توقف عرضه‌ها در بورس کالا

به دنبال پرونده سامانه بهمن ياب و اختصاص ارز دولتي به بخشي از فروشندگان غيرواقعي بازار بورس، بسياري از مصرف‌كنندگان مواد اوليه متضرر شدند. به اين خاطر كه اين مواد و كالاها در بورس به برخي افراد با ارز دولتي تعلق مي‌گيرد و اين افراد اعم از توليدكننده يا دلال ترجيح مي‌دهند كه اين كالاها را در بازار آزاد بفروشند و سود كلاني به جيب بزنند. اين درحالي‌است كه به عقيده فعالان بورس كالا اين كالاها نبايد در بازار فروخته شود. در اين ميان توليدكنندگان از طريق سامانه بهين ياب به ارز دولتي دست پيدا مي‌كنند كه به عقيده كارشناسان اصلی‌ترین مشکل بهین‌یاب حضور مشتریان غیرواقعی در این سامانه است. از آنجا که اطلاعات در این سیستم توسط کارشناسان محلی و استانی تایید می‌شود، احتمال خطای بالا در آن وجود دارد؛ از همین رو اگر این کارشناسان خواسته و ناخواسته خطایی در ورود اطلاعات داشته باشند، در کل سیستم ایجاد خطا خواهد کرد. براساس گزارش دفتر صنایع تکمیلی پایین‌دستی پتروشیمی، در یکی از استان‌ها فردی پروانه تولید 6 میلیون جفت کفش در سال را داشت اما تعداد پرسنل را تنها پنج نفر اعلام کرده بود. همین فرد پروانه دیگری براي تولید چهار میلیون کفش با چهار نفر پرسنل را گرفته بود. همچنین پروانه دیگری نیز برای این فرد صادر شده بود که به موجب آن مجوز تولید سه میلیون جفت کفش با سه نفر پرسنل داده شده بود. واضح است که این اعداد نمی‌‌تواند درست باشد. به شکل ساده می‌توان گفت، زمانی که سه نفر برای تولید سه میلیون کفش در این سامانه تایید می‌شود و میزان مصرف پی وی‌سی را مشخص می‌کند، همین اظهارات مبنای خرید در سامانه بهین‌یاب شده و ایجاد خطا خواهد کرد.
حضور توليدكنندگان با عنوان دلال در بورس
بنابراين در شرايط بحراني فعلي، دولت باید اقدام جدی برای پالایش سامانه بهین‌یاب انجام دهد تا مواد اولیه کارخانه‌هاي صنایع پایین‌دستی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد و دست دلالان کوتاه شود. کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل سایت بهین‌یاب به ویژه حالا که بحث عرضه محصولات مختلف به ویژه فولاد با دلار 4200 تومانی با دستور وزیر صمت و با قیمت دستوری در بورس کالا در حال اجرا شدن است، حضور مشتریان غیرواقعی در این سامانه است. دولت باید اقدام جدی برای پالایش سامانه بهین‌یاب انجام دهد تا مواد اولیه صنایع و کارخانه‌هاي صنایع پایین‌دستی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد و دست دلالان در این زمینه کوتاه شود.
عرضه‌ها در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود


در اين ميان به تازگي شوراي عالی بورس مقرر کرده است كه عرضه‌ها در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود. صبح روز گذشته جلسه شورای عالی بورس با محوریت بررسی محاسبه قیمت‌های پایه در بورس کالا تشکیل شد. به نقل از منابع آگاه، این شورا امروز تصمیم گرفت که عرضه‌ها در بورس کالا (به دلیل مغایرت محاسبه قیمت‌های پایه با بسته جدید ارزی دولت) تا اطلاع ثانوی متوقف شود. درگزارش‌های پیشین اشاره شده بود که محاسبه قیمت‌های پایه در بورس کالا با دلار چهارهزار و ۲۰۰ تومانی با بسته جدید ارزی دولت مغایرت دارد و ایجاد رانتی عظیم می‌کند. حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای عالی بورس دست‌کم به طور موقت از توزیع این رانت کالایی جلوگیری کرده است و عرضه‌ها تا زمانی که هماهنگی‌های لازم درباره به کارگیری بسته جدید ارزی در بورس کالا و تعیین قیمت‌های پایه با نرخ بازار ثانویه انجام شود، متوقف شده است.گفتنی است امروز نیز عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا لغو شد.