عاشقانه‌های برجام

یازدهمین بزرگداشت روز ملـی فناوری هسته‌ای دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد. 11 سال قبل یعنی در سال 1385 بیستم فروردین به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شد تا نمادی باشد برای پیشبرد حقوق هسته‌ای ملت ایران. طی سال‌های اخیر و همزمان با مذاکرات هسته‌ای در دولت حسن روحانی، روز ملی فناوری هسته‌ای در حاشیه قرار گرفت و پس از تعطیلی بخش عمده‌ای از صنعت هسته‌ای ایران، جایگاه این روز تقریبا از رونق افتاد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز در یازدهمین سالگرد روز فناوری هسته‌ای و در شرایطی که قضاوت عمومی درباره برجام به یک نگاه مشترک رسیده و ناامیدی از این توافق هسته‌ای فصل مشترک افکار عمومی در ایران است؛ حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور سخنرانی کرد. او در حالی سخنرانی کرد که این سوال به عنوان پرسش جدی مردم ایران مطرح است: «چرا بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای ایران تعطیل شد؟»
حسن روحانی اما صبح دیروز به جای پاسخ به این سوال، باز هم از برجام سخن گفت و این بار دفاع عجیب و عاشقانه‌ای از برجام انجام داد. او که پیش‌تر برجام را آفتاب تابان می‌دانست، دیروز آن را به ابر تشبیه کرد. روحانی درباره برجام از سبزه و گل و سرو هم گفت. از رعد و برق هم گفت و برجام را به رعد و برق هم تشبیه کرد! روحانی دیروز در یازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای که در محل اجلاس سران برگزار شد، همچنین به جای آنکه توضیح دهد در ازای تعطیل شدن و از بین رفتن سرمایه هسته‌ای کشور چرا چیزی عاید سفره مردم نشده است، باز هم به منتقدان تاخت و از جانب آنان انتقادات خیالی مطرح کرد و آنگاه خودش به این انتقادات پاسخ داد!
روحانی گفت: این دل‌هایی که واپس می‌شد می‌گفتند فناوری ما چه می‌شود؟ غنی‌سازی ما چه می‌شود؟ فردو چی می‌شود؟ فردو که حتما 3 قفله خواهد شد و ما کلیدی نداریم قفل‌های فردو را باز کنیم، نطنز که حتما بسته می‌شود، از اراک که آثاری نمی‌ماند، آب سنگین که خیلی بعید به نظر می‌رسد چیزی از آن در دسترس ما بماند.


وی ادامه داد: الحمدلله امروز همه ما شاهدیم مسیر ما مسیر صحیح و درستی بوده است؛ بهترین و کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه را برای تثبیت حقوق هسته‌ای کشور انتخاب کردیم. ما امروز در این نمایشگاه IR8  را دیدیم که با گاز کار می‌کند با 70 هزار دور و با قطر 25 که نشان می‌دهد سرعت خطی‌اش چه مقدار زیاد است. این تلاش‌ها و کوشش‌ها نشان داد حقوق ملت ایران از کف خیابان به لوزان و وین و ژنو برده شده است و از آنجا به سازمان ملل برده شده و در همان مکان نیز حقوق ملت ایران تثبیت شد.
به گزارش فارس، روحانی ادامه داد: اگر ایستادگی ملت ایران نبود این کارها شدنی نبود، همچنین اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری نبود و اگر هنرمندی دیپلمات‌های ارزشی ما و در رأس آنها آقای ظریف و همچنین اگر تلاش و زحمت اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای ما و در رأس آنها
آقای صالحی نبود، این کارها شدنی نبود. خیلی‌های دیگر هم زحمت کشیدند برای اینکه این پرونده و حقانیت ملت ایران را به اثبات برسانند که از جمله آن می‌توان به وزارت دفاع،‌ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، ‌وزارت نفت و... اشاره داشت که اینها در قدم‌هایی برجام را ساختند.
وی تأکید کرد: برجام یک ابر است، اگر بخواهد باران ببارد و این ابر سرزمین ما را پر از آب کند، این درخت‌های سرو و بلند و جنگل‌ها و مراتع است که ابر را وادار به باران می‌‌کند، اگر این سبزه و گل و درخت نباشد و کویر باشد ابر نمی‌بارد، بارش این ابر با این گل‌ها (مذاکره‌کنندگان هسته‌ای) بود. در بخش‌های مختلف همه آمدند و از ابر برجام استفاده کردند. او اضافه کرد: در این میان برخی گفتند صدای رعد و برق برجام را نشنیدیم که اینها مربوط به چیز دیگری است، اکنون شما بارانش را می‌بینید و رعدوبرقش آن بالا بود که شما ممکن است خواب بوده‌اید ولی به هر حال امروز بارانش را که می‌بینید بر این مردم نازل شده است. شما می‌بینید بسیاری از پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد برخی از این پروژه‌های مهم با همکاری شرکت‌ها و کشورهای خارجی به ثمر نشست و این یعنی همان باران برجام. بسیاری از آنچه که ما امروز در فناوری هسته‌ای تولید می‌کنیم، در بازار تجاری عرضه می‌کنیم و تجاری شدن صنعت هسته‌ای ما به خاطر باران رحمت برجام بوده است.
