توفان گرد و غبار، زندگی را در سیستان‌و‌بلوچستان مختل کرده است

تداوم دور جدید توفان‌های گرد و غبار در سیستان‌و‌بلوچستان برای دومین روز باعث تعطیلی ادارات در برخی از شهرهای این استان شده است.
نیره پورملایی، مدیر کل محیط‌زیست سیستان‌و‌بلوچستان اخیرا اعلام کرد با توجه به خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و شدت یافتن پدیده گرد و غبار، مردم شمال استان در سه ماه نخست امسال فقط ۴۹ روز هوای سالم داشته‌اند. ده‌ها نفر از ساکنان این منطقه به دلیل توفان و مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، دیروز عبدالرحمان شهنوازی، مدیر‌کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: ‌۴۴۵ نفر از شهروندان منطقه سیستان به دلیل توفان و گرد و خاک شدید راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شده‌اند.چند سال است که وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان به بیش از ۲۰۰ روز در سال رسیده است. در نیمه آبان سال گذشته در نشست ستاد راهبردی مقابله با گرد و غبار استان سیستان‌و‌بلوچستان مقرر شد برنامه جامع مقابله با گرد و غبار سیستان‌و‌بلوچستان نهایی شود که هنوز چنین نشده است.توفان برای مردم منطقه موضوع تازه‌ای نیست اما خشک شدن تالاب هامون و رودخانه هیرمند پس از دو دهه خشکسالی، کانون‌های گرد و غباری ایجاد کرده که وضعیت‌شان سال به سال وخیم‌تر می‌شود.منشا بادهای ۱۲۰روزه از بادهایی است که از شمال از طرف افغانستان و پاکستان به سیستان‌و‌بلوچستان می‌وزند. کاهش بیش از ۹۰ درصدی بارش در منطقه سیستان، عدم ورود حق‌آبه از مسیرهای منتهی به تالاب هامون و خشکی بستر آن، وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و همچنین کاهش پوشش گیاهی در تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان نقش دارند.