روزنامه اسراییلی هاآرتص مدعی شد

مارک دوبوویتز، کارشناس مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به هاآرتص گفت: مقامات دولت اوباما به ایران توصیه کرده‌اند که تا زمان پایان یافتن دوره ریاست‌‌جمهوری ترامپ صبر کنند تا یک رییس‌جمهور جدید به قدرت برسد و به توافق هسته‌ای بازگردد‌.
مقامات اسراییلی و آمریکایی بر این باورند که ایران در انتظار پایان یافتن دور نخست ریاست‌جمهوری ترامپ است و روی توافق هسته‌ای زخمی برای در امان ماندن از یک حمله نظامی تا آن زمان، سرمایه‌گذاری می‌کند‌.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از هاآرتص، توافق آتش‌بس در غزه با این فرض که ادامه پیدا کند، به ارتش اسراییل اجازه می‌دهد توجهات خود را به منطقه شمالی و به خصوص نبرد نظامی و اطلاعاتی با ایران معطوف کند‌. روزنامه اسراییلی هاآرتص در گفت‌وگو با تعدادی از مقامات اسراییلی و آمریکایی طی هفته‌های اخیر به یک دیدگاه مشترک در واشنگتن و تل‌آویو درباره شرایط استراتژیک فعلی نسبت به ایران رسیده‌اند‌.
بر اساس این دیدگاه، ایران در حال حاضر تلاش می‌کند تا زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صبر کند‌. ایرانیان امیدوارند ترامپ رییس‌جمهور یک دوره‌ای باشد و استراتژی‌شان تا خروج وی از کاخ سفید این است که دندان سر جگر بگذارند، مقاومت کنند و منتظر بمانند‌.


به گفته مقاماتی که با هاآرتص صحبت کردند، مهم‌ترین مولفه این استراتژی ایران حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، حتی اگر تجدید تحریم‌های آمریکا تقریبا تمام مزایای مالی که ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کسب کرده بود، لغو شود‌.
تحریم‌های آمریکا همین حالا هم باعث خروج دسته‌جمعی شرکت‌های اروپایی از ایران شده و دولت ترامپ به‌زودی فشار خود را معطوف به شرکت‌های چینی، هندی و ژاپنی خواهد کرد‌. اما حتی اگر این توافق در نهایت یک دلار هم به درآمدهای ایران اضافه نکند، برآورد تهران این است که باز هم بسیار مهم است و ارزش حفظ کردن حتی «روی کاغذ» را دارد‌.
ایرانیان بر این باورند که این توافق می‌تواند «بیمه‌نامه» آنها علیه هر گونه تلاش ترامپ برای طراحی تحریم‌های سختگیرانه‌تر با همکاری جامعه بین‌الملل و همچنین علیه حمله احتمالی نظامی آمریکا یا اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد‌. ایرانیان معتقدند تا زمانی که توافق ۲۰۱۵ پابرجاست، از نظر سیاسی برای ترامپ غیرممکن خواهد بود که یک حمایت بین‌المللی یا حتی یک اجماع داخلی برای حمله به ایران ایجاد کند‌.
مقامات اسراییلی اعتقاد دارند صحبت دو هفته پیش ترامپ زمانی که تمایل خود را به مذاکره بدون پیش‌شرط با مقامات ایران مطرح کرد، از سوی دولت برنامه‌ریزی نشده بود و یک استراتژی جدید از طرف کاخ سفید نبود‌. به گفته منابعی که با هاآرتص صحبت کردند بسیار احتمال داشت که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران این پیشنهاد را بپذیرد یا حتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خود را راهی دیدار با مقامات ارشد آمریکایی کند‌. رییس‌جمهور ایران می‌داند که وقتی اخبار چنین دیداری به رسانه‌ها درز پیدا کند، ارزش ریال افزایش می‌یابد و مردم ناامید ایران نسبت به پیشرفت‌های آتی امیدوار می‌شوند‌. با این ‌حال با توجه به شرایط داخلی گرفتن چنین تصمیمی برای روحانی سخت خواهد بود‌.
دیدگاه اسراییل این است که تفاوت اصلی میان سیاست فعلی دولت ترامپ و سیاست دولت اوباما پیش از توافق هسته‌ای این است که ایرانی‌ها ترامپ را شخصیتی می‌دانند که واقعا ممکن است حمله نظامی را انتخاب کند‌. ایرانیان رییس‌جمهور آمریکا را مردی دیوانه و حامی اسراییل می‌دانند که اگر لازم بداند خودش تصمیم می‌گیرد‌.
مارک دوبوویتز، کارشناس مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به هاآرتص گفت: مقامات دولت اوباما به ایران توصیه کرده‌اند که تا زمان پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری ترامپ صبر کنند تا یک رییس‌جمهور جدید به قدرت برسد و به توافق هسته‌ای بازگردد‌.
وی در ادامه افزود: «پیام آنها به ایرانیان این بوده که «هیچ بهانه‌ای به دست ترامپ ندهید که بخواهد مسائل را از نظر نظامی تشدید کند‌. فقط منتظر رفتنش بمانید.» با این‌ حال دوبوویتز بر این باور است که اجرای این استراتژی با توجه به افزایش فشار تحریم‌های آمریکا برای ایران آسان نخواهد بود‌.
دوبوویتز در ادامه افزود: «تحریم‌هایی که هفته گذشته اجرایی شد، آسان بود اما تحریم‌های ماه نوامبر بخش انرژی و موسسات مالی را هدف قرار خواهد داد‌. آسان است که بگوییم «بیایید برای دو سال دیگر صبر کنیم» اما زمانی که اقتصاد در حال فروپاشی باشد و مردم خشمگین به خیابان‌ها بیایند، صبر کردن سخت خواهد بود‌.
وی بر این باور است که ایران احتمالا استراتژی دیگری را امتحان خواهد کرد و آن «به دام انداختن» دولت ترامپ در مذاکرات است‌. وی می‌گوید محاسبات ایرانیان این است که مذاکرات می‌تواند به کاهش فشارها بر اقتصاد کمک کند و با این کار زمان را تلف کنند تا دور اول ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شود‌.