طلا و نقره دسته فوق سنگین بازی های آسیایی بر گردن وزنه برداران ایرانی بهداد از تخته وزنه‌برداری خداحافظی کرد

گروه ورزشی - «بهداد سلیمی» و «سعید علی حسینی» وزنه برداران دسته فوق سنگین ایران در بازی های آسیایی 2018 به ترتیب با رکورد مجموع 461 و 456 کیلوگرم مدال های طلا و نقره را به گردن آویختند.
پیکارهای دسته به اضافه 105 کیلوگرم در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا از ساعت 11:30 دیروز (دوشنبه) به وقت تهران با حضور وزنه‌بردارانی از کشورهای سوریه، ترکمنستان، ایران (2 نماینده)، چین تایپه، پاکستان و ازبکستان آغاز شد.
بهداد سلیمی دارنده مدال طلا جهان و المپیک در حرکت یک ضرب پس از مهار وزنه 200 کیلوگرمی نتوانست وزنه 206 کیلوگرمی را بلند کند اما در سومین حرکت خود وزنه 208 کیلوگرم را بالای سر برد.
سلیمی که در حرکات دو ضرب رقابت تنگاتنگی با علی حسینی دیگر پولادمرد وزنه برداری ایران و نماینده ازبکستانی داشت، کار خود را با وزنه 237 کیلوگرم آغاز کرد و سپس وزنه 246 کیلوگرمی را مهار کرد و در حرکت سوم خود با بلند کردن وزنه 253 کیلوگرم و با مجموع 461 کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت.


این مدال سومین طلای سلیمی در بازی های آسیایی است.
سعید علی حسینی دیگر نماینده ایران و دارنده مدال نقره پیکارهای قهرمانی جهان در نخستین حرکت یک ضرب خود وزنه 201 کیلوگرمی را نتوانست بلند کند اما در دومین حرکت آن را مهار کرد. این وزنه بردار اردبیلی در سومین حرکت خود نیز وزنه 208 کیلوگرمی را بالای سر برد.
علی حسینی حرکات دو ضرب خود را با وزنه 240 کیلوگرم آغاز کرد و در ادامه وزنه 248 کیلوگرم را مهار کرد. وی در نخستین حضور خود در بازی های آسیایی برای کسب مدال طلا به وزنه 254 کیلوگرمی حمله کرد اما این وزنه را نتوانست بالای سر ببرد تا در مجموع با 456 کیلوگرم مدال نقره بگیرد.
در این دسته رستم دجانگ بایف ازبکستانی نیز با 455 کیلوگرم مدال برنز گرفت.
پیش از این محمد نصیری (سه طلا)، حسین رضازاده (دو طلا و یک برنز)، فیروز پژهان (دو طلا)، محمد حسن رهنوردی (دو طلا)، محمود نامجو (یک طلا و یک نقره)، جلال منصوری (یک طلا و یک نقره) و نصرالله دهنوی (یک طلا و یک نقره) در بازی های آسیایی برای کشورمان کسب کرده بودند.
وزنه برداری ایران از بازی های 1982 هند تاکنون نتوانسته بود 2 مدال طلا در یک دوره کسب کند که با طلای سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم و طلای بهداد سلیمی در دسته فوق سنگین این طلسم بعد از سال ها شکسته شد.
آخرین سکوی دوگانه وزنه برداری ایران در
بازی ‌های آسیایی در سال 2010 گوانگژو اتفاق افتاد که بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی به ترتیب اول و سوم شدند. نقره و برنز بوسان 2002 (برخواه و فلاحتی)، طلا و نقره تهران 1974 (شکراللهی و حسنی)، طلا و برنز بانکوک 1966 (برومند و استکی) و سه طلا و نقره در بازیهای آسیایی دهلی نو (نامجو و میرزایی، پژهان و منصوری، کوره چیان و اردوبادی) دیگر سکوهای دوگانه تاریخ وزنه برداری ایران در بازی‌های آسیایی هستند.
سلیمی از دنیای وزنه برداری خداحافظی کرد
بهداد سلیمی دارنده مدال طلای المپیک 2012 لندن و قهرمان بازی های آسیایی جاکارتا، پس از کسب مدال طلای این رقابت‌ها از دنیای قهرمانی وزنه برداری خداحافظی کرد. بهداد سلیمی وزنه بردار 28 ساله دسته به اضافه 105کیلوگرم کشورمان، پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 برای همیشه از دنیای وزنه برداری خداحافظی کرد.
این وزنه بردار بعد از آخرین حرکت دوضرب خود با بوسیدن تخته وزنه برداری در حالی که به شدت تشویق می شد، خداحافظی اش را اعلام کرد.
