اميدي‌ كه نا اميد نشد!

دولت حسن‌روحاني بي‌شك در مسيري كه طي كرده مديون جريان‌هاي مختلفي است كه در اين بين نقش اصلاح طلبان را نمي‌توان ناديده گرفت. از همان ابتداي روي كار آمدن كه حمايت‌هاي شخصيت‌ها و بدنه‌اجتماعي اصلاحات را در اختيار داشت، در ادامه نيز بر مبناي همين رويه پيش رفت. از طرف ديگر بعد از انتخابات سال 94 كه بخشي از مخالفان سرسخت دولت را مردم از مجلس بيرون كردند و عده‌اي در قالب فراكسيون اميد وارد بهارستان شدند،نمايندگان مذكور تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا كمترين آسيب‌ها به دولت وارد شود و حتي در برخي مسائل نيز با دولت مماشات فراواني كردند. در موضوعاتي مانند استيضاح وزرا كه در دستور كار قرار مي‌گرفت، برخي نمايندگان با راهكارهايي كه داشتند مسير را عوض مي‌كردند و اجازه اعلام وصول نمي‌دادند. اين نكته را در ماجراي عباس‌آخوندي از نمايندگان رقيب فراكسيون اميد شنيده‌ايم و موضوعات ديگري كه شايد هيچ‌وقت رسانه‌اي نشوند. با اين وجود دولت توجه چنداني به خواسته‌هاي فراكسيون نداشت و اين برخي اوقات سبب اعتراض نمايندگان عضو فراكسيون اميد به دولت مي‌شد. تا اينكه اواسط تير محمد‌رضا تابش، نایب ريیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از درخواست دیدار محمد‌رضا عارف، ريیس فراکسیون امید مجلس با حسن‌روحاني خبر داد و گفت كه موضوع تقاضای دیدار اعضای فراکسیون امید با رييس‌دولت دوازدهم که از سوی عارف مطرح شده، درباره بحث و تبادل نظر درباره کابینه دوازدهم و مسائل جاری کشور است. وی با بیان اینکه تاکنون از سوی نهاد ریاست‌جمهوری پاسخی به درخواست دیدار اعضای فراکسیون امید با ريیس‌جمهور داده نشده، افزود: اعضای فراکسیون منتظر پاسخ دیدار با ريیس‌جمهور به منظور بحث و تبادل نظر درباره کابینه دوازدهم هستند. اين بحث مسكوت مانده بود تا روزچهارشنبه هفته گذشته كه فاطمه ذوالقدر در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه این دیدار در نهاد ریاست جمهوری برگزار می شود، اظهار داشت: در این دیدار تنها اعضای هیات رییسه فراکسیون امید مجلس حضور دارند. وی افزود: در این جلسه فاطمه سعیدی نماینده مبارکه درخواست های زنان عضو فراکسیون امید را به نمایندگی در این جلسه با رییس جمهوری مطرح می‌کند اما اين ديدار برگزار نشد تا روز گذشته كه سرانجام نمايندگان اين فراكسيون پيش روحاني رفتند و از دغدغه‌هاي خود گفتند.
تقدير از اميدي‌ها
حسن روحانی نيز با بیان اینکه آرمان، گفتمان و اهداف دولت تدبیر و امید با فراکسیون امید مجلس بسیار نزدیک بوده و منجر به شکل گیری تعاون و همکاری مثبتی در راستای حل مشکلات مردم و توسعه کشور در سال های اخیر شده است، اظهار داشت: امروز کشور و ملت ایران با شرایط جدیدی روبه‌رو شده است که ایجاب می کند مسئولان بیش از هر زمان دیگری با همدلی و همکاری برای عبور از مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه تلاش کنند. رييس دولت ضمن تقدیر از حمایت‌های فراکسیون امید مجلس از برنامه‌های دولت، به تشریح مهم‌ترین مسایل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد پرداخت و گفت: در شرایط ویژه‌ای که امروز به واسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام با آن مواجه هستیم، مدیریت شرایط برای گذر از این دوران و حفظ امید به آینده در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بکوشیم تا مردم نسبت به آینده، هیچ گونه نگرانی نداشته باشند. روحانی با اشاره به اینکه شرایط و اقتضائات فعلی، گسترش تعامل و همکاری بیش از پیش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروری می‌سازد، خاطرنشان کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس باید برای دستیابی به اهداف مهم و سامان دادن به برخی مشکلات کشور شکل بگیرد تا بتوانیم در کنار هم کار بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم بزنیم. ريیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همچنان مصمم پای وعده های خود به مردم در دوران انتخابات ایستاده و برای عملی کردن قول هایش تلاش می‌کند. آمار مثبت در زمینه اشتغال، فقر زدایی، صادرات غیر نفتی، درآمدهای عمومی دولت و اختصاص بیست برابری بودجه عمرانی در چهار ماهه سال جاری را که باوجود شرایط و مشکلات خاص سیاسی و اقتصادی محقق شده، گواه بخش مهمی از آن‌ها دانست.
بيان دغدغه‌ها


محمدرضا عارف، ريیس فراکسیون امید مجلس نیز در این نشست موفقیت دولت در عمل به وعده ها و اجرای برنامه هایش را دغدغه اصلی اعضای این فراکسیون عنوان کرد و بر ضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر دولت و مجلس در راستای پاسخ به مطالبات مردم و رفع مشکلات کشور تاکید کرد. همچنین تعدادی از اعضای هیات ريیسه و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون مسائل و موضوعات مختلف پرداختند. به گزارش سايت رياست‌جمهوري ضرورت تعامل گسترده دولت و مجلس به ویژه در شرایط کنونی، پاسخ گویی به مطالبات و خواسته های مردم، ضرورت کمک به دولت در راستای اجرایی کردن برنامه ها و عمل به وعده های خود به مردم، اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور، تقویت بخش خصوصی، ضرورت سخن گفتن بیشتر و صادقانه مسئولان با مردم، حمایت از سخنان قاطعانه ريیس دولت در همایش سفرا، توجه به لزوم تغییر و تحول در اعضای دولت در راستای ایجاد تحرک در فعالیت ها، توجه به اعتراض‌های صنفی، تقویت ارتباط مسئولان و نخبگان کشور، توجه به صرفه جویی، استفاده از نخبگان اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها در رده های مختلف مدیریتی، تقدیر از توجه ویژه دولت به جایگاه زنان و دختران، مقابله با فساد، حفظ و تقویت امید و نشاط در کشور، اعتماد به جوانان، توجه به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم و ضرورت استمرار عقلانیت و تعامل سازنده با جهان از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.