«ابتکار» به بهانه روز جهانی چپ دست ها نیازهای آن‌ها ‌را بررسی کرد چپ دست ها علیه خرافات

پویان خوشحال
برای اولین بار در سال 1376 زمانی که قصد شرکت در آزمون کنکور را داشتم؛ در میان گزینه‌‌ها بندی وجود داشت با عنوان نوع معلولیت! من یک چپ دست بودم و قاعدتا در زیرمجموعه معلولیت‌ها تعریف نمی‌شدم. همانجا بود که بیش از پیش به فکر ایجاد فضای بهتر برای چپ‌دست‌ها افتادم. خوشبختانه پس از چند سال بندی به ثبت‌نام کنکور اضافه شد که از فرد می‌پرسد: چپ دست است یا راست دست. اما متاسفانه همچنان شاهد این موضوع هستیم که در بسیاری از مناطق کشورمان با وجود ذکر چپ‌دست بودن، برای آن‌ها صندلی چپ‌دست تهیه نمی‌شود!
درابتدا بهتر است به موضوعی بپردازیم که مربوط به صندلی‌های کنکور چپ‌دست‌ها است. براساس آماری که انجمن چپ‌دست‌های ایران در اختیار «ابتکار» قرار داده است. یک نظر سنجی نشان می‌دهد در سه سال اخیر به ترتیب 8 و 12 و 22 درصد سازمان آموزش عالی برای چپ‌ دست‌ها در جلسه کنکور صندلی فراهم کرده است.
شاید با خود بگویید چه فرقی می‌کند، با کمی انعطاف می‌شود روی هر صندلی کنکور داد و کسی که درسش را خوانده باشد، یک صندلی در کارش مشکلی ایجاد نمی‌کند. سید حسین حسینی، رئیس انجمن چپ‌دست‌های کشور در این باره به «ابتکار» می‌گوید: «بیش از 100 قلم ابزار مورد استفاده روزانه در جهان وجود دارد که چپ‌دست‌ها در کار با آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. ابزارهایی که از لوازم آشپزخانه گرفته تا لوازم‌التحریر و لوازم پزشکی را در بر می‌گیرد. چپ‌دست‌ها در برخورد با این ابزار دچار مشکل می‌شوند. شاید با یک مثال بهتر متوجه این موضوع شوید که یک تحقیق نشان‌داده است که در استفاده از لوازمی چون تراش، خطکش، قیچی و موارد اینچنینی که برای راست‌دست‌ها طراحی و ساخته‌شده، استفاده از آن‌ها برای چپ‌دست‌ها تا 10 درصد عملکرد انجام تکلیف را پایین می‌آورد.»


این موضوع شامل صندلی تک‌دسته و سایر موارد نیز می‌شود. حال اینکه واردات چنین ابزاری هزینه‌بر بوده و کشورهای محدودی دست به تولید چنین ابزاری می‌زنند. حسینی با اشاره به این موضوع که ما پیشنهادی داریم و از دولت کمک می‌‌خواهیم که نه در حد کلان بلکه در حد کمکی که به طور مثال به استارتاپ‌ها می شود، از آن حمایت کند، می‌گوید: «انجمن چپ‌دست‌ها تنها در 4 کشور وجود دارد و ایران پس از آلمان، آمریکا و انگلیس، چهارمین کشوری است که انجمن چپ‌دست‌ها دارد. فرض کنید ایران در اقدامی دست به تولید لوازمی بزند که چپ‌دست‌ها به آن نیازمند هستند. این یک گام اقتصادی بزرگ است چرا که در خاورمیانه با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر و داشتن بیش از 100 میلیون چپ‌دست چه بازاری را می‌توان برای ایران ایجاد کرد. ما از دولت می‌خواهیم که یک همراهی کوچک حمایتی با انجمن داشته باشد تا این اقدام اقتصادی محقق شود.»
پیشنهادی که حسینی مطرح می‌کند،می‌تواند ایران را به قطب تولید وتوزیع لوازم مورد نیاز چپ‌دست‌ها تبدیل کند. حال اینکه در کشورمان با وجود تاسیس یک انجمن مستقل برای چپ‌دست‌ها توجه شایانی به آن‌ها نمی‌شود. به عنوان نمونه سال گذشته انجمن چپ‌دست‌ها از شورای انقلاب فرهنگی درخواست ثبت روز جهانی چپ دست‌ها در تقویم را داشت که متاسفانه هیچ پاسخی از سمت این شورا برای بررسی و یا عدم بررسی این پیشنهاد نیز برای انجمن ارسال نشده است و همچنان این روز را باید در تقویم جهانی، 13 آگوست برابر با 22 مرداد مشاهده کرد.
حسینی در پاسخ به این سوال که علت اختصاص یک روز برای چپ‌دست‌ها در تقویم جهانی چیست؟ می‌گوید: «دو هدف برای نامگذاری این روز وجود دارد. اولین دلیل مبارزه با خرافات است. همان‌طور که می‌دانید خرافات بسیاری برای چپ‌دست‌ها در جهان وجود دارد. حتی در ایران نیز درسال‌های دورتر کودکان چپ‌دست را مجبور می‏کردند که با دست‌راست به انجام فعالیت‌های خود بپردازند که خوشبختانه در حال حاضر ایران کشوری پیشگام برای مبارزه با این نوع از خرافات است. دومین دلیل نیز یک نوع مبارزه است؛ مبارزه‌ای از جنس انتقاد از سازندگان ابزارها که بیشتر آن را برای راست‌دست‌ها می‏سازند و سال‌ها است که چپ‌دست‌ها با انعطاف‌پذیری که دارند، با این موضوع کنار آمده‌اند.»
از اتفاقات نویی که در کشورمان رخ داده است و در جهان بی‌سابقه بوده، این است که شب گذشته از تمبر اختصاصی چپ‌دست‌ها با حضور آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
حسینی در ارتباط با این اقدام نو می‌گوید: «این تمبر به چپ‌دست‌ها اختصاص دارد و اولین تمبری است که در تاریخ ارتباطات ایران به چنین موضوعی اختصاص یافته. نماد این تمبر دست‌چپی است که روی کاغذ در حال نوشتن است و در دل آن یک لوگو طراحی شده و در آن نوشته شده است: من چپ دستم.» شعار من یک چپ دست هستم را بارها شنیده‌ایم. بسیاری از دوستانمان آن را عکس پروفایل صفحات مجازی خود می‌کنند و یا همین دقایقی پیش آن را در استوری اینستاگرام‌تان دیده‌اید. آن‌ها خود را جدا از دیگران نمی‌بینند اما از این کار به دنبال یک هدف هستند، برابری با سایر افراد جامعه یا همان راست‌دست‌ها. همین حالا در اینستاگرام و یا در فضای خانواده این روز را به آن‌ها تبریک بگویید تا بدانند که به‌فکرشان هستید.