ریزش لیر سفر ترکیه را ارزان نکرد

شهروند| ارزش لیر چیزی حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است. رجب طیب اردوغان در مقابل ریزش ارزش لیر از مردم خواسته است که برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان طلا و دلارهایشان را بفروشند. اما ریزش شدید ارزش لیر ترکیه موجب ارزان‌تر شدن تورهای ترکیه در ایران نشد. در حالی که قیمت تور سه‌روزه استانبول در سال گذشته چیزی بین یک‌میلیون و 200 هزار تا یک‌میلیون و نیم بود، قیمت همین تور در مردادماه امسال به حدود 2.5 میلیون تومان رسیده است. از آن‌سو، آژانس‌های مسافرتی به «شهروند» می‌گویند که سفر به ترکیه در مقطعی که ارز 4200 تومانی به مسافران پرداخت می‌شد، افزایش قابل توجهی داشت اما علت، کاهش ارزش لیر و به‌صرفه شدن سفر به ترکیه نبود. آنها توضیح می‌دهند در شرایط فعلی که خبر حذف ارز مسافرتی منتشر شده و البته نرخ پروازها افزایش قابل توجهی داشته است، تقاضا برای سفر به ترکیه کاهش داشته است.  هادی حق‌شناس، کارشناس بانکی هم به «شهروند» می‌گوید که سقوط ارزش لیر نمی‌تواند سفر یا خرید ایرانی‌ها از ترکیه را ارزان کند، زیرا پول ملی ما هم با افزایش قیمت دلار بشدت تضعیف شده و در نتیجه در شرایط مشابهی با ترکیه قرار داریم.
سفر به ترکیه به‌صرفه نیست
 لیر ترکیه روزهای گذشته سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. لیر در برابر دلار با سقوط سنگین ۱۴ درصدی روبه‌رو شد و  بدترین روز آن از بحران مالی ترکیه در سال ۲۰۰۱ تاکنون به‌شمار می‌آید. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که تنش‌های ترکیه و آمریکا روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود و بر نگرانی‌ها دامن زده است. در این میان شاید این پرسش برای عده‌ای مطرح شود که با این اتفاق آیا هزینه سفر به ترکیه برای ایرانی‌ها ارزان‌تر شده است یا خرید از فروشگاه‌های ترکیه به‌صرفه است؟
اما هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی و امور بانکی نظری متفاوت دارد و بر این باور است: «به‌طور قاطع نمی‌توان گفت با سقوط لیر ایرانیان سفرهای ارزان‌تری پیش رو دارند.» این کارشناس اقتصادی با اشاره به  شرایط برابر ایران و ترکیه در این زمینه توضیح می‌دهد: «تنها نباید کاهش ارزش لیر را در نظر گرفت، زیرا پول ایران را هم باید مد نظر و سپس این موضوع را مورد واکاوی قرار داد، چرا که در این برهه از زمان ایرانیان هم دلار گران‌تر خریداری می‌کنند، بنابراین کاهش قیمت لیر با گرانی دلار خنثی شود.» اما نباید از یاد برد در شرایط فعلی کشور ارزش پول ملی هم به مراتب کاهش پیدا کرده است؛ اتفاقی که در روزهای اخیر برای ترکیه افتاده است. حق‌شناس با تاکید بر این موضوع در این زمینه  معتقد است: «همان‌طور که ارزش لیر کاهش پیدا کرد، در ایران ریال تضعیف شد و هر دو کشور شرایط مساوی دارند و هر دو کشور پول ملی‌شان ضعیف شده، البته باید در نظر داشت که تضعیف لیر به معنای تقویت دلار نیست.» این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر کاهش ارزش پول ترکیه در برهه زمانی دیگری اتفاق می‌افتاد، ممکن بود بتواند سفرهای ارزان‌تری را برای ایرانیان رقم بزند. در این زمینه توضیح داد: «کاهش قیمت لیر در شرایط فعلی، آن هم برای سفر ایرانیان شاید تفاوتی با قبل برایشان نداشته باشد؛ به عنوان مثال اگر دلار در ایران گران نمیشد، رویه‌ای متفاوت پیش رو داشتیم و منجر به کاهش هزینه سفر ایرانیان می‌شد، اما اکنون با وجود تقویت دلار و تضعیف ریال تفاوت چندانی  برای ایرانیان ندارد.» به‌عنوان نمونه با نگاهی به قیمت‌های ترکیه این موضوع برای هر کسی ملموس می‌شود. برای مثال تور 6 روزه ترکیه 5میلیون تومان و تورهای سه‌شبه آن از 2میلیون و 500 شروع می‌شود و تا 3میلیون تومان ادامه دارد. در این قیمت‌ها نه تنها از ارزان‌شدن سفر برای ایرانیان خبری نیست بلکه قیمت‌ها همان هست که بود و کاهش نرخ لیر نتوانسته بر قیمت تورهای مسافرتی تاثیرگذار شود و همچنان به عنوان مقصد اول گردشگری خارجی برای ایرانیان به شمار می‌آید. همچنین نباید از یاد برد تا زمانی که ارزش دلار در ایران افزایش صعودی دارد، کاهش قیمت لیر نمی‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.


گفتنی است براساس گزارشی که از سوی اتحادیه هتل‌های ترکیه منتشر شده، در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۲.۵میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند و بدین ترتیب ترکیه اصلی‌ترین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان در سال گذشته میلادی بوده است. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که روند افزایش سفرهای گردشگری ایرانیان به ترکیه در سال ‌جاری میلادی نیز ادامه یابد و به ویژه شهرهای ترکیه در ماه مارس، یعنی ایام تعطیلات نوروز شاهد حضور پرتعداد گردشگران ایرانی باشد. بعد از ترکیه، کشورهای عراق، امارات و ارمنستان دیگر مقصد‌های جذاب گردشگری برای مسافران ایرانی بوده‌اند. در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۱.۷ میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند.
این گزارش خاطرنشان کرده که هر گردشگر ایرانی به‌ طور متوسط ۶ شب در ترکیه اقامت گزیده و هزار دلار هزینه کرده و درمجموع ۲.۵ میلیون گردشگر ایرانی ۲.۵ میلیارد دلار برای ترکیه درآمد داشته‌اند. سرانه هزینه‌کرد سایر گردشگران خارجی در ترکیه ۶۳۰ دلار بوده است. در بین شهرهای مختلف ترکیه استانبول، وان و آنتالیا محبوب‌ترین شهرها برای گردشگران ایرانی بوده‌اند. ایرانی‌ها علاوه بر تفریح، برای خرید و تجارت نیز به ترکیه سفر می‌کنند.