معلمان و «روز خبرنگار»

معلمان به عنوان پياده نظام آموزش و پرورش، از سويي مجريان سياست‌هاي فرادستان آموزشي هستند و از ديگرسو واپسين لايه اجرايي همين سياست‌ها در كلاس و مدرسه. از اين رو نگاه آنان به آموزش و دگرگوني‌هاي مثبت و منفي در آن مي‌تواند بر بالندگي‌اش بسيار موثر باشد. در راستاي بازتاب و گسترش اين نگاه، چند سالي‌است كه معلمان در رسانه‌هاي نوشتاري حضور پر رنگ‌تري يافته و سال به سال بر شمار معلمانِ نويسنده افزوده مي‌شود. دست به قلم شدن معلمان كه- با همه بي مهري‌هاي چندين دهه‌اي هنوز هم- از گروه‌هاي مرجع، موثر و مورد اعتماد جامعه‌اند، مي‌تواند بر بهسازي و كارآمدي آموزش و در نتيجه بهسازي اجتماعي و فرهنگي در گستره‌هاي گوناگون كارساز باشد. گرچه حضور معلمانِ نويسنده در رسانه‌ها همچنان رو به گسترش است اما اين حضور هنگامي موثرتر خواهد بود كه در كنار گسترش كمي به حضوري كيفي نيز بينجامد. اين حضور اما با همه كمبودهايش، بدونِ همكاري‌هاي ارزشمند خبرنگاران، به ويژه خبرنگاران اجتماعي امكان ناپذير يا دست‌كم به گستردگي امروز نبود. خبرنگاران آموزشي رسانه‌هاي گوناگون با درك جايگاه حرفه معلمي در آموزش و درگيري هميشگي معلمان با گرفتاري‌هاي ريز و درشت ساختار آموزشي، به درستي معلمان و به ويژه معلمانِ نويسنده- كارشناس را در گروه منابع خبري - تحليلي خويش قرار داده‌اند. نزديكي اين دو گروهِ اثرگذار اجتماعي افزون بر همياري دو گروه براي بازتاب دلنگراني‌هاي‌شان، توانسته به آرامي آموزش را به جايگاهِ درخور اجتماعي‌اش نزديك كند.
همكاري معلمان و خبرنگاران تا اندازه‌اي در پديدآوري حساسيت‌هاي اجتماعي درباره آموزش كامياب بوده است؛ حساسيت‌هايي كه همواره زمينه ساز فشارهاي اجتماعي براي هر گونه بهسازي و دگرگوني‌هاي بنيادين بوده و خواهد بود. از ديگرسو ارتباط خبرنگاران با معلمان- به عنوان يكي از لايه‌هاي دروني‌تر آموزش- توانسته هر دو سوي ماجرا را در برخوردهاي خبري - تحليلي‌شان واقع‌گراتر كرده و زمينه بازتاب ژرف‌تر گرفتاري‌هاي ساختار آموزشي را فراهم كند. امروز كمتر خبرنگاري است كه ريشه همه گرفتاري‌هاي آموزش و پرورش مانند خشونت در مدرسه، تنبيه بدني، افت آموزشي، ناكارآمدي آموزش در زندگي روزمره دانش‌آموزان، فرسودگي و ناتواني سياست‌ها، روش‌ها و امكانات آموزشي در پديدآوري آموزشي بهينه و به روز بي‌انگيزگي دانش‌آموزان نسبت به درس و كلاس و مدرسه و كتاب و دانشگاه و... را تك عاملي بدانند يا همه را برآمده از معلم يا خانواده يا حتي تيم وزارتي بدانند. همكاري اين بخش از معلمان توانسته پرسش‌هاي خبرنگاران از فرادستان آموزشي را ريشه‌اي‌تر و اثربخش‌تر و كاربستان را نسبت به گذشته پاسخگوتر كند و ...
به هر روي همكاري ارزشمند خبرنگاران اجتماعي- آموزشي با فرهنگيانِ فعال در گستره رسانه زمينه‌ساز فضاي تازه‌اي در گستره آموزش كشور شده و اميد به بهسازي را فزوني بخشيده است. نگارنده به عنوان يك معلم، روز خبرنگار را به همه اين عزيزان شادباش گفته و اميدوار است زمينه براي گسترش همكاري‌هاي ارزشمند اين دو گروه اجتماعي روز به روز بيشتر شود.