گزینه مورد نظر، نامزد شد در جست‌وجوی منجی

همدلی| گروه سیاست: ابراهیم رئیسی حالا به عنوان کسی شناخته می‌شود که انگار قرار است مردم را فقط پای صندوق‌های رای بکشاند. دو هزار و اندی اصول‌گرا در حالی روز پنج‌شنبه به تولیت آستان قدس رای دادند که در کارنامه‌اش سابقه اجرایی دیده نمی‌شود. انتخاب او به عنوان نامزد نهایی فقط می‌تواند یک دستاورد برای جناح راست داشته باشد و آن، این است که اصول‌گرایان بگویند «به نامزد واحد دست پیدا کرده‌ایم و برعکس انتخابات 92 که شکستمان از تشتت بود می‌توانیم پیروز شویم». رئیسی به جز تولیت آستان قدس همه فعالیتش در قوه قضاییه بوده و حالا قرار است نامزد ریاست قوه اجرایی کشور شود. او حتی سابقه اجرایی احمدی‌نژاد را که فرماندار ماکو و خوی بوده هم در کارنامه خود ندارد.
گزینه مورد نظر نامزد شد
کاندیدای اصول‌گرایان بالاخره مشخص شد. روز پنج شنبه روز ابراهیم رئیسی بود. در این روز دومین مجمع تشکل انتخاباتی اصول‌گرایان با نام جمنا برگزار شد و همانطور که انتظار می‌رفت از بین افرادی که جناح راست آنها را نامزد بالقوه ریاست جمهوری عنوان می‌کردند چند نفر مشخص شدند. نام تولیت آستان قدس رضوی در صدر نامزدهای ریاست جمهوری اصول‌گرایان قرار گرفت. تا جدی‌ترین فردی باشد که به اصطلاح به عنوان رقیب روحانی شناخته می‌شود.
ابراهیم رئیسی بیش از یک سال پیش با درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی از سوی رهبر انقلاب به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی منسوب شد. نام او به عنوان نامزد ریاست جمهوری در بحبوحه اجماع اصول‌گرایان مطرح شد. اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سازوکاری با عنوان جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) تشکیل دادند اما این تشکل با موضع‌گیری بعضی گروه‌ها همراه شد. اعضای جبهه پایداری با انتقاد از این سازوکار اعلام می‌کردند به جای ائتلاف به دنبال کشف گزینه اصلح هستند. امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، از اعضای جبهه پایداری در گفت و گویی برای اولین بار نام ابراهیم رئیسی را به عنوان گزینه مورد نظر این تشکل سیاسی بر زبان آورد و گفت که در زمان کنونی اصلح دیگری به جز ابراهیم رئیسی وجود ندارد.


با مطرح شدن نام رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات جبهه موسوم به نیروهای انقلاب در اولین مجمع خود، تولیت آستان قدس را در فهرست کاندیداها خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری قرار داد. بعد از مجمع اول جمنا بعضی اصول‌گرایان اعلام کردند رئیسی توانسته بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. کمتر از 24 ساعت پس از رای‌گیری بر سر رئیسی، رئیس دفتر او تلویحا نامزدی تولیت آستان قدس را رد کرد و گفت: «آقای رئیسی عمل به حکم هفت‌بندی رهبر معظم انقلاب را بالاترین فرصت به آستان مقدس رضوی و محرومان می‌دانند. ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند. آقای رئیسی ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه‌های مختلف از مردم و نخبگان تاکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای ماموریت‌های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است.» اما اصول‌گرایان که هنوز به حضور رئیسی در انتخابات امیدوار بودند کمپین تشکیل دادند تا پس از 20 سال نامزد انتخاباتی‌شان یک روحانی باشد. روز چهارشنبه هم خبرهایی حاکی از این بود که احتمال نامزدی رئیسی قوت گرفته است.
زلزله در مشهد؛ شهردار در تهران
روز پنج شنبه در حالی ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد جریان اصول‌گرا شناخته شد که خود در جلسه ائتلافی حضور نداشت. محمدحسن رحیمیان، از اعضای هیات موسس جمنا علت غیبت رئیسی را زلزله مشهد عنوان کرد و گفت که رئیسی ضرورت را در این دیده تا به خاطر زلزله خراسان در کنار مردم باشد. با این حال صولت مرتضوی شهردار مشهد در این همایش حاضر شده بود تا جای خالی رئیسی را پر کند. مرتضوی در نشست انتخاباتی جمنا اعلام کرد که رئیسی با اعلام انصراف از هیات نظارت انتخابات ریاست جمهوری نامزدی خود را اعلام کرده است. شهردار مشهد گفت: حضور آقای رئیسی جدی است و امیدوارم با قوت و قدرت در این عرصه با حمایت‌های همه‌جانبه شما نقش‌آفرینی کنیم.
