آزادی در نور و نوا

«ایران»: برنامه ویدئو مپینگ «هزار توی زمان» شامگاه پنجشنبه بیست و هشت تیر‌ماه توسط هنرمند فرانسوی، استفان دو ژراندو، در برج آزادی، نماد پایتخت ایران، اجرا شد. در این برنامه که با استقبال گرم اهالی حوالی برج آزادی و دیگر شهروندان تهرانی همراه بود، با تلفیق نور و رنگ و نورپردازی ویژه‌ای که توسط این هنرمند فرانسوی به اجرا درآمد، برج آزادی تهران زیبا‌تر از همیشه، جلوه و چشم‌ها را به ضیافت رنگ و نور میهمان کرد. این ایده به همت سید علی مفاخریان شهردار منطقه 9 تهران، نعمت‌الله پایان رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سعید مقدم مدیرعامل مؤسسه کلید طلایی به مرحله اجرا رسید و با دعوت از هنرمند شاخص فرانسوی محقق شد. در طول اجرای این برنامه، شمار زیادی از شهروندان حاضر در محل، دوربین و موبایل به دست، از انعکاس زیبای شعاع نوری و واریته‌ای از رنگ‌های زیبا و متنوع بر بنای برج آزادی عکاسی کردند. بنا بر اعلام مسئولان برگزاری این برنامه هنری قرار شده است عکس‌های خلاق و برگزیده این رویداد معرفی و جوایزی به آنها اهدا شود. رئیس مجموعه برج آزادی پیش‌تر در نشست خبری این رویداد از برگزاری دو برنامه در حاشیه این «ویدئو مپینگ» خبر داده و گفته بود:«به‌صورت همزمان یک جشنواره عکاسی با همکاری آژانس عکس «دوربین.نت» برگزار شود و جوایزی نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است. همچنین یک
ورک شاپ نقاشی با دعوت از استادان این هنر برگزار خواهد شد که در این برنامه نیز داوری آثار و اهدای جوایز خواهیم داشت.»
استفان دو ژراندو، از پانزده سال پیش روی پروژه «هزار توی زمان» کار کرده و ایده خود در قالب پروژه‌هایی از این دست در نقاط مختلف جهان اجرا کرده است. این هنرمند هدف از این اجرای هنری را اینگونه توصیف کرده است: «همواره در جست و جوی ارتباط و عدم ارتباط بودم. لحظاتی که تخیل می‌کنیم اما نمی‌توانیم ببینیم. دغدغه من رابطه مرموز بین تخیلات و دیدنی‌ها و نادیدنی‌هاست.»
برج آزادی، به معنایی نماد تهران است و در گذر دهه‌ها و سال‌ها رودیداد‌های تلاخ و شیرین بسیاری را دیده است. موضوعی که شهردار منطقه 9 تهران هم به آن اشاره دارد و می‌گوید: «میدان آزادی یک هویت تاریخی دارد. این میدان به‌عنوان قدمگاه امام، محل تجمعات انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است و جایگاهی ویژه در خاطرات تاریخی و ملی ما دارد و در تلاشیم تا بتوانیم کارکرد ویژه فرهنگی هنری این بنا را حفظ کنیم. برج آزادی با بهره‌گیری از سه دوره معماری تاریخی هویت خاصی به تهران داده و این بسیار حائز اهمیت است که میزبان نخستین اجرای اثری بی‌المللی است.» هدف از اجرای این برنامه هنری و فرهنگی افزایش فضای فرهنگی در محله برج آزادی عنوان شد و همچنین گفته شد که چنین رویدادهایی با بازآفرینی فضا، به ایجاد امکان مکث بیشتر شهروندان در فضای شهری و تقویت نظام پیاده روی و استفاده از ظرفیت‌های شهری کمک می‌کند.