جلسات شورای‌شهر در‌زندان!

آرمان- مطهره شفیعی: این روزها اخبار ناخوشایندی از چند شورای شهر به گوش می‌رسد، شورایی که هدف آن ارتقای سطح فرهنگ و بهبود فضای شهری و روستایی است اکنون در برخی شعب خود مشکلاتی را پدید آورده‌اند که سبب بازداشت شده است. 21 مرداد بود که تابناک نوشت: «استانداری تهران اعلام کرد که عملکرد هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان در دوره پنجم فعالیت شوراهای اسلامی نشان می‌دهد در این دوره، طی برگزاری ۶ جلسه، تعداد ۲۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است. به گزارش مهر، براین اساس ۲۵ نفر به دلیل عدم سکونت، سوءاستفاده از موقعیت و سوءاستفاده از اموال شهرداری و اقدامات غیرقانونی دیگر براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی هیات‌های حل اختلاف مورد اتهام قرار گرفته‌اند. همچنین برای ۶ نفر به اتهام جعل مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت و سوءاستفاده از موقعیت شغلی به سلب عضویت از شورا، رأی صادر شده است. ۹ نفر نیز به اتهام ارتشا و تبانی در معاملات شهرداری دستگیر شدند که اکنون با قرار وثیقه آزاد هستند و یک نفر به اتهام سوءاستفاده از موقعیت و تحصیل مال نامشروع در تعلیق قضائی است». بازداشت 9 عضو شورای شهر تهران سوال بزرگی را در اذهان پدیدار کرد که ماهیت این 9 نفر چیست.
بازداشت عضو شورای شهر تهران؟
سرپرست اداره کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در رابطه با بازداشت 9 تن از اعضای شوراهای استان تهران اظهار کرد: درطول یک ماه اخیر چند تن از اعضای شوراهای اسلامی استان تهران به علت تبانی، سوءاستفاده از موقعیت شغلی و اعمال خارج از ضوابط قانونی بازداشت شدند. رحیم سلیمانی‌راد افزود: 5 نفر از این اعضا با قرار وثیقه آزاد شده و برای اعضای آزاد شده حکم صادر خواهد شد که طبق ماده 91 قانون تا زمان صدور حکم قطعی، این افراد از سمت خود تعلیق می‌شوند. سلیمانی‌راد گفت: 6 عضو شورای روستاهای استان نیز به دلیل تبانی، سوءاستفاده از موقعیت شغلی و اعمال خارج از ضوابط قانونی بازداشت و سلب عضویت شدند. وی در ادامه افزود: یک نفر از اعضای شورای شهر تهران نیز به همین دلیل بازداشت شد. کمی بعد بود که بار دیگر سلیمانی راد به ارائه جزئیات بیشتری پرداخت و با بیان اینکه هیچ کدام از اعضای شورا‌های روستای تهران دستگیر نشده‌اند، اظهار کرد: هر کسی که دستگیر شده، عضوی از اعضای شورای شهر بوده است و همانطور که گفتم هیچ‌کدام از اعضای شوراهای روستای استان دستگیر نشده است و فقط از اعضای شورای روستاها به علت تخلفاتشان سلب عضویت شده است. تخلف اعضای شورای روستاها به علت دخالت در امور اجرایی و اقدامات خارج از روابط و مسئولیت‌های قانونی‌شان بوده است. وی ادامه داد: ۹ عضو شورای شهر در استان تهران به علت ارتشا و گرفتن رشوه و تبانی در معاملات شهرداری و... دستگیر شده‌اند که از این تعداد، ۳ نفر به قید وثیقه آزاد شده و 6 نفر هنوز در بازداشت بسر می‌برند. عضویت این افراد به صورت معلق درآمده و این افراد فعلا عضوی از شورا محسوب نمی‌شوند تا حکم آ‌نها به صورت نهایی در دادگاه‌های بالادستی به نتیجه برسد. سلیمی راد اسامی شهرهایی که اعضای آن دستگیر شده‌اند را ذکر نکرده و با تاکید بر اینکه دستگیرشدگان همه به یک شهر تعلق ندارند، ادامه داد: همانطور که گفتم سرنوشت این اعضا به حکم دادگاه بستگی دارد و فعلا به صورت موقت سلب عضویت شده‌اند. اگر حکم برائت برای آنها صادر شود، دوباره سر کار خود برمی‌گردند. مدیرکل اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری تهران در پاسخ به این سوال که این پرونده‌ها چگونه به اطلاع استانداری رسیده و چه فرایندی را طی کرده است، گفت: در برخی موارد استانداری ورود کرده و در برخی موارد نیز خود ما وارد شده‌ایم. البته یکی از پرونده‌ها به دستگیری یک کارمند شهرداری مربوط می‌شود. این کارمند شهرداری به علت دریافت رشوه دستگیر شده بود و بقیه را لو داده است. او در بازجویی‌ها اعلام کرده که پول‌ها را گرفته و به فلان عضو شورا داده است. البته من در جریان نیستم که درباره دستگیری چهار عضو شورا در یک شهر بحث چقدر پول در میان بوده است و هنوز مبلغ آن مشخص نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا شکایتی در این خصوص از شورای شهر تهران به دست آنها رسیده است یا خیر، گفت: خیر؛ هنوز شکایتی به دست ما نرسیده است.
