فشار به مسکو برای عدم حمایت از اسد

وزرای خارجه G7 از روسیه خواستند که به حمایت از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه پایان دهد. حمله شیمیایی اخیر در سوریه و لزوم تغییر رویکرد روسیه در رابطه با سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگوهای نشست این گروه در ایتالیا بود. بعد از وخیم شدن منازعات سوریه غرب قصد دارد ولادیمیر پوتین را به عدم حمایت از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه ترغیب کند.
وزیر خارجه بریتانیا به همتایان خود در نشست دوروزه هفت کشور صنعتی جهان (G7) که دوشنبه گذشته در لوکا در توسکانی ایتالیا آغاز شد گفت: پوتین باید به واقعیت فرد مستبدی که تحت حمایت گرفته، بی‌پرده بنگرد.
بوریس جانسون در نشست وزرای خارجه کشورهای تشکیل‌دهنده G7 با اشاره به حمله شیمیایی اخیر به شهر خان شیخون سوریه گفت: پوتین باید بفهمد که اسد الان از هر نظر زهرآگین است. جانسون افزود، اسد نه فقط انسان‌های بی‌گناه سوریه بلکه حیثیت روسیه را هم مسموم می‌کند.
وزرای خارجه G7 دیروز در جلسه مشترکی با وزیران خارجه ترکیه، عربستان سعودی، قطر، اردن و امارات متحده عربی درباره بحران سوریه رایزنی کردند. وزیر خارجه آمریکا در حالی در این نشست حاضر شد که امروز برای مذاکره با همتای روسش سرگئی لاوروف، به روسیه سفر کرد.


آمریکا امیدوار است که پیشنهاد بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، برای تحریم مقام‌های روسیه، مورد تایید دیگر اعضای گروه ۷ قرار گیرد و روسیه را قانع کند که به حمایت از بشار اسد پایان دهد. به دنبال حمله‌ای شیمیایی در ادلب، از مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه، آمریکا به یک پایگاه هوایی ارتش این کشور حمله کرده و بریتانیا پیشنهاد داده است که شماری از فرماندهان نظامی روسیه و سوریه مورد تحریم قرار ‌گیرند.
برخی مقام‌های آمریکایی روسیه را به آگاهی از حمله شیمیایی نیروهای سوری متهم می‌کنند. وزیر خارجه ترکیه در حاشیه این نشست گفت: تحقیقات دولت ترکیه نشان می‌دهد که نیروهای بشار اسد هنوز تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند. پیش از این آلمان و ایتالیا با اعمال تحریم‌های وسیع‌تر علیه روسیه مخالفت کرده‌اند‌ اما بریتانیا امیدوار است که پیشنهاد جدید برای برای تحریم موردی و هدفمند مقام‌های نظامی با موافقت متحدان اروپایی همراه شود.شهر کوچک خان شیخون سوریه که در استان ادلب واقع شده، توسط شورشیان اداره می‌شود. غرب اسد را مسوول حمله به این شهر می‌شناسد. در این حمله دست‌کم ۸۷ نفر کشته شدند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در پی این حمله در واکنشی تنبیهی یک پایگاه هوایی نیروهای دولتی سوریه در حمص را بمباران کرد. کرملین حمله آمریکا را محکوم کرد و آن را تجاوز به یک کشور مستقل و نقض حقوق بین‌الملل نامید. سوریه هرگونه مسوولیتی در مورد حمله شیمیایی نامبرده را رد کرده است.
موضع آلمان
وزیر خارجه آلمان هم در نشست G7 در ایتالیا از روسیه خواست، از وفاداری خلل‌ناپذیر خود به اسد دست بردارد. گابریل شامگاه یکشنبه گذشته علیه وخامت نظامی بیشتر اوضاع در سوریه موضع گرفت. او گفت: همراه با همتایان خود از بریتانیا، فرانسه و ایتالیا قصد دارد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا را در نشست G7 متقاعد کند تا آمریکا به جای ستیزه بر راه‌حلی دیپلماتیک تمرکز کند. او گفت: ما باید حالا روس‌ها و بسیاری دیگر را به پای میز مذاکره آوریم.
