«ابتکار» از طرح شفاف‌سازی مشارکت نمایندگان در طرح‌ها و لوایح گزارش می‌دهد تشدید نظارت ملت بر بهارستان

معصومه معظمی
از آنجایی که شفاف‌سازی در هر امر و سطحی، اقدامی پسندیده و قابل تایید است و این روزها بیش از هر وقت دیگری مسئولان شعار شفاف‌سازی می‌دهند، نمایندگان مجلس قرار است امروز دوشنبه طرح محمدجواد فتحی، نماینده حقوق خوانده مردم تهران در مجلس درباره شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان را در صحن علنی بررسی کنند. به واسطه این طرح و پیشنهاد مشخص می‌شود که هر یک از نمایندگان با کدامیک از طرح‌ها و لوایح موافقت یا مخالفت داشته‌اند و در چه اموری مشارکت کرده یا درباره چه مواردی منفعل بوده‎اند. حتی مشخص خواهد شد که آنها پای چه طرح‌ها و لوایح و استیضاح و سوالی را امضا کرده‌اند و درباره چه مواردی رایشان ممتنع بوده است. یعنی به واسطه این طرح مشخص می‌شود که هر یک از وکلای ملت تا چه حد در امور مربوط به کشور مشارکت داشته و چقدر نسبت به سرنوشت و آینده کشور و مصوبات مجلس حساس بوده‌اند.
به گفته محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این طرح آمده است که آرای امضای نمایندگان باید شفاف باشد. باید رای نماینده در تمام اموری که رای می‌دهد، علنی باشد تا موکلین بدانند به چه کسی رای اعتماد داده‌اند. آنها باید بدانند که نماینده‌شان به کدام طرح و لایحه رای منفی یا رای مثبت داده‌اند.
عدم شفاف‌سازی رای نمایندگان نقض غرض است


فتحی در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید کرد: «قانون اساسی هم این اجازه را داده است. مردم باید بدانند وکلای آنها چه آرا و نظراتی دارند. این‌که می‌گوییم نطق و اظهارات نمایندگان مجلس مشخص شود اما نتیجه نهایی آن نطق و برآیند که رای هست به اطلاع مردم نرسد، به نظر من نقض غرض است.» این عضو ارشد فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: «در صورتی که باز طرح دیگری را جایگزین نکنند، قرار است امروز دوشنبه طرح شفافیت در صحن علنی به رای گذاشته شود. این حق مسلم همه مردم است که بدانند وکلای آنها به چه طرح و لوایحی با چه محتوایی رای می‌دهند.»
او تاکید کرد: « ما سمت نمایندگی مردم را داریم و باید به سراغ اصیل برویم و به اصیل بگوییم چه کاری انجام می‌دهیم و افرادی که به گروهی نمایندگی می‌دهند، باید از اقدامات و عملکرد نمایندگان خود گزارشی دریافت کنند.» او در عین حال گستره این طرح را بسیار وسیع دانست و به «ابتکار» گفت: «گستره این طرح تا هرجایی که به رای نماینده نیاز دارد و آن را در بر می‌گیرد شامل می‌شود؛ چرا که هرچیزی در این باره باید شفاف و علنی باشد.»
راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مجلس برای شفاف‌سازی آرا
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین در ادامه اظهارات خود به «تشکیل یک سامانه توسط مجلس» اشاره کرد و گفت: «تشکیل و راه اندازی این سایت و سامانه که موکلین بتوانند از آرای نمایندگان در هر موضوعی مطلع شوند یک ضرورت است. سامانه الکترونیک را باید مجلس ایجاد کند که آحاد ملت در صورتی که بخواهند ببینند چه نماینده‌ای به چه طرحی رای داده است، بتوانند به آن سامانه مراجعه کنند و ملت نسبت به رای نمایندگان آگاه شوند. لازم و ضروری است.»
کارنامه‌ای از عملکرد نمایندگان به مردم داده شود
در این راستا غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت و عضو ارشد فراکسیون مستقلین مجلس هم به «ابتکار» گفت: «از آنجایی که کارنامه‌ای از عملکرد نمایندگان به مردم داده نمی‌شود بسیاری از موارد در هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت فرو می‎رود . اگر کارنامه‎ای داشتیم که درآن مشخص شود، ما نمایندگان چقدر در مجلس حضور داریم و چقدر غایب هستیم و چقدر در طرح‌ها و لوایح نقش داریم. چه طرح‎هایی را مثبت و چه طرح‌هایی را منفی می‌دانیم؛ در چه اموری مشارکت می‌کنیم و در چه اموری منفعل عمل هستیم یا حتی به چه مواردی رای ممتنع می‎دهیم، خیلی از موضوعات و حقایق برای مردم روشن می‌شود.»
