رد صلاحیت تمام اصلاح‌طلبان اصفهان

انتخابات میان دوره‌ای مجلس در اصفهان وارد مسیری تقریباً یک‌طرفه شد. تا اینجای کار تقریباً تمام نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدالی این رقابت با حکم رد صلاحیت مواجه شده‌اند و در مقابل تقریباً تمام چهره‌های شاخص اصولگرا برگه تأیید صلاحیت خود را دریافت کرده‌اند. اما موضوع اصلی فراتر از این است، چرا که در اعلام نظر شورای نگهبان برای این انتخابات در موارد زیادی جای تأیید صلاحیت شده و رد صلاحیت شدگان دوره قبل عوض شده است. شورای هماهنگی اصلاحات اصفهان گفته که نسبت به این اقدام اعتراض خواهد کرد اما معلوم نیست این اعتراض بتواند راه به جایی ببرد. سال گذشته برای انتخابات مجلس دهم در اصفهان چهره‌هایی چون کورش محمدی، مسعود حمیدی و علیرضا آجودانی در جریان اصلاحات تأیید صلاحیت شده و در رقابت حضور داشتند. آجودانی حتی موفق شده بود که رأی ششم مردم اصفهان را نیز به خود اختصاص دهد و بعد از رد صلاحیت ناگهانی مینو خالقی که پس از برگزاری انتخابات صورت گرفت، زمزمه‌هایی مبنی بر ورود آجودانی به مجلس هم شنیده می‌شد.
اتفاقی که در نهایت مورد قبول شورای نگهبان قرار نگرفت و این شورا حکم به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در این حوزه داد. حالا هم آجودانی و هم محمدی و حمیدی که سال قبل تأیید صلاحیت شده بودند، با حکم رد صلاحیت مواجه گشتند.
به جز آنها از اردوگاه اصلاحات محمود میرلوحی، از استانداران و مقامات وزارت کشور دولت اصلاحات و همین طور عباسعلی منصوری آرانی، نماینده دوره نهم کاشان هم رد صلاحیت شده‌اند. منصوری آرانی در انتخابات هفتم اسفند سال 94 هم رد صلاحیت شده بود.
در مقابل اما چهره‌های اصولگرا در این حوزه وضعیت دیگری دارند. حسن کامران و همسر او یعنی نیره اخوان که هر دو نمایندگان سابق اصفهان در مجلس بودند و به دلیل رأی نیاوردن موفق به حضور در دوره دهم مجلس نشده‌اند، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند. با توجه به اینکه رقابت میاندوره‌ای مجلس در اصفهان برای تنها یک کرسی برگزار می‌شود، احتمال کناره‌گیری نیره اخوان به نفع حسن کامران بسیار جدی است. در کنار آنها نادرالاصلی هم از نامزدهای اصولگرای منتقد دولت تأیید صلاحیت شده است.


اما مهم‌تر از اینها، تأیید صلاحیت دو نامزد اصولگرای دیگر یعنی حمید رسایی و ارسلان فتحی‌پور است. این دو از نمایندگان دوره‌های هشتم و نهم مجلس هستند که البته هیچ ربطی هم به اصفهان ندارند و برای انتخابات اسفند 94 رد صلاحیت شده بودند. رسایی پیش‌تر نماینده تهران و فتحی‌پور هم نماینده کلیبر از آذربایجان شرقی بود.
آنها اکنون بعد از ثبت نام در انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان موفق به عبور از سد بررسی صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شده‌اند و یک سال بعد از رد صلاحیت توسط همین شورا، یک بار دیگر تأیید صلاحیت خود را دریافت کرده‌اند.