راه و رسم سفر

شهروند| سفر يكي از مواردي است كه افراد در فصول مختلف به‌خصوص تابستان در برنامه‌ خود مي‌گنجانند و به‌‌طور یقین قبل از هر سفری تدابیری را در نظر می‌گیریم ازجمله تهیه بلیت، بازدید وسیله نقلیه و مانند اینها، اما در كنار اين مسائل تدابير ديگري هم هستند كه نمي‌توان بی‌توجه از كنار آنها رد شد، اين‌كه به تناسب  هر سفر چه بپوشيم، چه بخوريم و چه چيزهايي را همراهمان داشته باشيم. در اين گزارش مواردي آمده كه به شما در داشتن يك سفر دلنشين كمك مي‌كند. اشتباهات سفر
  چمدان بزرگ یا چند چمدان با خود می‌برید
سفر ديگر جاي حفظ كلاس فشن و مد نيست براي همين نياز نيست براي هر موقعيتي لباس برداريد، پس يك چمدان كافي است.  
  در سفر به خارج از کشور، برای سیم کارت و تلفن برنامه‌ریزی نمی‌کنید


چیزی که شما به آن «رومینگ بین‌المللی» می‌گویید برای اپراتور تلفن شما «سود سهامدار» محسوب می‌شود! یک هفته پیامک‌زدن از یک کشور به کشور دیگر نباید بیشتر از یک جراحی باز قلب برایتان هزینه بردارد! ولی این اتفاق برای اکثر مسافران خارجی می‌افتد، چون آنها قبل از سفر برای این قضیه
 برنامه‌ریزی نمی‌کنند.
  به هتل‌های «نزدیک به مرکز شهر» اعتماد می‌کنید
این عبارت «نزدیک به مرکز شهر» ‌هزار و یک تفسیر و تعبیر دارد. وقتی هتلی در نزدیکی شهر پیدا  و در پولتان صرفه‌جویی می‌کنید، درواقع آن پول را خرج حمل‌ونقل، کرایه تاکسی و ... می‌کنید و این مورد یکی از گناهان کبیره مسافرت محسوب می‌شود!
  سوار خودرو‌های «شاتل» فرودگاه می‌شوید
مي‌خواهيد هزينه تاكسي را كاهش دهيد و براي همين سوار اين خودرو‌ها مي‌شويد، اما اين نكته را فراموش مي‌كنيد كه معلوم نيست شما را اول پیاده کند یا آخر و همیشه به یاد داشته باشید چیزی که در سفر از همه چیز مهمتر است وقت شماست. پس تاکسی بگیرید و به فکر صرفه‌جویی نباشید.
  دَر شامپوها را در کل مسیر محکم نکرده‌اید
شامپوهای کوچک اشانتیون و بطری‌های حالت‌دهنده مو شاید خیلی به‌دردبخور باشند، ولی تا وقتی‌که در آنها در مسیر باز نشود و کل کیف یا چمدان شما را
 شامپویی نکند.
  فکر می‌کنید می‌دانید بهترین زمان برای رزرو بلیت چه زمانی است
تحقیقات نشان داده‌اند که بهترین زمان برای خرید بلیت ارزان برای پروازهای داخلی 21 روز و برای پروازهای بین‌المللی 34 روز قبل از حرکت است، ولی درواقع ارزان‌ترین بلیت‌ها 49 روز قبل از پرواز باید خریده شوند، حتی بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که 80 روز قبل از پرواز باید بلیت را تهیه کرد.
  سخت تلاش می‌کنید تا در خرید چانه بزنید
چانه‌زني يكي از اصول خريدكردن است، ولی آیا واجب است که به‌خاطر مقدار کمی پول برای یک کیف‌دستی که قرار است ته کمدتان بماند، این‌قدر وقت تلف کنید؟ پس هرگز کام خود را با رودررو شدن با یک بازار پر از فروشنده و مغازه‌دار گرسنه تلخ نکنید.
  در فرودگاه پولتان را تبدیل  نمی‌کنید
در فرودگاه پول تبدیل کنید و زحمت، ریسک و اتلاف وقت شهری را به جان نخرید. عقیده عموم مردم این است که فقط آماتورها در فرودگاه پول تبدیل می‌کنند، زیرا در شهر نرخ ارز خارجی بهتر است، ولی اغلب این‌طور نیست و در اکثر فرودگاه‌ها از شما برای کمتر از 300 دلار کمیسیون نمی‌گیرند، اين در حالي است كه براي تبدیل كردن در شهر حداقل بايد يك‌ساعت وقت تلف كنيد.   
