زور آقايان در صدا و سيما بيشتر از ماست

فدراسيون فوتبال ايران اين روزها درگير مشكلات فراواني است. ماجراي تمديد قرارداد كارلوس كي‌روش تا پايان جام‌ملت‌ها و شايعاتي كه درباره خداحافظي اين مربي شنيده مي‌شود در كنار درخواست حدود 6 ميليون دلاري كارلوس كي‌روش براي برگزاري اردوها و برنامه‌هاي تيم‌ملي باعث شده نگاه‌ها به سمت مهدي‌تاج و هيات رييسه فدراسيون فوتبال باشد. از سوي ديگر جام‌ملت‌هاي آسيا به زودي برگزار مي‌شود و ملي‌پوشان بايد روند آمادگي خود را براي حضور در اين مسابقات طي كنند. مشكل بزرگ ديگري كه مدت‌هاست فدراسيون فوتبال را به چالش كشيده، ماجراي حق پخش تلويزيوني است؛ مدت‌هاست كه گفته مي‌شود صداوسيما حق پخش فوتبال را پرداخت نمي‌كند و رايزني‌ها در اين باره هنوز به نتيجه نرسيده است. همين موضوع باعث شده تا شايعاتي درباره احتمال جلوگيري از ورود دوربين‌هاي صدا و سيما به ورزشگاه‌ها شكل بگيرد، اتفاقي كه عبدالكاظم طالقاني، عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال آن را تكذيب مي‌كند و مي‌گويد توافقاتي بين مسئولان رده بالا انجام شده تا مردم بيش از اين دچار ياس نشوند. به هر ترتيب براي بررسي اين مسائل گفت‌وگويي با عبدالكاظم طالقاني داشتيم كه در ادامه آن را پي مي‌گيريم.
تصميم فدراسيون براي اعزام تيم‌ملي زير 21 سال به جاي تيم‌ملي زير 23 سال و در ادامه جام‌ ملت‌هاي آسيا موضوعات مهمي هستند كه فدراسيون فوتبال با آن درگير است. پس از آنكه جام‌جهاني را پشت سر گذاشتيم دو رويداد مهم را پيش رو داريم و به نظر مي‌رسد فشارهاي رواني بسياري به فدراسيون فوتبال وارد خواهد شد.
با برنامه ريزي كه مسئولان فدراسيون انجام دادند، اين فشارها قابل كنترل است تا عملكرد بهتري داشته باشيم. در اين ميان دولت نيز بايد كمك‌مان كند تا بتوانيم در شرايط بهتري راهي مسابقات شويم. به هر حال تيم‌ملي فوتبال متعلق به فدراسيون نيست و همه در آن سهم دارند؛ بنابراين بايد كمك كنيم تا تيم‌ملي نتيجه بهتري بگيرد.
اتفاق عجيبي كه فدراسيون فوتبال آن را رقم زده ماجراي اعطاي مجوز موقت به برخي از تيم‌هاست. امسال براي اولين بار به تيم‌ها مجوز موقت مي‌دهيد تا در مسابقات شركت كنند. اما به نظر مي‌رسد اين قانون نيز مثل بسياري از قوانين ديگر به زودي فراموش خواهد شد.


مجوز موقت به اين معني نيست كه هر هفته بتوانند آن را تمديد كنند. اين تيم‌ها يك هفته فرصت دارند تا بدهي‌شان را پرداخت كنند. با توجه به قوانيني كه وضع شده، بعيد مي‌دانم بتوانند فرصت ديگري بگيرند.
قانون منع به كارگيري بازنشستگان نيز در روزهاي اخير توجهات بسياري را به خود جلب كرده است. نام مهدي تاج در ليست روساي فدراسيون بازنشسته ديده مي‌شود و به نظر بايد به فكر يك رييس جديدي باشيد.
ما تابع قانون هستيم و هرچه تصويب شود اجرا مي‌كنيم. بايد ببينيم قانون در مراكز خصوصي و غيردولتي قابل اجرا هست يا خير.
سال‌هاست فدراسيون فوتبال به دنبال گرفتن حق پخش از صداوسيماست اما همواره توافقاتي انجام مي‌شود كه نمي‌توانيد حق واقعي فوتبال را بگيريد. اين پروسه تكراري تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟
حق پخش به جايي نرسيده، در حال حاضر زور آقايان بيشتر از ماست و نمي‌توانيم كاري كنيم. صدا و سيما حق پخش را پرداخت نمي‌كند. اصلي‌ترين منبع درآمد فوتبال در تمام دنيا، حق پخش است و از اين راه تمام بدهي‌هاي خود را پرداخت مي‌كنند اما متاسفانه در ايران اجرا نمي‌شود و باشگاه‌هاي ما مشكل مالي فراواني دارند.
شايعاتي مطرح شده كه ممكن است فدراسيون فوتبال اجازه ورود دوربين‌هاي صداوسيما را به ورزشگاه‌ها ندهد اما همه طرفداران فوتبال مي‌دانند كه در نهايت اجازه ورود داده خواهد شد.
اين تعاملي است كه مسئولان فدراسيون با دولت انجام داده تا حالت ياس و نااميدي در مردم ايجاد نشود. ما تعامل مي‌كنيم تا با خونسردي حق فوتبال را بگيريم.
برخي عوامل فدراسيون مي‌گويند يك شبكه اسپانيايي مذاكراتي را با فدراسيون فوتبال انجام داده تا حق پخش را خريداري كند. آيا مذاكره‌اي در اين باره انجام شده است؟
شايد مذاكراتي انجام شده باشد اما من در جريان آن نيستم.
موضوع تمديد قرارداد كارلوس كي‌روش نيز به يكي از دغدغه‌هاي هواداران تبديل شده است. انتشار يك پست اينستاگرامي از سرمربي تيم‌ملي باعث شد گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره احتمال جدايي او از تيم‌ملي شكل بگيرد، فكر مي‌كنيد ادامه كار با كي‌روش ميسر است؟
بله، كي‌روش تا پايان جام‌ملت‌ها سرمربي تيم‌ملي خواهد بود. اختيارات هيات رييسه به مهدي تاج واگذار شده و او هر تصميمي بگيرد ما حمايت مي‌كنيم.