وزیر خارجه آلمان گفت، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به او اطمینان داده است که دولت او راه را برای تحقیقات در محل مورد نظر آزاد خواهد گذاشت. گابریل ابراز امیدواری کرد که این وعده جدی بوده باشد.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم روسیه را متهم کرد‌ که مانع این حمله شیمیایی نشده است. او که با شبکه تلویزیونی ABC آمریکا سخن می‌گفت، به طور مستقیم تقصیری را متوجه روسیه نکرد. او رفتار روسیه را غیرحرفه‌ای خواند و گفت: این کشور به سادگی به دام سوریه افتاده است.
دولت آلمان به عنوان پیش‌شرط برای راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه باز هم خواستار برکناری بشار اسد شده است. سخنگوی دولت آلمان گفت: اسد دیگر نمی‌تواند در راس دولت باقی بماند. او گفت: راه‌حلی که ثبات و صلح را به سوریه برمی‌گرداند، با وجود بشار اسد قابل تصور نیست.
وزیر دفاع آمریکا گفته است آمریکا در برابر کشتار مردم بی‌گناه به دست اسد و با سلاح شیمیایی، منفعلانه نظاره‌گر نخواهد بود؛ سلاح‌هایی که بنا بر قوانین بین‌المللی منع شده‌اند و اعلام شده بود از میان رفته‌اند.
جیمز ماتیس می‌گوید حمله هفته گذشته به پایگاه دولتی سوریه ۲۰ درصد هواپیماهای فعال ارتش سوریه را از میان برده است.
دولت سوریه اشتباه خطرناکی خواهد کرد اگر دوباره دست به استفاده از سلاح شیمیایی بزند.
سیاست آمریکا در قبال سوریه
اینکه سیاست آمریکا در قبال سوریه چیست، سوالی است که حاضران در این نشست خواستار روشن شدن آن هستند.
تیلرسون شدیدا از روسیه انتقاد کرده که نتوانسته مانع حمله مظنون شیمیایی دولت سوریه به مردم خود شود‌ اما او همچنین گفت: در مورد سوریه موضع نظامی ما تغییری نکرده و اولویت اصلی واشنگن شکست دادن گروه موسوم به دولت اسلامی است.
همچنین موضع‌گیری‌های نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل هم یکدست به نظر نمی‌رسد. او یک هفته پس از آنکه گفته بود حذف اسد از قدرت دیگر برای آمریکا در اولویت نیست به شبکه ان‌بی‌سی گفت: به هیچ وجه نمی‌توانیم تصور کنیم که با وجود اسد در راس دولت سوریه صلح ممکن شود.
منابع آگاه در کاخ سفید گفته‌اند هرگونه تفاوت جزیی میان اظهارات او و سیاست دولت ناخواسته و غیرعمدی است.
باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از هرگونه مداخله مستقیم در جنگ داخلی سوریه پرهیز می‌کرد‌ تا اینکه دولت ترامپ با حمله موشکی به پایگاه شعیرات این وضع را عوض کرد. حتی ترامپ هم تا جمعه گذشته سیاست دیگری داشت. او در سال ۲۰۱۳ با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرده و در مبارزات انتخاباتی قول می‌داد مشکلات آمریکا را حل کند نه سوریه را. او در جریان آن مبارزات ابراز نگرانی می‌کرد که اقدام نظامی در سوریه ممکن است به درگیری با روسیه منجر شود. با وجود آنکه حمله به شعیرات عملی قاطعانه تعبیر می‌شود‌ اما بسیاری از ناظران هنوز شاهد تغییری اساسی در سیاست آمریکا در مورد سوریه نبوده‌اند.