  دمپایی‌های ارزان می‌خرید
شما پیش خودتان فکر می‌کنید که «قراره فقط یه هفته اینارو بپوشم، اصلا نمی‌خواهم ببرمشان خانه، چرا باید جنس خوب بخرم؟» جواب این سوال را وقتی می‌گیرید که دمپایی‌تان پاره می‌شود و وسط گردش جنگلی باید از همانجا
 به هتل برگردید.
   از غذای خیابانی می‌ترسید
هیچ کس دوست ندارد در سفر مریض شود، ولی در سفر به کشورهایی همچون مکزیک و تایلند، اگر غذاهای خیابانی را امتحان نکنید، انگار به این کشورها نرفته‌اید. محلی‌ها و فروشنده‌ها هم از غذای مسموم خوششان نمی‌آید. اگر برای غذایی صف بسته‌اند، مي‌توانید به غذای آنجا مطمئن باشید. جملاتی مانند «محلی‌ها به این باکتری‌ها مصون هستند» را فراموش کنید.
   جزییات رزرواسیون خود را پرینت نمی‌کنید
پیش خود می‌گویید این جزییات را در گوشی تلفن و کامپیوترتان دارید، پس چرا باید زحمت پرینت گرفتن از نام و نشانی هتل را به خود بدهید؟ زیرا وقتی هواپیمای شما فرود می‌آید، به‌خصوص بعد از گذشتن از اقیانوس‌ها ممکن است گوشی، کامپیوتر، تبلت یا وسایل دیگر شما فورا با شبکه محلی کار نکنند.
  از کارت اعتباری برای گرفتن پول نقد استفاده می‌کنید
در بعضی کشورها، کمپانی‌های کارت اعتباری برای گرفتن پول نقد، نرخ تراکنش بالایی (بیش از 15 درصد) می‌گیرند. این تراکنش‌های خاص بیش از خریدهای دیگر هزینه برمی‌دارند. اگر بخواهید از دستگاه ATM ارز برداشت کنید، نرخ تبدیل  آن بسیار بالاست.
  بیش از حد عکسبرداری می‌کنید
وسواس و حس اجبار شما به مستندسازی هر منظره، مجسمه و ... باعث می‌شود حس‌وحال آن لحظه را خراب کنید و تجربه سفر را فقط از دریچه دوربین ببینید. سفرتان حالا با عکس‌های کم‌کیفیت در یک دستگاه دیجیتال تعریف می‌شود و به شما اطمینان می‌دهیم که بعدا حتی 20 دقیقه هم صرف نگاه کردن به
 آنها نمی‌کنید.
  قبل از عزیمت تاریخ  ویزای خود را چک نمی‌کنید
وقتی روز عزیمت می‌رسد و در کانتر بلیت، شما را رد می‌کنند، کابوس عمرتان را تجربه می‌کنید، زیرا نمی‌دانستید که برای سفر به یک کشور خاص به ویزا نیاز دارید. پس همیشه قبل از سفر چک کنید ببینید که برای سفر به آن کشور ویزا معتبر دارید یا خیر. چي بپوشم؟
به منطقه گرمسير سفر مي‌كنيد؟ پس گرمازده نشدن در اولويت است و بدن‌تان را در خنك‌ترين حالت ممكن نگه داريد. تابش مســتقیم آفتاب بر بدن به مدت طولانی باعث آفتاب‌سوختگی، آفتاب‌زدگی و کم‌آب شــدن بدن می‌شود. برای چنین هوایی پارچه‌هایی را انتخاب کنید که بدن شما به خوبی در زیر آنها بتواند تنفس کند.
*به منطقه سردسیری سفر می‌کنید؟ در اين سفرها به لایه‌های لباس‌های خود توجه كنيد. يك لايه زيرين سبك به شما كمك مي‌كند رطوبت بدن‌تان را حفظ كنيد. لایه‌های متعدد عایق و گرم را روی لایه زیرین بپوشید و در آخرین لایه، پوشاکتان بادگیر و ضدآب باشــد.
