1+8 نکته جذاب از لیگ برتر هجدهم

شهروند| بعد از نزدیک به 3ماه تعطیلی مسابقات باشگاهی و گذراندن یک‌ماه داغ در جام‌جهانی، حالا دوباره هواداران فوتبال باشگاهی در سراسر کشور آماده تماشای یک فصل جذاب هستند.
1- مثلث قهرمانی
در سال‌های اخیر همواره استقلال و پرسپولیس به‌عنوان مدعیان جدی قهرمانی خودشان را معرفی کرده‌اند و با توجه به ماندگاری برانکو و شفر به نظر می‌رسد این رقابت همچنان در لیگ هجدهم نیز ادامه‌دار باشد. البته باید به این جمع سپاهان را هم اضافه کرد که با استخدام قلعه‌نوعی و جذب بازیکنان باکیفیت برای کسب ششمین قهرمانی خیز برداشته است.
2- مازندران هم تیمدار شد


استان مازندران که سال‌ها از داشتن یک تیم در لیگ برتر محروم شده بود، امسال بار دیگر با صعود نساجی مازندران دارای یک تیم شده است. این اتفاق باعث شده تا تعداد استان‌هایی که در لیگ برتر تیم دارند، به عدد 8 برسد؛ تهران، خوزستان، مازندران، گیلان، خراسان‌رضوی، اصفهان، بوشهر و آذربایجان غربی.
3- خوزستان به تهران رسید
درحالی که در سال‌های اخیر تهران همواره بیشترین تعداد نماینده را در لیگ برتر داشته، لیگ هجدهم شرایط متفاوتی دارد. با توجه به سقوط نفت تهران و صعود نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر حالا تعداد نماینده‌های استان تهران و خوزستان برابر شده است. استقلال، پرسپولیس، پیکان و سایپا از تهران و نفت آبادان، فولاد، استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان از خوزستان نیمی از تیم‌های لیگ را تشکیل می‌دهند.
4- چهار تیم با مربی خارجی
4 تیم، لیگ هجدهم را با مربی خارجی آغاز می‌کنند. استقلال و پرسپولیس که مثل‌ سال گذشته شفر و برانکو را روی نیمکت خود دارند. تراکتورسازی جان توشاک را استخدام کرده که او هم می‌تواند میانگین سنی مربیان لیگ برتر را بالا ببرد. همچنین نفت آبادان از مربی برزیلی به نام سرجیو استفاده خواهد کرد.
5- نساجی، تنها تازه‌وارد لیگ
از میان 16 تیم حاضر در لیگ هجدهم تنها تیم نساجی مازندران نخستین تجربه خود را در بالاترین سطح فوتبال ایران پشت‌سر خواهد گذاشت، حتی نفت مسجدسلیمان که امسال به لیگ برتر صعود کرده، قبلا یک‌سال را در لیگ برتر گذرانده است.
6- دو تیم و یک مالک!
شاید برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ برتر باشد که 2 تیم لیگ برتری با یک مالک وارد مسابقات می‌شود. زنوزی، مالک گسترش فولاد امسال امتیاز باشگاه تراکتورسازی را خریداری کرد تا 2 باشگاه تبریزی در لیگ برتر در اختیار او باشند. البته زنوزی نام باشگاه لیگ برتری دیگر را تغییر داد و گسترش فولاد جای خود را فقط از نظر اسمی به ماشین‌سازی شهریار داد.
7- یک‌چهارم لیگ خصوصی شد!
در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای خصوصی‌سازی باشگاه‌ها انجام شده است. با این‌که هنوز تعداد زیادی از تیم‌های حاضر در لیگ برتر ایران مستقیم یا غیرمستقیم دولتی هستند، 4 تیم کاملا خصوصی در لیگ هجدهم حضور دارند. تراکتورسازی، ماشین‌سازی، سپیدرود رشت و نساجی این 4 تیم خصوصی هستند.
8- برانکو، باثبات‌ترین مربی
از میان تمام 16 تیم حاضر و مربیان آنها، تنها این برانکو است که چهارمین فصل فعالیت خود را با پرسپولیس دنبال می‌کند. مربی کروات که در اواخر لیگ چهاردهم به پرسپولیس ملحق شد، در لیگ‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم 2 قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی کسب کرده و برای چهارمین فصل هدایت پرسپولیس را برعهده دارد.
8+1- دعوای سه‌جانبه
با توجه به این‌که جام‌ملت‌های آسیای 2019 در نیم‌فصل لیگ هجدهم برگزار می‌شود، پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه اختلاف و دعوای لفظی کی‌روش با برانکو و شفر دارد. به نظر می‌رسد با توجه به حضور سرخابی‌ها در جمع 8 تیم برتر آسیا و همچنین آماده‌سازی تیم‌ملی برای جام‌ملت‌های نیم‌‌فصل اول لیگ هجدهم تحت‌تأثیر این اختلافات قرار بگیرد.  
سایر اخبار این روزنامه