنون دانست و گفت: خسارات وارده ناشی از خودخواهی، معامله نادرست و همراهی با یک خودکامه دشوار است
*کارکنان ترامپ پیش از این نشست حدود 100 صفحه از اطلاعاتی که هدفشان نشان دادن موضع سرسختانه علیه پوتین بود، در اختیار او قرار دادند اما رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد اکثر آنها را نادیده بگیرد
سایر اخبار این روزنامه
اقتصاد ایران در انتظار تصمیم بانک‌مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های بانکی ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم اوج انزوای آمریکای ترامپ وزیر خارجه از اراده سیاسی جهان برای ادامه حضور فعال در ایران خبر داد دکتر ظریف: عملیات 1+4 درحوزه روابط بانکی و فروش نفت آغاز شد موگرینی درخواست آمریکا برای منزوی کردن ایران را رد کرد بی اعتنایی تهران و دهلی نو به قلدری‌های آمریکا دکتر عراقچی: هند مصمم به حفظ برجام است سخنگوی دولت: چند نفر از مسئولان وزارت صنعت که در هک کردن سایت ثبت سفارش دست داشتند شناسایی شدند گل به خودی ترامپ در هلسینکی، آمریکا را در برابر روسیه بازنده کرد با حضورجمع فراوانی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در دانشگاه تهران برگزار شد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ راهکارهای گسترش و ترویج فر هنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات صنعت چاپ بررسی شد ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم پروین فرشچی: به عنوان سفیر پیشنهادی ایران در فنلاند معرفی شده‌ام وزیر علوم بازدید بازرسان آژانس اتمی را از دانشگاه‌های ایران رد کرد