*سفرتان كاري است؟ در سفرهای کاری بیشتر از راحتی، استایل و شخصیت شما مهم است. بهتر است لباس‌هایی بردارید که همگی از رنگ‌های خنثی و نزدیک به هم باشند، مثلا استایل خاکستری و رسمی. با توجه به شرایط آب‌وهوایی مقصد، لباس‌های گرم یا سرد انتخاب کرده و لایه‌ها را فراموش نکنید. کفش رسمی و سایر لباس‌های رسمی را فراموش نکنید، البته اگر قرار است سفر شما موقتا جنبه تفریحی هم پیدا کند، لباس‌هایی متناسب با شرایط همراه داشته باشید.
نکات مهم
 لباس‌هایی را که برای سفر انتخاب کرده‌اید را به ترتیبی که احتمال مي‌دهید آنها را بپوشید از بالا به پایین در چمدان خود قرار دهید.
 شما در سفر نیازی به وسایل تزیینی مثل جواهرات ندارید. همراه داشتن اشیای زینتی در سفر، صرفا برای شما بار روانی خواهد داشت.
 اگر سفرتان رسمی و تجاری نیست، هیچ‌گونه نیازی به لباس‌های رسمی ندارید، علاوه بر این‌که اینگونه لباس‌ها زودتر در چمدان شما چروک می‌شوند.
 همراه داشتن یک کیف بزرگ علاوه بر چمدان در سفرها ضروری است تا وسایل موردنیازتان همیشه دم‌دست باشد.
 اگر اقامت‌تان در هتل است، شما می‌توانید به راحتی لباس‌های خود را بشویید و نیازی به حجم بالای لباس ندارید. چي بخورم؟ غذاهای کنسروی با ماندگاری بالا همراه خودتان ببرید؛ اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که دوست ندارند غذاهای رستوران‌ها را تجربه کنند، بهتر است قبل از سفر، فهرستی از غذاهای کنسروی که ماندگاری بیشتری دارند، تهیه کرده و سری به سوپرمارکت محل زندگی‌تان بزنید.
برای صبحانه فقط به میزان همان وعده، مواد غذایی بگیرید؛ بهتر است برای صبحانه از بسته‌های پنیر  یا مربای کوچک استفاده کرد، البته تخم‌مرغ هم گزینه خوبی برای صبحانه است.
در سفر تابستانی ناهار چه بخورید؟ اگر در سفرهايتان برای ناهار با خودتان غذاهای کنسروی مي‌بريد، بهتر است آنها را  قبل از استفاده حتما ۲۰ دقیقه بجوشانید و بعد استفاده كنيد. اگر هم برای غذا خوردن به رستوران می رويد از غذاهایی استفاده کنید که بتوان از سلامتش مطمئن بود. به جای خوردن سبزی و سالاد کنار غذا، از ماست استفاده کنید، چون هم از تمیزی و درست شسته‌شدن سبزی اطمینان ندارید و هم ماست در کنار غذا می‌تواند به هضم غذا کمک کند و هم در فصل گرم تابستان، دمای بدن شما را پایین‌تر نگه مي‌دارد.
شام سبک بخورید؛ برای وعده شام هیچ وقت از غذاهایی که از ناهار مانده استفاده نکنید، چون بدون‌شک در هوای گرم تابستان فاسد شده. برای شام بهتر است غذاهای سبک‌تر انتخاب کنید تا بتوانيد خواب راحتی را تجربه کنید. غذاهای سنتی و خوشمزه مثل نان، پنیر و گوجه می‌تواند یک شام عالی، سبک و خوشمزه باشد، حتي مي‌توانيد جای گوجه را با هندوانه یا میوه‌های تابستانی که می‌شود خورد عوض کنيد.
از کم شدن میزان آب بدن جلوگیری کنید؛ در مسافرت مخصوصا سفرهای تابستانی به دلیل این‌که تعادل میزان آب بدن اهمیت زیادی دارد، بهتر است در کنار غذايتان از مخلفات و چاشنی‌های شور پرهیز کنید، چراکه غذاهای شور باعث مي‌شود آب بدن کاهش پیدا كند و شما در طول سفر دچار کم‌آبی و تشنگی شويد.