سلیمی: با خداحافظی ام
راه را برای جوانان باز کردم
قهرمان دسته فوق سنگین مسابقات وزنه برداری بازی های آسیایی 2018 گفت: با این مدال، رسما از وزنه برداری خداحافظی کردم تا راه را برای جوان‌ها باز کنم.
بهداد سلیمی بعد از کسب مدال طلای دسته مثبت 105 کیلوگرم وزنه برداری در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: خیلی وقت بود که به این موضوع فکر می کردم.
وی ادامه داد: دلیل این تصمیم باز کردن فضا برای حضور جوان‌ترها بود. برای این مدال خیلی جنگیده بودم و خدا کمکم کرد که شرمنده مردم نشوم. خدا را شکر می‌کنم با مدال طلا از دنیا وزنه‌برداری کنار رفتم.
قهرمان المپیک 2012 لندن در خصوص عملکرد سعید علی حسینی رقیب خود در دسته فوق سنگین گفت: سعید نیازی به تعریف ندارد. او مانند همیشه عالی بود و عملکرد خوبی داشت.
علی‌حسینی: در جریان خداحافظی بهداد نبودم
وزنه بردار دسته فوق سنگین وزن ایران با ابراز خوشحالی از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی 2018 گفت: در جریان خداحافظی بهداد سلیمی نبودم.
سعید علی حسینی بعد از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی گفت: خدا را شکر می‌کنم توانستم به این مدال برسم. همه چیز برای من خوب بود.
وی در خصوص ناکامی‌اش از مهار وزنه 254 کیلوگرمی در سومین حرکت بخش دوضرب، گفت: نتوانستم وزنه را بلند کنم. این مسائل پیش می‌آید و به مدال نقره رسیدم. بهداد امروز عالی بود اما در جریان خداحافظی او نبودم. مخلص همه مردم هستم و دست شان را می بوسم.
واکنش تاماش آیان به خداحافظی بهداد سلیمی
رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با اشاره به خداحافظی بهداد سلیمی گفت: همیشه گفته‌ام ایران استعدادهای زیادی دارد و امیدوارم به زودی شاهد وزنه‌برداران جدیدی از این کشور باشیم.
تاماش آیان رئیس فدراسیون وزنه بردای گفت: ایران یکی از قدرتمندترین و مهمترین کشورهاست. امروز خیلی خوشحالم که به وزنه برداری در ایران خیلی توجه می شود و این رشته از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
آیان درباره خداحافظی بهداد سلیمی از دنیای قهرمانی تاکید کرد: همیشه به همه دوستان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی گفته ام که در ایران استعدادهای زیادی وجود دارد. ویژگی های زیادی برای وزنه برداران ایران وجود دارد و امیدوارم همچنان شاهد حضور ورزشکاران ایرانی جدید باشیم.
او درباره پیش بینی زمان شکسته شدن رکورد تاخالادزه نیز گفت: من دراین مورد نمی توانم چیزی بگویم. قطعا نمی توانم چیزی پیش بینی کنم.
آیان در پایان درباره اینکه بسیاری از مردم ایران همچنان معتقدند داوری المپیک در مورد بهداد جوانمردانه نبود، نیز گفت: من نمی توانم در مورد چیزی که قبلا اتفاق افتاده باز هم اظهار نظر کنم ولی می توانم اطمینان دهم که بهترین افرادی که می توانستند در المپیک مسئولیت اجرایی مسابقات را بر عهده بگیرند، آنجا بودند.
سایر اخبار این روزنامه
طلا و نقره دسته فوق سنگین بازی های آسیایی بر گردن وزنه برداران ایرانی بهداد از تخته وزنه‌برداری خداحافظی کرد جلال‌خو ‌ش چهره بزنگاه سرنوشت برای دولت دوازدهم رسانه‌ها در دوران تحریم چه وظیفه‌ای دارند؟ خبرنگاران در دو راهی حقیقت و منافع ملی «ابتکار» حاشیه‌های تصویب لایحه اجباری شدن استفاده از صندلی کودک برای کودکان زیر 10 سال در انواع خودروهای شخصی را بررسی کرد اولین کنفرانس همدان ۲۰۱۸ با حضور نمایندگان از کشورهای آسیایی افتتاح شد عزمی برای برداشتن موانع بر سر راه گردشگری «ابتکار» درباره سوال از رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد در انتظار یک روحانی بدون خود سانسوری نخستین جلسه استماع شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد مصاف تهران و واشنگتن در لاهه جلال‌خو ‌شچهرهرئیس قوه قضائیه: برخی فضای کشور را آماده موج‌سواری خود دیده‌اند شهرام زرگر پر کارترین مترجم آثار «نیل سایمون» در گفت‌وگو با «ابتکار» از او نوشته‌هایش می گوید جلال‌خو ‌شچهرهرئیس قوه قضائیه: برخی فضای کشور را آماده موج‌سواری خود دیده‌اند