هشدار تهران به اعضاي اوپك: جايگزيني براي ايران نيست

گروه اقتصادي| اختلاف نظر اعضاي اوپك ادامه دارد. در شرايطي كه واشنگتن تلاش مي‌كند تا كمتر از 3 ماه ديگر، فروش نفت ايران را به صفر برساند، ايران به درستي هشدار داده كه هيچ يك از اعضاي اوپك نمي‌توانند جاي كشورمان را در بازار نفت بگيرند. در واكنش، دبيركل سازمان گفته كه اوپك «بايد» مستقل بماند.
يكشنبه، خبرگزاري‌ها گزارش دادند كه يك ديپلمات ارشد ايراني در گفت‌وگو با دبيركل اوپك، محمد باركيندو، سازمان كشورهاي صادركننده نفت را تشويق به دور نگه داشتن اين نهاد از مسائل سياسي كرد. به گزارش رويترز، ايران روز گذشته اعلام كرد كه هيچ يك از كشورهاي عضو اوپك حق پوشش دادن سهم صادرات نفت عضو ديگر را ندارند. در اين گزارش همچنين آمده كه تهران نسبت به پيشنهاد عربستان سعودي درباره تزريق بيشتر نفت به بازار پس از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، ابراز نگراني كرده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي يكشنبه گزارش داد كه سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين بر ضرورت غيرسياسي ماندن اوپك تاكيد كرده و گفته است: اوپك با حفظ استقلال و حرفه‌اي‌گري در وضع پرتلاطم فعلي، تصميمات نشست وزيران را با دقت و بدون تفسير اجرا كند. كاظم غريب‌آبادي در ديدار با محمد سانوسي باركيندو، دبيركل سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك)، با اشاره به نقش ايران در اين سازمان گفت: در وضع پرتلاطم كنوني در روابط بين‌الملل و بازار انرژي، مهم است كه اين سازمان با حفظ ميراث و سرمايه گرانقدر خود كه همانا استقلال و حرفه‌اي‌گري است، تلاش كند تا همچنان سازماني غيرسياسي بماند و اجازه ندهد برخي از معدود كشورهاي عضو با سوءاستفاده از اوپك به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سياسي باشند.
غريب‌آبادي افزود: هيچ كشوري نمي‌تواند سهميه توليد و صادرات ديگر كشورهاي عضو را تحت هر شرايطي بگيرد و مجوزي هم توسط نشست وزيران براي چنين اقدام‌هايي صادر نشده است و شرايط فني ديگر كشورها نيز حاكي از چنين توانمندي‌ نيست. او تاكيد كرد: ايران معتقد است اوپك بايد در مقطع كنوني با قاطعيت از اعضاي خود حمايت كند و جلو نقشه و اقدام‌ كشورهايي را كه به دنبال سياسي كردن اين سازمان هستند، بگيرد.


ترامپ از زماني كه وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شد به «برجام» حمله كرد و در حالي كه كمتر انتظار چنين تصميم شتاب‌زده‌اي از او مي‌رفت، از برنامه جامع اقدام مشترك خارج شد. او به اين نيز بسنده نكرد و در تيرماه بخشي از تحريم‌هاي ايران را بازگرداند و حالا به فكر صفر كردن صادرات نفت سومين صادركننده بزرگ اوپك در پاييز است. رييس‌جمهور امريكا از اعضاي اوپك خواسته كه نفت بيشتري به بازار تزريق كنند تا تحريم‌هاي ايران مشكلي به وجود نياورد. اعلام آمادگي عربستان براي اين كار - با وجود آنكه به نظر نمي‌رسد امكان آن را داشته باشد- عجيب نبود اما اعلام آمادگي روسيه در ماه مه، تعجب‌آميز بود. كارشناسان بر اين باورند كه صفر كردن تحريم‌هاي ايران ناممكن است، اما كاهش قابل توجه فروش نفت ايران، بدون پيامد نخواهد بود.