چیپس و پفک را با میوه‌های خشک عوض کنید؛ زمانی که در سفر هستيد مخصوصا زمان‌هايي که در جاده و درحال طی کردن مسیر سفرید، بهتر است از میوه‌های خشک به‌عنوان تنقلات استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد از خوردن چیپس و پفک و همچنین تنقلات خیلی شور پرهیز کنید. وسایل مورد نیاز برای یک مسافرت خوب وسایل خوشگذرانی؛ مگر می‌شود بدون موسیقی دلخواه، چک‌کردن موبایل و خبر گرفتن از دوستان و احتمالا قرار دورهمی در مقصد خوش گذراند؟ بنابراین باید این وسایل را همراه ببرید. گوشی، شارژر موبایل، شارژر تبلت، هندزفری، دو شاخه، رابط، چند سی‌دی دلخواه، یک کتاب کم برگ برای لحظه‌هایی که شاید بخواهید سری به ادبیات بزنید و نگاهی به این کتاب بیندازید.
کیف مدارک؛ حتما در سفر نیاز به مدارک دارید، برای این‌که نگران گم‌شدنشان نباشید، کیف کوچکی را انتخاب کرده و همه مدارک اعم از کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، کارت سوخت، بیمه خودرو، کارت عابر، پاسپورت و... را داخل آن قرار دهید. در زمان بیرون رفتن بهتر است آن را داخل گاوصندوق هتل بگذارید.
خوراکی‌ها؛ اگر با تور مسافرت می‌کنید که تکلیف معلوم است. نیازی به برداشتن غذا و دیگ نیست. اما اگر قرار است خودتان به مقصد ویلای شخصی یا ویلای دوست و آشنا بروید، حتما این وسایل را همراه ببرید. غذا برای مسیر سفر و مقصد. برای این کار بهتر است همراهتان ساندویچ‌های ساده مثل مرغ، کتلت، کوکو و... ببرید. از اضافه کردن سس به غذا هم خودداری کنید تا ساندویچ خراب نشود. میوه، نوشیدنی سالم مثل آب‌معدنی، تنقلات مثل آجیل خام، چای، بیسکوییت ساده و بدون کرم و... نیز همراه داشته باشید. از به همراه بردن مواداولیه‌ای مثل ماهی، مرغ، گوشت و خوراکی‌هایی که امکان خراب‌شدن آنها وجود دارد، خودداری کنید.
کمک‌های اولیه؛ حتی اگر آدم خیلی آرامی هم باشید باز هم احتمال این‌که خدایی ناکرده زخمی شوید، وجود دارد، بنابراین به قدر نیاز و نه بیشتر، جعبه کمک‌های اولیه شامل چسب‌زخم، پنبه، بتادین، الکل سفید
باند کشی، گاز استریل، داروی سرماخوردگی، ضد اسهال و تهوع، شربت سینه، شربت درمان دل‌درد کودکان و یک بسته قرص حشره‌کش و دستگاه آن را همراه ببرید.جعبه ابزار؛ داخل خودرو وسایل لازم برای پنچرگیری و تعمیرات اولیه خودرو وجود دارد. اما اگر احساس می‌کنید چیزی کم است، قبل از حرکت آن را خریده و داخل خودرو بگذارید. از پرباد بودن زاپاس چرخ حتما مطمئن شوید. یک بطری آب برای شیشه‌شوی خودرو و زنجیر چرخ هم همراه داشته باشید.
هدیه؛ اگر منزل اقوام می‌روید، از این ماجرا نباید غافل شوید، بنابراین نه خرید آن را برای لحظه آخر بگذارید و نه بسته‌بندی آن را. یک هفته مانده به عید سر فرصت هدیه را خریده و کادو کنید. شب قبل از سفر هم آن را کنار کیف‌دستی یا چمدان بگذارید که
فراموشش نکنید.
نقشه؛ اغلب موبایل‌ها نرم‌افزار GPS دارند، اما بهتر است همراهتان نقشه مقصد را داشته باشید. به این ترتیب اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، نگران تمام شدن باتری موبایل و سرگردان ماندن در مسیر نخواهید بود. علاوه بر اینکه در بعضی نقشه‌ها مراکز دیدنی مسیر را هم علامت‌گذاری کرده‌اند، بنابراین می‌توانید از دیدنی‌های مسیر هم لذت ببرید.