آن‌که می‎خواست یک‌شبه مشکلات را حل‌کند‌ روحانی نبود

ملیحه اسناوندی- دهمین نشست خبری حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم‌ دوشنبه در خیابان پاستور برگزار شد؛ سرد بودن محل نشست و وجود وسایل مجهز سرمایشی موجب انتقاد اصحاب رسانه شد‌ به طوری که دماسنج دستگاه تلفن همراه یکی از خبرنگاران دمای ۱۵ درجه را نشان می‌داد‌ اما با حرف پشت گوش انداختن دست‌اندرکاران و برخی گفته‌های آنان مبنی بر آنکه رییس‌جمهور و تیم رسانه‌ای او به شدت گرمایی هستند، خبرنگاران هم به اجبار به هوای سرد سالن نشست خبری عادت کردند تا شاید سوال‌های تند و تیز اصحاب رسانه و پاسخ‌های صریح روحانی دل‌شان را گرم کند. حدود یک ساعتی خبرنگاران که از شبکه‌های مختلف رسانه‌ای داخلی و خارجی آمده بودند در انتظار رییس‌جمهور نشستند تا نهایتا ساعت 11 روحانی که آخرین ماه‌های ریاستش بر دولت یازدهم را سپری می‌کند به همراه رییس دفترش محمد نهاوندیان وارد محل نشست خبری شد تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. آغاز نشست خبری رییس‌جمهور با سخنان مقدماتی همراه بود. روحانی در سخنان ابتدایی‌اش کارنامه دولت متبوعش در حدود چهار سال گذشته را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و یکی از نشانه‌های این موفقیت را افزایش دو برابری دریافتی مستمری‌بگیران کم‌درآمد دانست. روحانی در ادامه وقتی خواست پیرامون اهتمام دولتش به امر سلامت مردم بپردازد، این بخش از سخنانش را با مطایبه و مزاح همراه کرد و گفت: چندی پیش وزیر بهداشت البته نه با صدای بلند بلکه با صدای متوسط گفت در پایان دولت یازدهم میزان تخت‌های بیمارستانی را به 23 هزار تخت می‌رسانیم. بعد از پایان سخنان مقدماتی روحانی، مجری مراسم اعلام کرد: یک ساعت و نیم فرصت برای پرسش و پاسخ در اختیار اصحاب رسانه و و رییس‌جمهور قرار دارد و لازم است خبرنگاران در طرح سوالات‌شان ایجاز را رعایت کنند تا حق‌الناس ضایع نشود‌ این جمله با خنده رییس‌جمهور همراه بود و گفت البته حق‌الناس را بگذارند برای 29 اردیبهشت. اشاره رییس‌جمهور در این بخش از سخنان کنایه‌آمیزش به موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و شوراهای پنجم بود. برخی از منتقدان می‌گفتند که رییس دولت در اقدامی تامل‌برانگیز و تنها یک روز قبل از آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری رسانه‌ها را برای برگزاری نشستی خبری به پاستور دعوت کرده تا پاسخگوی سوال خبرنگاران باشد و این تبلیغی است‌ برای ورود به کارزار انتخاباتی‌. البته رییس‌جمهور همان ابتدا خیال همه را راحت کرد و گفت: در این جلسه بنا ندارم برنامه‌های انتخاباتی خود را شرح دهم و حتی خبری هم از قطعی بودن حضورش برای انتخابات ریاست‌جمهوری نداد!
اما سوال خبرنگار همشهری و جواب رییس‌جمهور جالب بود. خبرنگار پرسید: «موسم تبلیغات انتخاباتی ۹۲ بود که آقای حسن روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری کلید خود را درآورد و وعده‌های ۱۰۰ روزه اقتصادی خود را تکرار کرد تا توانست دل جوانان را نرم کند به امید بهبود معیشت و کاهش بیکاری و رای‌هایی را برای خود بخرد اما حال روزهای آخر دولت است و نه‌تنها شغلی ایجاد نشد بلکه نرخ رشد بیکاری در برخی استان‌ها دو‌رقمی شده است.» رییس‌جمهور در پاسخ گفت: چهار سال منتظر این سوال بودم چون این دروغ را مرتب در برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند. چه زمانی گفتم که ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؟ آن چیزی که گفتم این بود که اگر بتوانم در انتخابات پیروز شوم، کارهای انجام شده در پایان ۱۰۰ روز نخست را اعلام خواهم کرد. روحانی در عین حال تاکید کرد: آن کسی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد، فرد دیگری بود‌. ما نیستیم.
یکی از سوالات مهم از رییس‌جمهور مساله بازداشت برخی مدیران کانال‌های تلگرامی بود. روحانی در پاسخ با اشاره به اینکه یکی از قول‌های دولت این بوده که مردم، آزادی را بهتر حس کنند گفت: برخی می‌گویند فقط باید اقتصاد را لمس کرد اما معنی ندارد که به خاطر حمایت یک نفر از یک جناح آن فرد به زندان برود. این مساله در آخرین روزهای سال و تعطیلات عید نوروز مطرح شد. او در کنایه‌ای به قوه قضاییه گفت: متاسفانه شیوه برخی‌ها که امیدوارم دیگر این شیوه‌ها در قوه قضاییه نباشد این است که افراد را پنجشنبه و در روزهای تعطیل بازداشت می‌کنند تا فرد حداقل دو روز را در زندان باشد. برخی‌ها می‌گویند آب خنک خوردن مستحب است.
رییس‌جمهور تاکید کرد: بلافاصله به وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری دستور دادم این مساله را پیگیری کند. وزیر اطلاعات به من گفت که این افراد جرمی مرتکب نشده‌اند.


وزیر کشور هم گفت آن را دنبال می‌کنم. قرار است این سه وزیر به من گزارش کتبی و دقیق بدهند. امیدوارم آنچه به من گفته شده درست نباشد اما اگر درست باشد قطعا به اطلاع مردم خواهم رساند.
خبرنگار دیگری سوال خود را در زمینه پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی و اصلاح نظام بانکی مطرح کرد که رییس‌جمهور در پاسخ گفت: هنوز هم معتقدم باید به جایی برسیم که مردم نیازمند یارانه نباشند اما این مساله ظرف چهار سال به نتیجه نمی‌رسد. روحانی با اشاره به تخریب‌ها علیه دولت گفت: برخی تنها یاد گرفته‌اند دود پخش و همه جا را سیاه کنند. برای چه مردم را به تردید می‌اندازید. این دولت اولین دولتی است که بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند.