گزارش محرمانه سازمان ملل ادعا می‌کند که کره‌شمالی علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، مشغول صادرات سلاح به آفریقا، یمن و سوریه بوده است

تناقض‌های یک جنگ و صلح اتمی
محمدرضا ستاری
نزدیک به دو ماه پس از ملاقات تاریخی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور که به گفته مقامات دو کشور، فصل جدیدی از روابط و مذاکرات صلح در شبه جزیره کره را کلید زده است، اکنون اخبار مختلف از سوی مراجع اطلاعاتی اعلام می‌کند که پیونگ‌یانگ علاوه بر عدول از خلع سلاح هسته‌‌ای، مشغول ساخت سری جدیدی از موشک‌های دوربرد است.
اواسط هفته گذشته بود که خبر آمد ماهواره‌های جاسوسی آمریکا فعالیت مجدد یک کارخانه در نزدیکی‌های پیونگ‌یانگ را رصد کرده‌اند که در حال تولید موشک‌های بالستیک دوربرد است. تصاویر دریافت شده از این ماهواره نشان داد که خودروهایی وارد کارخانه سانومدونگ شده و در آنجا فعالیت‌های مشکوکی برای ساختن دوربردترین موشک بالستیکی کره‌شمالی در حال صورت گرفتن است. در همین راستا یک مقام اطلاعاتی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود که هر چند هنوز پیونگ یانگ سیستم ورود به جو زمین را برای این موشک آزمایش نکرده است، اما در میانه راه توافق آمریکا و کره‌شمالی، این کشور به طور قطع حداقل دو موشک با سوخت مایع را در دست ساخت دارد.


با انتشار این خبر و بنا بر برآورد کارشناسان امنیتی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که دو کامیون که از آنها برای حمل موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود در حال تردد به این کارخانه بوده‌‌اند، اما از آنجا که دقیق مشخص نشده که زیر پارچه‌های این کامیون چه چیزی قرار دارد، احتمالا پیونگ‌یانگ قصد دارد از این حربه برای مقاصد آتی بهره‌برداری کند. چرا که آنها به خوبی می‌دانند که موقعیت کارخانه سانومدونگ برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مشخص بوده و بعید به نظر می‌رسد که به طور علنی برنامه موشکی خود را در این کارخانه ادامه دهند. این امر یا می‌تواند پوششی برای سایر فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ باشد و یا اینکه به منظور استفاده از جنبه‌ای تبلیغاتی برای تحت فشار گذاشتن رهبران این کشور مورد استفاده قرار گرفته باشد.
خوش‌بینی، بدبینی، گلایه و نامه ‌نگاری
هر چند مقامات کره‌شمالی و به خصوص رهبر این کشور قبل و بعد از مذاکرات سنگاپور بر خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی تاکید کرده و حتی در میان خبرنگاران خارجی یکی از بزرگترین مراکز هسته‌ای خود را منهدم ساختند، اما به عقیده کارشناسان تعهد کیم برای خلع سلاح اتمی نه تنها جزئیات مشخصی نداشته، بلکه همچنان از ضمانت اجرایی قوی نیز برخوردار نیست.
همین امر موجب شده تا تنها ظرف چند روز اظهارات متناقضی میان مقامات آمریکا و کره‌شمالی شکل بگیرد. در نخستین واکنش‌ها پس از انتشار خبر تولید موشک‌های دوربرد توسط پیونگ‌یانگ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که به منظور شرکت در اجلاس وزیران آ‌سه‌آن به سنگاپور رفته است، با مقامات کره‌شمالی در حاشیه این اجلاس دیدار کرد. پمپئو پیش از حضور در سنگاپور به خبرنگاران گفته بود که تا دستیابی به هدف خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی همچنان راه زیادی باقی است. تا جایی که از رفتار کره‌ای‌ها پیدا است، آنان قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کنند و این نشان دهنده آن است که راه زیادی تا دستیابی به هدف نهایی که به دنبال آن هستیم، وجود دارد.
او پس از رسیدن به سنگاپور و مذاکره با همتایان خود از کشورهای مختلف به ناگهان نسبت به توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی اظهار امیدواری کرد و گفت: من خوشبین هستم که بتوانیم در چارچوب زمانی که میان رهبران دو کشور برای توقف برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی در نظر گرفته شده و آنچه که شورای امنیت سازمان ملل خواسته، عمل کنیم.
روند متناقض جنگ و صلح میان آمریکا و کره‌شمالی به این اظهارنظرهای مختلف پمپئو ختم نمی‌شود، چرا که پس از اعلام خبر به کارگیری کارگران کره‌شمالی در روسیه به عنوان یکی از مهمترین منابع ارزآوری این کشور، استوین منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای با تحریم یک مدیر بانک و یک شرکت کره‌شمالی و همچنین تحریم یک بانک روسی و شرکت چینی از سازمان ملل خواست تا آنها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند.
سال گذشته و همزمان با اقدامات عملی برای مهار کره‌شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قعطنامه‌ای علاوه بر محدود کردن وارادت نفت از سوی کره‌شمالی، کارگران شاغل در خارج از این کشور را مورد تحریم قرار داد. در همین راستا قرار شد که کارگران این کشور تا سال 2019 از روسیه خارج شوند و چین نیز روند اخراج آنها را کلید زد.
