هشتگی برای ایـران

تنها یک روز پس از شصت و ششمین سالگرد قیام 30 تیر بود که خبری منتشر شد و شاید بسیاری را متعجب کرد. دیدار وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لس آنجلس تحت عنوان «حمایت از صدای ایرانیان» انجام شد. این دیدار که وزارت خارجه آمریکا آن را تلاشی برای شنیده شدن صدای ایرانیان می‌خواند اما با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. پمپئو در بخشی از سخنرانی خود در جمع این گروه از ایرانیان گفت: امشب به شما می‌گویم که آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید و با تکیه بر تلاش‌ها و قوه الهی این آرزو یک روز به حقیقت خواهد پیوست. هر چند این دیدار ساعت شش بعد از ظهر روز یکشنبه به وقت کالیفرنیا برگزار می‌شد اما از روزها قبل خبر این دیدار منتشر شده بود و بسیاری این سوال را داشتند که چگونه می شود جمعی از ایرانیان برای تغییر یا شنیده شدن صدای خود دست به دامن وزارت خارجه دولت آمریکا شده و در نشستی حاضر شوند که یکی دیگر از سخنرانان آن تام کاتن ، سناتور آمریکایی است که ماجرای تویت های ردوبدل شده بین او و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در میانه مذاکرات هسته ای وی را به چهره ای آشنا میان ایرانیان تبدیل کرده است. این سناتور جوان بارها در تويیت های خود به برجام و وزیرخارجه ایران حمله کرد و البته جواد ظریف نیز هر بار ناچار بود غلط‌های نگارشی و دستوری وی را در تويیت‌هایش اصلاح کند. حال جمعی از ایرانیان شاید به امید تغییر در جلسه‌ای حاضر شده بودند که یکی از سخنرانان آن ، یکی از بزرگ‌ترین مخالفان توافق هسته ای بود و هر چه در توان داشت برای ملغي شدن این قرارداد و البته فشار بیشترو مضاعف به ایرانیان انجام داده بود.
مقاومت حقيقي در فضاي مجازي
در عین حال که جمعی از ایرانیان حاضر در این نشست از روزها قبل خبر حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند اما بخشی از فعالان سیاسی و مدنی ایران نیز بر مخالفت خود با این دیدار تاکید داشتند. این موضوع که دخالت خارجی هر کشوری در امور داخلی ایران، چه کشوری در همسایگی شمالی و چه کشوری در قاره دورتر برای بخش بزرگی از جامعه قابل پذیرش نیست، موضوعی نبود که بتوان از آن به سادگی گذشت. خاطره دخالت‌های خارجی در ایران همواره در حافظه تاریخی مردمان این سرزمین غیرقابل قبول است. چه آنکه هنوز یاد 28 مرداد و کودتایی که دولت قانونی مصدق را ساقط کرد از یاد نمی برند و آن را به خاطر سپرده‌اند. همانگونه که دوران نخست وزیری مصدق و آزارهای کشورهای دیگر همچون شوروی و انگلستان نیز از یاد مردم این سرزمین زدوده نخواهد شد. این همه در حالی بود که وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی پیشین خود از طراحی سازوکاری برای شدیدترین تحریم ها علیه ایران سخن گفته بود. همه این دلایل درکنار یکدیگر بود که منجر به این موضوع شد که حتی پیش از آن که سخنگوی وزارت خارجه بخواهد به سخنرانی وزیرخارجه آمریکا در جمع گروهی از ایرانیان واکنش نشان دهد، بخشی از بدنه جامعه ایرانی تصمیم می‌گیرد صدایی متفاوت را در شبکه‌های اجتماعی انعکاس دهد؛ صدایی که برای ایران است.
