دست در دست چین

همزمان باكش و قوس های بسياري که بین تهران و واشنگتن به وجود آمده، وزیر خارجه ایران با فعال کردن دیپلماسی منطقه ای و بین المللی سعی دارد تا درباره اقدامات آمریکا، شفاف سازی کند.
محمد جواد ظریف که برای حضور در مجمع کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ( آسه‌آن) راهی سنگاپور شده بود، در پایتخت این کشور با همتای روس خود یعنی سرگئی لاوروف به بحث و تبادل نظر پرداخت.
از هفته ها پیش که بحث سفر ظریف به سنگاپور مطرح شده بود، حضور همزمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست به شدت زیر ذره بین رفت. حتی در برخی منابع خبری و شبکه های تلویزیونی از گفت‌وگوی احتمالی و محرمانه وزرای خارجه ایران و ایالات متحده در حاشیه نشست آسه‌آن، گزارش ها و پیش بینی هايي منتشر شد.
اینکه دست آخر این تحلیل ها و پیش بینی ها چقدر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته یا نه، داستان دیگری است اما در هفته های اخیر، نشانه هایی از گفت‌وگوهای دست کم غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای دستیابی به نقاط مشترک برای حل مناقشات پدیدار شده و حتی عمان را به‌عنوان یک میانجی و واسطه، معرفی کرده اند.


ظریف روز جمعه با وزرای خارجه روسیه، چین، استرالیا، اندونزی و نیوزیلند و سنگاپور (اعضای آسه‌آن ) هم دیدار داشت.
وزیر امور خارجه ایران عصر پنجشنبه با بیان اینکه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری (آ سه‌آن) گام مهمی برای توسعه روابط ایران با پنجمین قدرت اقتصادی جهان است، گفت: تمام مقامات ارشد (آ سه آن) و سایر کشورهای طرف گفت‌وگو با تهران نیز در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه (آ سه آن) بر حفظ برجام و گسترش روابط با ایران تاکید کردند.
توییت کنایه ای ظریف به آمریکایی ها
وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با انتقاد از حضور نظامیان آمریکایی در آب های خلیج فارس نوشت که شاید نمی‌دانند در منطقه ما، هفت هزار مایل (بیش از 11هزار و 265 کیلومتر) دورتر از خانه خود چه می‌کنند. به نظر می‌رسد ناوگان آمریکا نمی‌تواند راهش را در آب‌های ما پیدا کند؛ شاید به این خاطر که نام این منطقه را به درستی نمی‌داند.
وی در توییت کنایه آمیزخود خطاب به آمریکایی ها ادامه داد: برای دو هزار سال، یعنی طولانی‌تر از موجودیت آمریکا، نام این آب ها خلیج فارس بوده است.
حضور مداخله جویانه نظامیان آمریکایی در آب‌های خلیج فارس همواره محل انتقاد بوده است. این موضوع در هفته های گذشته که توجه جامعه جهانی به آب های منطقه و تنگه راهبردی هرمز جلب شده، نمود بیشتری یافته است.
دست رد چینی ها برای تحریم نفتی ایران
از سوی دیگر، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام آمریکایی عضو تیم مذاکره‌ کننده با چین اعلام کردكه واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست آمریکا را رد کرده است. رد این درخواست آمریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می برند، ضربه‌ای به تلاش های دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.
دو مقام آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود به این نشریه گفته اند: در عوض پکن، به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است.از طرف دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پکن و تهران بدون توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، مبادلات و همکاری های عادی خود را بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهند.دیدار ظریف با همتای چینی
محمد جواد ظریف روز جمعه در ملاقات با همتای چینی خود، وانگ یی، نقش پکن در شکل‌گیری توافق هسته‌ای، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و حفظ آن پس از خروج آمریکا از این توافق را بسیار مهم توصیف کرد. وانگ یی با تاکید بر دوستانه، راهبردی و همه جانبه بودن روابط ایران و چین گفته است: دو کشور به همکاری‌های نزدیک‌تر خود در همه زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه حفظ برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی و بهره‌مندی ایران از مزایای آن ادامه خواهند داد.
دیدار ظریف و وانگ یی در حاشیه پنجاه و‌یکمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا انجام شد.
امیدواری ترامپ به خوب پیش رفتن کارها
رییس جمهور ایالات متحده شامگاه در یک سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا، ضمن تکرار انتقادهای خود به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که همه چیز بین آمریکا و ایران به خوبی پیش برود.
دونالد ترامپ که هشتم مه (۱۸ اردیبهشت) فرمان اجرایی خروج آمریکا از برجام را امضا کرد می‌گوید ایران به نسبت چهار ماه پیش، کشور بسیار متفاوتی شده است.
خبر آمریکایی ها از مانور دریایی کشورمان
جالب اینجاست که در دو روز گذشته، مقام‌های آمریکایی از «آغاز مانور دریایی ایران» در خلیج فارس خبر داده اند.
خبرگزاری های رویترز و فرانسه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام‌شان را منتشر نکرده اند، نوشتند: حدود صد شناور که بیشترشان شناورهای کوچک هستند در این مانور شرکت دارند.
به گفته این مقام ها، این مانور که شايد تا پایان هفته ادامه داشته باشد، مانع از تردد کشتی های تجاری در خلیج فارس نشده است.
بیل اوربان، سخنگوی قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، هم افزایش فعالیت های دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز را تایید کرده است.
اوربان گفت: این (تحرکات) را از نزدیک دنبال می کنیم و به همکاری با متحدان‌مان ادامه می‌دهیم تا آزادی تردد کشتی های تجاری در آبراه های بین‌المللی را تضمین کنیم.