در همین راستا ری یونگ هو، وزیر خارجه کره‌شمالی روز گذشته با ابراز ناراحتی از رویکرد آمریکا در قبال کشورش گفت که علی‌رغم پایبندی ما به تعهدات خلع سلاح هسته‌‌ای، آمریکا با یک بی‌صبری تهدید آمیز این مساله را دنبال می‌کند و ادامه شیوه‌های واشنگتن با اهداف ما برای صلح کاملا ناسازگار است. کره‌شمالی اکنون علاوه بر متوقف کردن آزمایش‌های موشکی، مهمترین سایت هسته‌ای خود را نیز تعطیل کرده اما آمریکا با حفظ و تشدید تحریم‌ها به کره‌شمالی پاسخ گفته است.
این ابراز نگرانی و اقدامات از سوی دو کشور زمانی بیشتر جالب توجه می‌شود که رهبران دو کشور در اوج این گفت‌و‌گوها و اظهار نظرات با یکدیگر مشغول نامه‌نگاری هستند. چهارشنبه هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ نامه رهبر کره‌شمالی را دریافت کرده و در همین راستا دیروز سفیر آمریکا در فیلیپین نامه ترامپ به اون را تحویل وزیر خارجه کره‌شمالی داد.
کیم مشغول بازی کردن با ترامپ است
اما ماجرا زمانی دارای ابعاد جدی‌تری می‌شود که فارغ از اظهارات رسانه‌ای و لفظی میان مقامات دو کشور، سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی محرمانه آورده است که برنامه‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی نه تنها متوقف نشده بلکه این کشور بر خلاف قعطنامه‌های شورای امنیت در حال انتقال سلاح به کشورهای آفریقایی و یمن است. در این گزارش 150 صفحه‌ای همچنین آمده است که پیونگ‌یانگ به طور گسترده محصولات نفتی را از طریق کشتی در دریا دریافت می‌کند و همچنین علاوه بر کشورهای آفریقایی و یمن در تلاش برای همکاری نظامی با سوریه بوده است. در این گزارش همچنین آمده است که کارشناسان کره‌شمالی طی سفرهایی در بازه‌ زمانی میان سال‌های 2011 تا 2017، در یاری رساندن به دولت سوریه برای تولید موشک‌های بالستیک دخیل بوده‌اند.
پیش از آغاز مذاکرات رسمی میان آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور بسیاری از ناظران در خصوص تعهد پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح اتمی بدبین بودند. آنها تاکید داشتند که در مورد خلع سلاح اتمی کره‌شمالی، فهرست بلندبالایی از موارد مختلف وجود دارد که همچنان مبهم باقی مانده است. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کره‌شمالی، ذخایر پلوتونیوم و اورانیوم و همچنین تعداد کارخانه‌ها و دانشمندان اتمی این کشور هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر گفته می‌شود که از زمان کلید خوردن مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی، کارشناسان آمریکایی تاکنون بیش از 3 هزار مرکز و تاسیسات هسته‌ای را رصد کرده‌اند که بازرسی و تحقیقات از این مراکز خود یکی از مشکلات عدیده در روند خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ خواهد بود.
در همین راستا است که ترامپ در داخل آمریکا با انتقادات زیادی از سوی محافل کارشناسی مواجه شده است. آنها معتقند که بعید به نظر می‌رسد که کیم جونگ اون به همین راحتی مهمترین ابزار بازدارندگی خود را به دولت ترامپ تقدیم کند؛ چرا که ترامپ و یارانش با نحوه مواجهه با توافق هسته‌ای ایران به خوبی نشان دادند که در روندهای جهانی چه نگاه و طرز تفکری دارند. لذا اون با استفاده از این فرصت که سایر روسای جمهوری آمریکا در اختیار او و پدارنش قرار نداده بودند به راحتی یک مشروعیت بین‌المللی را از طریق مذاکره با دونالد ترامپ برای خود کسب کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سیدحسن خمینی: سلامت، صداقت و قدرت شروط تاثیرگذاری رسانه است گزارش محرمانه سازمان ملل ادعا می‌کند که کره‌شمالی علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، مشغول صادرات سلاح به آفریقا، یمن و سوریه بوده است «ابتکار» از فراخوان چهره‌های منتقد دولت روحانی به اعتراض‌خیابانی همزمان با ناآرامی‌های اخیر گزارش می‌دهد جهانبخش محبی نیا لزوم تنظیم معادله رابطه ایران و آمریکا بر مبنای واقعیت سینمای ایران با سلطه فیلم‌های کمدی سطحی در مسیر متفاوتی گام برمی‌دارد جستجوی مُسکن اجتماعی در سالن سینمای کمدی تشکیلات گردشگری سلامت ایران فقط با «یک نفر» اداره می‌شود درد بی‌درمان گردشگری درمانی «ابتکار» از حاشیه‌های ادامه‌دار بازار تلفن همراه گزارش می‌دهد خرید موبایل؛ هر روز سخت‌تر از دیروز! عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید: تحویل هواپیماهای جدید نشانه‌ تعهد اروپا به برجام است سوال از رئیس‌جمهوری و ابهامات پیش رو! یادى از مردِ بحران‌ها مراسم بدرقه تیم ملی امید برگزار شد