رایزنی با ترزا می ‌و آنگلا مرکل
از طرفی به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد‌ دونالد ترامپ در دو تماس تلفنی جداگانه با نخست‌وزیر انگلیس و صدر‌اعظم آلمان درباره حمله هوایی آمریکا در سوریه صحبت کرد. رییس‌جمهور‌ آمریکا در گفت و گو با نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان گفت‌ فرصت برای قانع کردن روسیه برای توقف حمایت از نظام سوریه وجود دارد.
سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد‌‌ نخست‌وزیر انگلیس و ترامپ توافق کردند فرصتی جهت قانع کردن روسیه درباره اینکه ائتلافش با اسد دیگر به نفع منافع استراتژیکش نیست، فراهم شده است. وی افزود: سفر تیلرسون به روسیه فرصتی برای احراز پیشرفت به سمت راه‌حل سیاسی دائمی است.
دونالد ترامپ همچنین از ترزا می‌بابت حمایت‌هایش از حملات هوایی علیه دولت سوریه قدردانی کرده اما یکی از سخنگوهای دولت لندن به گفت‌وگوی تلفنی میان این دو درباره اقدامات بعدی علیه دولت سوریه اشاره نکرده است.
سخنگوی دفتر ترزا می ‌گفت: تمرکز دولت لندن بر ایجاد حمایت‌های بین‌المللی برای یک راه‌حل سیاسی با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌ها در سوریه و ایجاد صلح و ثباتی پایدار در این کشور است. ترزا می‌ و ترامپ مکررا با این مساله موافقت کرده‌اند که هنوز هم فرصتی برای متقاعد کردن روسیه در توقف ارتباطش با دولت اسد وجود دارد.
در همین حال‌ سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در این باره گفت: ترزا می‌ و دونالد ترامپ به گفت‌وگوی تلفنی پرداخته و درباره حمله شیمیایی در این کشور و واکنش نظامی دولت واشنگتن صحبت کردند.
این دو همچنین توافق کردند که سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به روسیه در روزهای آتی فرصتی را برای ایجاد پیشرفت در زمینه یافتن راه‌حل سیاسی بادوام در سوریه به وجود می‌آورد. نخست‌وزیر انگلیس و رییس‌جمهور‌ آمریکا همچنین درباره اوضاع در خاورمیانه نیز به گفت‌وگو پرداختند و بر اهمیت همکاری بین‌المللی شامل ارتباط بیشتر با چین و اعمال فشارهای بیشتر بر کره‌شمالی که همچنان یک تهدید جدی است، تاکید کردند.
مخالفت آمریکا با بیانیه مشترک درباره تغییرات آب‌وهوایی
یکی از مقامات ارشد G7 می‌گوید‌ به دلیل بازنگری آمریکا در سیاست‌های انرژی این کشور هیچ بیانیه مشترکی درباره مبارزه با تغییرات آب و هوایی از سوی این گروه منتشر نخواهد شد.
وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به عنوان میزبان نشست کشورهای G7 نیز در این باره گفته است ‌ هیچ اختلافی بین کشورهای G7 وجود ندارد اما هیچ توافق مشترکی درباره مبارزه با تغییرات آب و هوایی میان این کشورها حاصل نمی‌شود چرا که آمریکا همچنان در حال بازنگری موضع خود در این خصوص است.
انگلیس، کانادا، ایتالیا، آلمان، ژاپن و فرانسه امیدوارند تا همگی بتوانند تعهدات خود در خصوص توافق پاریس را عملی کنند اما دولت ترامپ تاکنون موضع روشنی درباره این مساله اتخاذ نکرده است.
در دولت قبلی آمریکا با این حال این موضوع مساله‌ای کلیدی محسوب می‌شد که با حمایت‌های دولت اوباما در دسامبر ۲۰۱۵ به تصویب ۱۹۰ کشور رسید. با این حال رییس‌جمهور جدید این کشور تغییرات آب و هوایی را فاجعه‌ای توصیف کرده است که از سوی چین ایجاد شده است.
وی همواره در کمپین انتخاباتی خود تاکید می‌کرد که صنعت زغال سنگ را به این کشور باز‌خواهد گرداند.