محسن هاشمی تکذیب کرد


زمان زیادی از انتشار اظهارات سرپرست اداره کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری نگذشته بود که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص شایعه دستگیری یک عضو شورای شهر تهران به مهر گفت: «ما از چنین شایعه‌ای خبر نداریم و حاضر و غایب کرده و همه اعضای شورای شهر تهران حاضر هستند.» پیگیری‌های «آرمان» از شورای شهر هم به این نتیجه رسید که هیچ یک از اعضای این شورا بازداشت نشده‌اند و اشتباه از سوی مسئول اعلام کننده خبر بوده است. ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر گفت: طی تماسی که با استاندار تهران و معاون وی داشتم هر دو این خبر را تکذیب کردند و گفتند هیچ گونه مصاحبه‌ای در ارتباط با دستگیری اعضای شورای شهر تهران نداشته‌اند و صرفا از اعضای شورای شهر استان تهران نام بردند. سخنگوی شورای شهر تهران هم بازداشت یکی از اعضای شورای شهر تهران را تکذیب کرد. علی اعطا چنین توئیت کرد: خبر بازداشت یکی از اعضای شورای شهر تهران که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، صحت ندارد.
استانداری توضیح داد
پیرو انتشار خبری در برخی رسانه‌ها با عنوان بازداشت یکی از اعضای شورای شهر تهران، اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری تهران توضیحاتی منتشر کرد که در آن آمده است: در پی درج خبری در برخی رسانه‌ها به نقل از سرپرست اداره کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران مبنی بر بازداشت یکی از اعضای شورای شهر تهران، بدینوسیله اعلام می‌دارد چنین موردی در خبر رسمی منتشر شده از سوی استانداری تهران وجود نداشته و اطلاعات درباره این موضوع صرفا درچارچوب خبر رسمی منتشر شده از سوی استانداری که روی سایت رسمی استانداری درج شده، صحت و اعتبار دارد.
بازداشت 4 عضو شورای شهر پرند
برنا دیروز نوشت؛ خبری به صورت گسترده در فضای مجازی و رسانه‌های خبری مبنی بر دستگیری 9 عضو اعضای شورای شهر به اتهام اختلاس منتشر شد. برپایه این خبر، بازداشت شدگان از اعضای شورای شهر استان تهران بودند. اینکه بازداشت شدگان از اعضای شورای شهر تهران بودند یا شهرهای دیگر تهران، اولین سوالی بود که به ذهن مخاطبان خطور پیدا کرد. در ادامه بررسی‌های خبرنگار برنا مشخص شد که 4 نفر از بازداشت شدگان از اعضای شورای شهر پرند بودند. در همین خصوص روابط عمومی شهرداری پرند گفت: «اتهام دستگیر شدگان ارتشا است.» وی در ادامه افزود: شورای شهر پرند تنها 7 عضو دارد که از این هفت نفر 4 نفر به اتهام ارتشا بازداشت شده‌اند».
شهردار زابل و هفت کارمند
شهردار و هفت نفر از کارکنان شهرداری زابل هم به دلیل موضوعات مالی و اداری یکشنبه شب دستگیر شدند. هوشنگ ناظری معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل اظهار کرد: پس از ورود سازمان بازرسی و قوه قضائیه به موضوعات مالی و اداری شهرداری زابل، شهردار به همراه هفت نفر از کارکنان این مجموعه دستگیر و در اختیار قوه قضائیه قرار گرفتند. وی افزود: سازمان بازرسی و قوه قضائیه از ۲ ماه پیش با هماهنگی استانداری سیستان و بلوچستان بررسی میدانی و نظارت خود را آغاز کردند که منجر به دستگیری این افراد شد.