حضور مرتضوی در جلسه انتخاباتی جمنا در شرایطی که مشهد در روزهای اخیر چندین بار به لرزه در آمده بود و بسیاری از مردم این شهر شب را در خیابان‌ها به سر کردند با واکنش‌های زیادی رو به رو شد. صولت مرتضوی از اعضای جبهه پایداری است که بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها قرار است ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی را برعهده بگیرد. بعضی رسانه‌ها اما اعلام کردند صولت مرتضوی سخنگوی ابراهیم رئیسی در نشست جمنا نبوده است. سایت دیده‌بان ایران به نقل از یک منبع آگاه در دفتر رئیسی نوشت: حجت‌الاسلام رئیسی سخنگویی برای اعلام نامزدی انتخاباتی در همایش جمنا نداشتند و صرفا در پیامی شفاهی به چندین نفر از اعضای حاضر در همایش از حسن ظن برادران انقلابی تشکر و قدردانی کردند.
اصول‌گرایان به چه کسی رای دادند؟
محمود احمدی‌نژاد در دو انتخابات 84 و 88 فردی بود که با تابلوی جریان اصول‌گرا وارد میدان شد. با انتخاب رئیسی از سوی اصول‌گرایان به نظر می‌رسد این جریان سیاسی اهمیتی به سابقه اجرایی نمی‌دهد. رئیسی روز پنجشنبه در حالی بیشتر از دو هزار رای تشکل اصول‌گرایان را به خود اختصاص داد که مانند محمود احمدی‌نژاد نامزد انتخاباتی اصول‌گرایان در سال 84 سابقه اجرایی چندانی ندارد؛ البته با این تفاوت که احمدی‌نژاد پیش از آنکه شهردار و رئیس جمهور شود، فرماندار ماکو و خوی و همچنین استاندار اردبیل بود.
ابراهیم رئیسی نیز بیشتر با عنوان تولیت آستان قدس شناخته می‌شود اما عمده سابقه‌ای که از او در کارنامه‌اش ثبت شده مربوط به فعالیت او در قوه قضاییه بوده است و در این کارنامه کوچک‌ترین فعالیت اجرایی دیده نمی‌شود. رئیسی در سال 59 که 21سال بیشتر نداشت، کار خود در دستگاه قضا را با دادیاری کرج آغاز کرد و چند ماه بعد با حکم شهید قدوسی دادستان کل انقلاب، دادستان این شهر شد. او در 22سالگی و در سال61 با حفظ سمت به عنوان دادستان همدان انتخاب شد و سه سال در این منصب باقی ماند. او در سال 67 همراه با حسینعلی نیری از سوی امام(ره) چندین پرونده مهم قضایی دریافت کرد. با آغاز قوه قضاییه آیت‌الله محمد یزدی، به مدت 5 سال دادستان تهران بود و پس از آن نیز به مدت 10 سال تا سال 83 رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. او 10سال بعد از 83 را معاون اول قوه قضاییه بود و از سال 93 تا 94 به عنوان دادستان کل کشور فعالیت کرد.
زاکانی و بذرپاش پس از نام رئیسی
علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح چهار نفر دیگری بودند که اصول‌گرایان آنها را به ترتیب بعد از رئیسی انتخاب کردند. رئیسی 2147 رای آورده بود و فاصله رای زاکانی با او 601 رای بود. بذرپاش 1404 رای، قالیباف 1373 رای و پرویز فتاح 994 رای آوردند. با این حال پرویز فتاح که قبلا اعلام کرده بود نامزد  انتخابات نخواهد شد با انتشار بیانیه‌ای بر حرف قبلی‌اش تاکید کرد و از انتخابات کناره‌گیری کرد. قالیباف نیز روز چهارشنبه در پی کاندیداتوری ابراهیم رئیسی اعلام کرد نامزد انتخابات نخواهد شد. عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی نیز که پیشتر برای شرکت در انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده بود نامش خارج از 5 نفر اصلی قرار گرفت. محسن رضایی هم دهمین رای اصول‌گرایان را به خود اختصاص داد.