شگفتی در انتخابات پاکستان

نبوی-یازدهمین انتخابات پارلمانی پاکستان با مشارکت نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی به کار خود پایان داد و سرنوشت جدیدی را فرا روی حاکمیت سیاسی این کشور قرار داد. در این دوره از انتخابات پارلمانی پاکستان، دریک شگفتی آشکار،سرانجام حلقه تبادل حاکمیت بین دو حزب «مسلم لیگ نواز» و «مردم پاکستان» گسست و حزب «تحریک انصاف» به رهبری «عمران خان» منتقد دو حزب سنتی توانست به پیروزی برسد.عمران خان،دانش آموخته علوم سیاسی ازدانشگاه آکسفورد و کاپیتان سابق تیم ملی  کریکت پاکستان که این تیم را به مقام قهرمانی جام جهانی رساند، با جمایما گلداسمیت ستاره تلویزیون و دختر یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان ازدواج کرد. مقامات انتخاباتی پاکستان دیروزاعلام کردند حزب تحریک انصاف (PTI) عمران خان در این انتخابات موفق به کسب 118 کرسی از مجموع 272 کرسی در مجمع ملی پاکستان شد که البته به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نرسید. حزب مسلم لیگ شهباز شریف، نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی وی ، موفق به کسب ۶۳ کرسی شد.شهباز شریف که ریاست حزب برادرش نواز شریف، نخست وزیر سابق زندانی پاکستان را برعهده دارد، ابتدانتایج انتخابات را رد و موضوع تقلب گسترده و دستکاری آرای انتخاباتی را مطرح کرده بود اما دیروز نتایج را پذیرفت.حزب مردم پاکستان با کسب 43 کرسی پس از دو حزب تحریک انصاف و مسلم لیگ در جایگاه سوم قرار گرفته است. شمارش آرا برای روشن شدن وضعیت ۲۰ کرسی دیگر هنوز ادامه دارد.20 کرسی که عمدتا از افرادمستقل هستند و به احتمال زیاد با عمران خان برای تشکیل دولت ائتلاف خواهند کرد.
عمران خان: گسترش روابط با ایران را خواستاریم
عمران خان پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات گفت که برای بهبود اوضاع کشور به وحدت نیاز داریم و من از تمامی ذی نفعان سیاسی و همچنین مردم می خواهم که متحد شوند. وی درباره سیاست خارجی دولت آینده پاکستان نیز گفت: پاکستان به صلح و ثبات نیاز دارد، ما خواستار روابط خوب با همسایگان خود هستیم و دولت آینده، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش می دهد. وی تصریح کرد: متاسفانه آمریکایی ها فکر می کنند که پاکستان تنها به دنبال کمک و پول است ولی ما روابط متعادل با آمریکا می خواهیم.عمران خان پیش از این نیز طی یک سخنرانی در جمع هوادارانش اعلام کرده بود دولت نواز شریف، وام‌های کلانی دریافت کرده است که یکی از شرط‌های اعطای آن، «نخریدن گاز از ایران» بوده است.حالا باید در عمل دید که روی کار آمدن تحریک انصاف که پیش از این منتقد جدی دو حزب مسلم لیگ نواز و مردم پاکستان بود، چه تاثیری در سیاست، امنیت و اقتصاد پاکستان خواهد داشت و در سیاست خارجی پاکستان چه تغییری اعمال خواهد شد هر چند که دولت سیاسی پاکستان با وجود ارتش قدرتمند این کشور، همواره بازیگری در سایه بوده است.
از تحصیل درآکسفورد تا قهرمانی در کریکت
«عمران احمد خان نیازی» در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ در یک خانواده ثروتمند در شهر لاهور پاکستان به دنیا آمد. پدرش «اکرام ا... خان نیازی» و مادرش شوکت خانم نام داشتند. اکرام ا... خان از اعضای یک قبیله معروف پشتون به نام نیازی است.با این که عمران‌خان در لاهور به دنیا آمد اما مادرش در شهرستان میانوالی سکونت داشت و دوران طفولیت خود را در این شهر به سر برد.در صفحه رسمی حزب تحریک انصاف پاکستان درباره طفولیت عمران خان نوشته شده که او یک کودک آرام و محجوب بود و با چهار خواهر خود بزرگ شده است.عمران خان مکاتب ابتدایی و متوسطه را در لاهور و تحصیلات عالی خود در رشته علوم سیاسی را در دانشگاه آکسفورد انگلیس به پایان رساند.وی همزمان با تحصیل در دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۴ کاپیتان تیم همان دانشگاه شد. عمران‌خان به خاطر استعداد خود در بازی کریکت به عنوان یک ورزشکار ستاره در غرب معروف شد.او از 19 سالگی بازی کریکت را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده بود و توانست در سال 1992 تیم ملی کریکت پاکستان را به مقام قهرمانی جهان برساند. عمران‌خان بهترین بازیکن کریکت در تاریخ کشورش شناخته می‌شود به همین دلیل میلیون‌ها نفر به عنوان یک ورزشکار طرفدار وی هستند.عمران‌خان در 25 آوریل 1996 با تأسیس جنبش تحریک انصاف وارد عرصه رقابت سیاسی در پاکستان شد که البته در ابتدا چندان موفق نبود. به مرور زمان محبوبیت عمران‌خان در بین نسل جوان به ویژه طرفدارانش در بازی کریکت سبب شد حزب تحریک انصاف به عنوان یک حزب سیاسی موفق در پاکستان مطرح شود.در سال 1997 عمران‌خان با تأسیس بیمارستان برای بیماران سرطانی در شهر لاهور فعالیت اجتماعی خود را در پاکستان آغاز کرد. وی نام مادرش شوکت خانم را بر این بیمارستان گذاشت. بیمارستان شوکت خانم بزرگ ترین بیمارستان برای بیماران سرطانی در آسیاست.خان اعلام کرد که مردم بنیان گذار بیمارستان شوکت خانم هستند.در 3 نوامبر سال 2007 پرویز مشرف حاکم نظامی وقت پاکستان دستور بازداشت خانگی عمران‌خان را صادر کرد اما وی موفق به فرار شد.گفته می‌شود عمران‌خان از پرویز مشرف تقاضا کرد که وی را نخست وزیر کند اما چون مشرف با این درخواست مخالفت کرد، خان به یکی از مخالفان سرسخت مشرف تبدیل  شد. وی مبارزات سیاسی خود را از شهر کراچی آغاز کرد و اقدامات حزب متحده قومی و پرویز مشرف را زیر سوأل برد.در سال 2013  فیلم کاپیتان در پاکستان ساخته و پخش شد که بر مبنای زندگی عمران‌خان از سال 1992 تا 2013 بود. حزب تحریک انصاف و خود عمران‌خان اعلام کردند که هیچ نقشی در تولید این فیلم نداشتند اما این فیلم تأثیر زیادی بین مردم پاکستان داشت. اکنون نیز فیلم دیگری درباره شخصیت عمران‌خان تولید شده است که هنوز در حال تکمیل است.مخالفان عمران‌خان به علت متحد شدن وی با گروه‌های افراطی و تندرو از وی به عنوان طالبان‌خان یاد می‌کنند.کارشناسان بر این باورند که علت نزدیکی خان به گروه‌های مذهبی روابط پنهان وی با ارتش پاکستان است وگرنه خان تفکر افراطی ندارد.