مسئولان اعتراف به تقصير كنند

آرمان: این روزها تمام دلسوزان واقعی کشور در اندیشه ارائه راهکارهایی برای برون رفت کشور از وضعیت و مشکلات فعلی هستند؛ آنها به فراخور وضعیت جامعه در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ارائه راهکارها و ذکر پیشنهادهایی می‌پردازند تا شاید گامی در بهبود شرایط برداشته شود. اصلاح‌طلبان هم از این وضعیت فارغ نیستند و به ارائه راهکارهایی می‌پردازند که نمونه آن 15 راهکار رئیس دولت اصلاحات بود که در دیدار نمایندگان ادوار مجلس بیان کرد. در همین راستا یک مبارز با سابقه انقلاب اسلامی و نماینده اسبق مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر آشتی ملی در کشور محقق شود، تمام پیشنهادها عملی خواهد شد. جماران نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی درباره 15 راه‌حلی که اخیرا از سوی رئیس دولت اصلاحات برای خروج از وضعیت فعلی کشور ارائه شد، گفت: من سال 89 مقاله‌ای تحت عنوان «سال نود، دقیقه 90» را برای آشتی ملی نوشتم که امروز 8 سال از آن موضوع می‌گذرد. طرح من هم این بود که رهبرانقلاب تمامی جناح‌ها را دعوت کنند و تمامی کسانی که به تعبیر من از قطار انقلاب پیاده شدند را جمع کرده و آشتی ملی برقرار شود. وی افزود: این کار تنها از رهبری انقلاب ساخته است. از این رو، من با تمامی پیشنهادهای اخیر رئیس دولت اصلاحات موافقم، منتها اجرای آن تنها به دست رهبر با کفایت انقلاب اسلامی ممکن خواهد بود. بنابراین اگر آشتی ملی در کشور محقق شود، تمامی پیشنهادهای رئیس دولت اصلاحات عملی خواهد شد.
نگاه فراجناحی رسانه ملی
حجتی کرمانی با اشاره به ضرورت حاکم شدن نگاه فراجناحی از سوی رسانه ملی که در پیشنهادهای رئیس دولت اصلاحات نیز مطرح شده، اظهار کرد: من بسیار از صداوسیمای کشورمان ناراحتم، به دلیل آنکه تبدیل به یک صداوسیمای جناحی و ضد دولت شده است. از این رو، من به هیچ وجه برنامه‌های آن را نگاه نمی‌کنم و به شدت هم از این موضوع ناراحتم. می‌توان گفت که رئیس دولت اصلاحات در این زمینه هم اشاره درستی داشته است. وی در واکنش به بخش دیگری از راه‌حل‌های ارائه شده از سوی رئیس دولت اصلاحات گفت: اعتراضات مردم باید به طور منطقی پاسخ داده شود و راهش هم این است که همه حاکمیت و در رأس آن رهبری دستور آشتی ملی را صادر کنند تا همه بنشینند و صحبت کنند. آن زمان است که مشکلات مربوط به اعتراضات خیابانی نیز خودبه‌خود رفع خواهد شد؛ زیرا وقتی مردم ببینند که بزرگان دور یک میز نشستند و باهم حرف می‌زنند و تصمیمات مهمی اتخاذ می‌کنند و از طرفی با مردم حرف می‌زنند و مشکلات را با آنها مطرح می‌کنند، دیگر نیازی به راهپیمایی نخواهند دید. مردم وقتی ببینند که مسائل در حال حل شدن است، خیال‌شان آسوده می‌شود. البته حل مشکلات نیاز به زمان دارد و نباید در حصول نتیجه عجله کرد.
همه مقصریم!


وی درباره لزوم تلاش برای بالابردن اعتماد عمومی و امید در جامعه به عنوان بخشی از راهکارهای رئیس دولت اصلاحات گفت: اعتماد عمومی امری واجب است و مشکل ما اینجاست که گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا توپ را به زمین همدیگر بیندازند؛ در حالی که همه مقصرند و باید مسئولیت‌ها را بپذیرند. متاسفانه آنها مقصر وضعیت فعلی را دولت می‌دانند، در صورتی که اگر هم دولت تقصیری داشته باشد، دیگران هم مقصر هستند. بنابراین، همه ما از ائمه جمعه و روحانیت گرفته تا سایر نهادها در به وجود آمدن وضع فعلی مقصریم. ما نباید با انداختن توپ به زمین دولت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم؛ بلکه باید شهامت اعتراف به تقصیر در تمامی مسئولان کشور وجود داشته باشد.