رويارويي براي ايران


همان‌گونه كه اشاره شد یک‌شنبه شب، اتفاقی عجیب در شبکه های اجتماعی رقم می خورد. هشتگ stopmeddlinginiran در واکنش به هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی ایران دیشب در شبکه‌های اجتماعی در حالی فراگیر شد که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد حتی بخشی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی نیز با این هشتگ در مقابل دخالت خارجی بایستند. در حالی که گروه حامیان آن دسته از ایرانیان که در جلسه با پمپئو حاضر بودند نیز با هشتگ دیگری مطالب خود را می‌نوشتند. صدها کاربر ایران با هشتگ توقف دخالت در ایران به این روند اعتراض می‌کردند. فرقی نمی‌کرد که کدام کاربر اصلاح طلب، اصولگرا یا حتی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی است، چرا که مساله این هشتگ ایران بود. اینکه با هر عقیده ای باید ایرانی باقی بماند و باقی خواهند ماند. بسیاری از کسانی که یکشنبه شب در مخالفت با دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران هشتگ می‌زدند شاید در اتفاقات دی ار معترضان بودند. شاید برخی آنان زیر فشار شدید اقتصادی زندگی می‌کردند و شاید حتی نارضایتی های اجتماعی بسیاری داشتند اما در آن زمان که تصمیم گرفتند که از موضوع عدم دخالت خارجی در کشورشان بنویسند تنها به یک موضوع فکر می‌کردند؛ موضوعی که فراتر از کینه ها و گله های شخصی آنان بود. موضوع این بود که ایران، سرزمینی با سابقه چند هزار ساله، بسیار فراتر و مهم تر از ماست و با همه اعتراضات و سختی هایی که تحمل می‌کنند به تغییرات درون زا، از داخل باور دارند و هر تغییر یا خواستی که به غیر از داخل کشور سرمنشأ دیگری داشته باشد منجر به خیری برای کشور نمی شود.
وحدت حقيقي
در این میان یکی از عجیب‌ترین پیوندها میان ایرانیان با این تفکر به وجود آمده بود.کاربرانی که در شرایط عادی به ندرت می‌توانستند با هم دیالوگ کنند برای آن که صدایی متفاوت از ایران به گوش برسد، تصمیم گرفتند بدون هیچ هماهنگی از پیش تعیین شده روی این هشتگ بنویسند که دخالت هیچ نیروی بیگانه را در داخل کشور نمی‌خواهند و هر کشوری از شرق و غرب باید به دخالت‌های خود در امور داخلی ایران خاتمه دهد و عجیب نبود که یکی از مهم‌ترین نام هایی که مکرر در این میان تکرار می شد، نام دکترمحمدمصدق بود؛ مردی که دولت قانونی وی با کودتایی آمریکایی که پشتوانه انگلیسی_روسی را به همراه داشت، سرنگون شد و نهال نوپای دمکراسی که با حضور این دولت جان گرفته بود از ریشه به در آمد.
چند ساعت بعد از استفاده از این هشتگ توسط کاربران بود که دیدار پمپئو با جمع ایرانیان مقیم آمریکا انجام شد و ساعتی بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه به سخنان یکشنبه شب مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد و آن را نشانه «درماندگی» خوانده است. بهرام قاسمی گفت که سخنرانی مزورانه و سخیف وزیر خارجه آمریکا در این جمع که فقط یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود، بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی حد و حصر دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است.
به نظر می رسد دولت آمریکا با این نشست و البته پس از آن با تويیت ترامپ قدم درمسیری تازه برای برخورد با ایرانیان نهاده است. هر چند شاید یک موضوع مهم را مشاوران کاخ سفید از یاد برده اندیا به آن توجه ندارند. تهدید ایران و رفتن به سمت آغاز هر جنگی در طول تاریخ این سرزمین بزرگ‌ترین پیوند میان ایرانیان را به وجود آورده است. ایرانیان با همه اختلافات عدیده و بسیار با هم در مقابل دشمن خارجی به یک موجود واحد تبدیل می‌شوند و مشاوران کاخ سفید شاید از این پس باید به روسای خود هشدار بدهند که پیوندی که شاید برای بسیاري پذیرشش سخت باشد در مقابل هر نوع تهدید و حمله خارجی به شکل اعجاب‌آوری در میان ایرانیان به وجود می‌آید. هشتگی که دیشب برای مقابله با«توقف دخالت کشور خارجی»در ایران مورد استفاده قرار گرفت تنها حلقه کوچک و اول از حلقه های بزرگ‌تری است که می‌تواند پیوندی فولادین میان ایرانیان برای دفاع از ایران بسازد.