او ادامه داد: اگر این باران رحمت نبود آب سنگین صادر نمی‌شد. امروز یکی از متخصصان برای بنده توضیح می‌داد که ویژگی این آب سنگین ما برابر آب سنگینی است که دیگران تولید می‌کنند و اینکه از لحاظ کولوس چه ویژگی‌ای دارد که برخی مایلند این را از ما بخرند. آب سنگین ما صادر شد و دنیا آب سنگین ما را دید و استفاده کرد. در نخستین قدم هم آب سنگین را به آمریکا و
روسیه  - 2 قدرت بزرگ جهانی - فروختیم و امروز قادریم کیک زرد را وارد کنیم. این مساله را سازمان انرژی اتمی بهتر لمس می‌کند، این کار یعنی چه؛ کیک زردی که از روز اول پیروزی انقلاب تا سال گذشته یک گرم وارد نشده بود و همه مربوط به قبل انقلاب بود و اینکه ما 360 تن کیک زرد سال گذشته وارد کشور کردیم به معنای آن است که ما در بازار تجاری دنیا وارد معاملات صنعت هسته‌ای شده‌ایم، یعنی هم می‌فروشیم و هم می‌خریم و نه تنها کیک زرد بلکه در مساله رادیوداروها که بازدید داشتیم آنجا هم دیدیم که به ده‌ها کشور دنیا رادیوداروهای ما صادر می‌شود و بسیاری از صنایع ما این چنین بوده و در حال صادر شدن است. روحانی بیان کرد: بنده می‌خواهم در اینجا نتیجه‌ای بگیرم و به شما و ملت ایران بگویم که هر کجا ما با هم بودیم پیروز شدیم. ما می‌توانیم و این شعار درست است، زیرا اگر با هم باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم و به تعبیر عامیانه اگر با هم بسازیم، می‌توانیم کشورمان را بخوبی بسازیم.
روحانی 96 علیه کدخدا!
در کنار اظهارات قابل تامل درباره برجام، اصرار و تاکید روحانی بر موضوع حمله موشکی اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه صورت گرفت نیز جالب توجه است. در حالی که حامیان روحانی در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از این حمله، دوگانه صلح و جنگ را تقویت کرده و با ترساندن مردم از جنگ، به دروغ روحانی را مانع وقوع جنگ القا کنند، حسن روحانی در سخنرانی دیروز خود تمرکز ویژه‌ای روی موضوع سوریه داشت. اگرچه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال  92 سخنانی از روحانی نقل شد که او آمریکا را کدخدای دنیا می‌دانست اما او دیروز درباره موضوع سوریه گفت: آمریکا چکاره است و مگر آمریکا پلیس دنیاست؟! روحانی خاطرنشان کرد: چطور در دنیای امروز بدون مجوز سازمان ملل و بدون تشکیل شورای امنیت سازمان ملل حتی بدون مصوبه کنگره آمریکا، رئیس‌جمهور آمریکا به خودش حق می‌دهد به یک کشور مستقل در منطقه حساس خاورمیانه از ناوگان دریایی خودش به یک فرودگاه داخلی موشک پرتاب کند، با چه حقی و با چه منطقی؟! مگر کسی در دنیا اختیار رهبری دنیا را به آمریکا سپرده است؟ مگر کسی در دنیا آمریکا را به عنوان پلیس جهان برگزیده است؟ مگر رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان محکمه بین‌المللی و دادستان محکمه بین‌المللی است؟ به چه حقی این کار انجام می‌شود؟ معلوم است دنیای امروز دنیای قانون و مقررات نیست و از آن بدتر کشورهایی هستند متأسفانه از منطقه خودمان که برای تجاوز آمریکا، آمریکا را تشویق می‌کنند و برای او کف می‌زنند؛ نوبت شما هم می‌رسد، چرا عجله می‌کنید؟ چرا متجاوز را تشویق می‌کنید؟ چرا ظالم را تشویق می‌کنید و بی‌قانونی را تایید می‌کنید؟ به چه مناسبت؟ او تأکید کرد: شما دیدید تروریست‌ها چقدر خوشحالی کردند همچنین شما دیدید گروهک‌های تروریستی که با چاقو و خنجر سر مردم و بچه‌ها را می‌بریدند و می‌برند و انسان‌ها را در قفس زنده زنده می‌سوزانند، اینها امروز خوشحالند به خاطر جنایت آمریکا در سوریه، لذا ما امروز باید متحد باشیم.