راه‌های کاهش نقدینگی

ابراهیم جمیلی* - در شرایط فعلی یکی از مشکلات اصلی اقتصادی حجم بالای نقدینگی در کشور است که با پیش‌فروش خودرو و سکه کاهش چندانی نمی‌یابد. لازم به ذکر است که اگر حجم نقدینگی کاهش یابد این نقدینگی وارد بانک‌ها می‌شود و در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد. در این میان یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که دولت چگونه می‌تواند حجم بالای نقدینگی را کاهش دهد؟ یکی از راهکارهای پیش رو واگذاری طرح‌های ناتمام است.
اکنون دولت چاره‌ای جز واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خود ندارد. 560 هزار طرح نیمه در دست دولت قرار دارد که باید آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و سرمایه‌گذاران متقاضی را موظف کند این طرح‌ها را به اتمام برسانند. با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به طرح‌های ناتمام دولت اتفاقات خوبی رخ می‌دهد؛ هم طرح‌ها به سرانجام می‌رسند و هم از نقدینگی در کشور استفاده مناسبی می‌شود. از سوی دیگر دولت برای کاهش نقدینگی و کنترل بازار باید دو راهکار سازنده دیگر را هم اجرایی کند؛ نخست آنکه بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند بلکه باید بنگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند؛ اقدامی که می‌تواند نقش موثری در کاهش نقدینگی بازار به همراه داشته باشد. دوم آنکه باید بازار بورس تقویت شود. اکنون شرکت‌های بسیار اندکی در بازار بورس و فرابورس حضور دارند بنابراین باید شرکت‌ها را تشویق کنیم که وارد بازار بورس شوند. با ورود شرکت‌ها به بازار بورس، دولت می‌تواند نقدینگی موجود در بازار را جذب و بورس را هم تقویت کند.
البته جذب نقدینگی به تنهایی کمکی به ساماندهی اقتصاد کشور نمی‌کند بلکه باید به تولید و توسعه صنعتی هدایت شود به طوری که میزان تولید در کشور افزایش یابد.
با این اقدامات هم می‌توان صنعت و تجارت داخلی را رونق بخشید و هم به اقتصاد کشور سر و سامان‌ داد اما اگر غیر از این عمل شود عدم موفقیت کشور در حوزه اقتصاد، تضمینی است.
*رییس خانه اقتصاد ایران