روزنامه اسراییلی هاآرتص:

کارشناس موسسه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در واشنگتن به هاآرتص گفت: ‌آنها اساسا خواهان خروج ایران از سوریه هستند اما به این درک رسیده‌اند که در حال حاضر دستیابی به این هدف بسیار دشوار خواهد بود.‌
به عقیده کارشناسان، اگر روسیه بخواهد ایران را از سوریه- جایی که تهران قصد دارد به اتحاد ۳۰ ساله خود ادامه دهد و از بازسازی‌های پس از جنگ داخلی نفع ببرد- خارج کند، ضرورتا مجبور به جنگ با این کشور خواهد شد.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از هاآرتص، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته را صرف گفت‌وگو با مقامات اسراییلی و روسی در مورد آینده سوریه کرد. بولتون در ابتدای هفته و پیش از اینکه وارد اسراییل شود، اعلام کرد روسیه با آمریکا به توافق رسیده که نیروهای ایرانی باید از سوریه خارج شوند‌ اما مسکو فکر نمی‌کند توانایی خارج کردن آنها را داشته باشد. در پایان هفته که بولتون راهی واشنگتن می‌شد تا به خانه بازگردد، این اظهارنظر همچنان درست به نظر می‌رسید.
روی کاغذ به نظر می‌رسد که میان اسراییل، آمریکا، روسیه و کشورهای مهم عرب اتفاق‌نظر وجود دارد که ایران باید از سوریه برود. یک مقام ارشد کاخ سفید به هاآرتص گفت: ‌تهدید نظامی که ایران در سوریه ایجاد می‌کند، در همه جای منطقه باعث نگرانی است.‌ مساله اینجاست که همه خواهان خروج ایران هستند اما آیا کسی برنامه‌ای معتبر برای رسیدن به این هدف دارد؟


تا امروز اسراییل مسوولیت بیرون راندن ایران را بر دوش روسیه گذاشته است. اتحاد تهران- مسکو به خروج پیروزمندانه بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه از هفت سال جنگ داخلی کمک کرد. ایران نقش مهمی در پیروزی اسد داشت اما نقش روسیه تعیین‌کننده بود و مقامات اسراییل امیدوار بودند ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از نفوذ خود روی ایران استفاده کند.
با این ‌حال روسیه بارها به اسراییل اعلام کرده چنین قابلیتی ندارد. در یک مرحله، پوتین به بولتون گفته بود که او هم خواهان خروج ایران از سوریه است اما روسیه به‌تنهایی نمی‌تواند به این هدف برسد. تاکنون روسیه نیروهای ایران را در ۸۵ کیلومتری مرز اسراییل نگه داشته که البته یک استثنا هم دارد؛ ایرانیان هنوز در دمشق و اطرافش حضور دارند. در این میان‌ دولت ترامپ خروج ایران از سوریه را در میان چندین و چند شرط برای هرگونه توافق جدید میان تهران و واشنگتن که به‌زعم وی قرار است جایگزین توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شود، قرار داده است. سیاست آمریکا این است که فشار اقتصادی را از طریق تحریم‌ها علیه ایران افزایش دهد و امیدوار است تهران یا به میز مذاکرات بازگردد و با خروج از سوریه موافقت کند یا بحران اقتصادی آن بدتر شود و جمهوری اسلامی مجبور به کاهش سرمایه‌گذاری خود در مسائل نظامی خارجی شود.
انتظار برای بازسازی
با این ‌حال‌ برخی تحلیلگران معتقدند کل بحث در مورد «بیرون راندن ایران از سوریه» غیرواقع‌بینانه است. ایران مشتاقانه در انتظار بهره‌برداری از فرآیند بازسازی سوریه است. خارج کردن تمام نیروهای نظامی و وفادار به ایران از سوریه ‌به برنامه‌های این کشور در این زمینه ضربه می‌زند. تامارا کوفمن ویتز، کارشناس مسائل خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز‌ ماه گذشته در توئیتر نوشت که «ایران و سوریه بیش از ۳۰ سال است که با هم متحد هستند» و اضافه کرد این ایده که آمریکا، حتی با موافقت روسیه می‌تواند موتور خروج ایران از سوریه را به راه اندازد، مضحک است. او این ایده را «بیانیه نادرست دیگری از سیاست آمریکا در قبال این جنگ وحشتناک» دانست.
حسین ایبیش، کارشناس موسسه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در واشنگتن به هاآرتص گفت که در حال حاضر هدف اصلی عربستان، امارات و بحرین به‌عنوان سه رقیب اصلی ایران در خاورمیانه، محدود کردن حضور ایران در سوریه است. وی گفت: ‌آنها اساسا خواهان خروج ایران از سوریه هستند اما به این درک رسیده‌اند که در حال حاضر دستیابی به این هدف بسیار دشوار خواهد بود.‌
مساله اینجاست که ایران تنها در صورت تقابل با اسراییل ممکن است به منبع خطر برای بشار اسد تبدیل شود اما اسد این احتمال را هم ماه گذشته نقض کرد و گفت خود خواهان حضور ایران و حزب‌الله در سوریه برای مدتی طولانی است تا بتواند از کمک آنها برای تضمین ثبات در این کشور استفاده کند.