شفاف‌سازی نقش بسزایی در اعتماد عمومی به مجلس دارد
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس هم درباره طرح فتحی مبنی بر شفاف‌سازی از نظر نمایندگان درباره طرح و لوایح مورد بررسی در مجلس گفت: «در یکی از همایش‌هایی که اخیرا در آن حضور داشتم در خصوص موضوع شفاف‌سازی و نیاز مبرم جامعه به این موضوع، بحث‌هایی مطرح شد و آقای فتحی پیشنهادی دادند مبنی براینکه مشخص شود هر نماینده در مجلس به چه طرح و لوایحی رای می‌دهد و با چه لوایحی مخالفت می‌کند. در واقع در سیستم اداری مجلس و رسانه‌ها این موضوع ثبت شود که کدام نماینده به کدام طرح رای داده یا رای نداده است، که من هم از امضا کنندگان این طرح بودم.» او همچنین اظهار کرد: «مردم باید بدانند نمایندگانی که به آنها رای داده‌اند با چه مسائلی موافق و مخالف هستند این شفاف‌سازی اگر از مجلس شروع شود تاثیر بسزایی در بهبود وضع کشور دارد و قطعا با ادامه این روش کمتر شاهد روندی هستیم که در روز استیضاح وزیر کار در مجلس پیش آمد.» جعفرزاده همچنین با تاکید بر لازمه شفاف سازی در عملکرد نمایندگان به «ابتکار» گفت: «چطور وقتی می خواهیم از موکلین‏مان رای بگیریم با معلمان، ایثارگران، صنعت گران، مشاغل آزاد، فرهنگیان، ورزشکاران و ... صحبت می‌کنیم و برای هر یک از آنها نسخه و برنامه ای داریم که رایشان را بگیریم ولی وقتی که طرح و لایحه مربوط به آنها به مجلس می آید، در رای به این طرح و لوایح مشارکت نمی کنیم؟» این نماینده مستقل مجلس هم با تایید طرح مورد نظر محمدجواد فتحی تصریح کرد که باید درباره این موارد و اتفاقات و حتی میزان حضور و غیاب نمایندگان در مجلس کارنامه‌ای صادر شود چرا که متاسفانه تعدادی از نمایندگان در امور مجلس مشارکت ندارند و فقط می‌آیند و می‎روند و در هیچ موضوعی مشارکت ندارند. او تاکید کرد: «باید مشخص شود هر فرد درباره چند طرح و لایحه اظهارنظر کرده و چند طرح و لایحه را امضا نکرده است و دراین‌باره چه توضیحی برای موکلین خود دارد.»
ایجاد شائبه در جامعه به واسطه پس گرفتن امضای نمایندگان استیضاح‌ کننده
نکته قابل توجه دیگری که در مجلس اتفاق افتاد، پس گرفتن امضای 50 نفر از امضاکنندگان استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی به گفته علی اصغریوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس است. او تصریح کرد که روز گذشته 50نفر از امضاکنندگان استیضاح کرباسیان امضای خود را پس گرفته‌اند و تنها حدود 20 امضا به قوت خود باقی مانده است که البته این استیضاح توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد. البته مسئله‎ای که انتقاد برخی نمایندگان را به همراه داشت، پس گرفتن بی‌حساب و کتاب امضای افرادی است که آبروی مجلس را زیر سوال می‌برد و در جامعه شائبه‎های زیادی به وجود می‌آورد. جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پس گرفتن امضای برخی نمایندگان امضاکننده استیضاح برخی وزرا از جمله وزیر اقتصاد به «ابتکار» گفت: «علاوه بر رای مثبت یا منفی نمایندگان به یک طرح یا لایحه، برخی نمایندگان در امضای استیضاح وزرا دوگانه عمل می کنند. باید مردم بدانند وکلای آنها در چه مواقعی امضاهایشان را پس می‌گیرند. بنابراین معتقدم در کل باید کارنامه‌ای بدون دخالت نمایندگان از عملکرد و نوع آرا و میزان مشارکت آنها در طرح ها و لوایح تهیه و دراختیار مردم قرار بگیرد تا بیشتر مراقب عملکردمان باشیم.»
سایر اخبار این روزنامه
هنرمندان معضل خشکسالی را در «لاله» به نمایش گذاشتند غزل خداحافظی آب به روایت هنر محمدصادق جنان صفت مومنی جانشین نوبخت و راغفر جانشین کرباسیان شوند پیام صریح ظریف خطاب به اروپا و آمریکا هنوز آماده هزینه کردن نیستید! «ابتکار» از وابستگی بسیاری از سمن‌ها به دولت و تاثیرات آن گزارش می‌دهد ساز‌مان‌های مردم نهاد دولتی! «ابتکار» از طرح شفاف‌سازی مشارکت نمایندگان در طرح‌ها و لوایح گزارش می‌دهد تشدید نظارت ملت بر بهارستان بسته‌هایی که به بن‌بست خوردند لزوم اصلاح نقشه ارزی کشور یک مقام بلند پایه نظامی آمریکا: همچنان در عراق می‌مانیم «ابتکار» به بهانه مراسم تشییع عزت‌الله انتظامی حواشی این مراسم‌ را بررسی می‌کند مراسم آشفته معاون اول رئیس‌جمهوری: کاهش آثار تحریم‌ها مهمترین اولویت فعلی دولت است «ابتکار» حواشی یک تجمع سازمان‌یافته را بررسی می‌کند تهدید به ترور؟ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: مرجع قانونی استعلام از مدیران دوتابعیتی وزارت اطلاعات است وزیر دفاع خبر داد: از یک جت جنگنده ایرانی رونمایی می‌شود