هم‌اندیشی دولت و دانشگاه



روز گذشته دو عضو دولت میزبان جامعه دانشگاهی کشور بودند. معاون اول رئیس جمهوری به همراه دبیر هیأت دولت در جلسه هم‌اندیشی «دولت و دانشگاه» حضور یافت که تعدادی از رؤسا و اساتید دانشگاه‌های کشور میهمان آن بودند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در جمع رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، پیشنهاد کرد که کمیته‌ای برای پیگیری مسائل دانشگاه‌ها در حوزه بین‌‌الملل تشکیل شود. استفاده از ظرفیت دانشگاهیان بارها مورد تأکید رئیس جمهوری بوده است. او در سخنرانی‌های مختلف از جامعه علمی و دانشگاهی کشور خواسته که به دولت مشورت بدهند و حتی عملکردهای دولت را نقد علمی کنند. حال در شرایطی که در پی اعمال فشارهای امریکا کشور با مشکلاتی دست به گریبان است قاعدتاً این درخواست دولت رنگ جدی‌تر به خود گرفته است.


شنیده‌های خبرنگار «ایران» از جلسه هم اندیشی دانشگاه و دولت هم حکایت از آن دارد که جهانگیری به نمایندگی از دولت از فعالان دانشگاهی خواسته که برای برون رفت از وضعیت موجود در کمک به دولت اهتمام بیشتری داشته باشند. حاضران در این جلسه هم برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند. در جلسه دیگر که با محوریت محمدجواد ظریف برگزار شد، رؤسای دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و شیراز درباره مسائل بین‌‌المللی دانشگاه‌‌ها در شرایط کنونی کشور گفت‌وگو کردند. به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، محمدجواد ظریف در دیدار و گفت‌وگو با رؤسای هفت دانشگاه‌ سطح یک کشور و با استقبال از دیدگاه‌های مطرح شده گفت: این دیدگاه‌ها بررسی و وزارت امور خارجه در حل مسائل و مشکلات مطرح شده در این جلسه همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.  رئیس دانشگاه تهران در این دیدار با اشاره به فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده توسط دانشگاه‌های سطح یک کشور برای حل مسائل ملی و برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و علوم اجتماعی با حضور صاحبنظران و استادان این دانشگاه‌ها اظهار داشت: نتایج به دست آمده از این نشست‌ها که حاصل ساعت‌ها گفت‌وگو و تحلیل تخصصی بوده، همراه با راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکلات در اختیار مسئولان و مقامات مربوطه قرار گرفته است. محمود نیلی احمدآبادی، گسترش فعالیت‌های بین المللی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌های مهم اروپایی و امریکایی در پسابرجام را از دستاوردهای فعالیت‌های تیم دیپلماسی وزارت امور خارجه ذکر کرد و افزود: در پسابرجام ما شاهد گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها بودیم که برگزاری نشست‌های مشترک با دانشگاه‌های مهم اروپایی و امریکایی از جمله این ارتباطات است.