سوال از رئيس جمهور به قوه قضائيه نمي‌رود

جلسه سوال 82 نماینده از رئیس‌جمهور 6 شهریور در پنج محور برگزار شد. پنج سوال به این شرح بود: 1- چرا دولت روحانی در کنترل قاچاق که یکی از مهم‌ترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟ 2- علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال به رغم اجرای همه تعهدات برجام چیست؟ 3- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟ 4- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت جناب‌عالی به‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های مکرر چیست؟ 5- علت افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟ رئیس قوه مجریه به هر یک از این سوال‌ها پاسخ داد و پس از آن برای هر سوال رأی گیری شد. نمایندگان مجلس با رأی خود، پاسخ‌های رئیس‌جمهوری را درمورد تحریم‌های بانکی قانع کننده دانستند و از پاسخ‌های به چهار سوال دیگر قانع نشدند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: سوال از رئیس‌جمهوری به دلیل عدم ذکر موضوع نقض قانون و استنکاف در طرح سوال، قابل ارجاع به قوه قضائیه نیست. این اظهارات رئیس مجلس در پاسخ به سلیمی نماینده محلات بود که با استناد به ماده 213 آیین‌نامه داخلی خطاب به علی لاریجانی گفته بود: «مطابق این ماده اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع سوال استنکاف یا نقض از قانون محسوب شود آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود».
چرا به قوه قضائیه ارسال نشد
روز گذشته معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: اگر موارد نقض قانون در سوال از رئیس‌جمهوری قید شده بود، امکان ارسال پرونده به این قوه در صورت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌ها وجود داشت. ذبیح ا... خدائیان در خصوص امکان ارسال پرونده سوال از رئیس‌جمهوری به قوه قضائیه، اظهار کرد: سوال از دکتر روحانی در صورتی که تخلف یا استنکاف از اجرای قانون باشد به این قوه ارسال می‌شود، در غیر این صورت اگر هیچ یک از این موارد نباشد، طبیعتا پرونده سوال از رئیس‌جمهوری به قوه قضائیه ارجاع نمی‌شود. وی یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسات گذشته مجلس در این زمینه اظهار نظر کرد. معاون حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان صرفا اقناع نشدن نمایندگان مجلس نسبت به پاسخ‌های رئیس‌جمهوری را به منزله استنکاف آقای روحانی از اجرای قانون تلقی کرد، خاطرنشان کرد: باید در زمانی که سوالات مطرح می‌شود، نمایندگان مشخص کنند که رئیس‌جمهوری از کدام قانون تخلف کرده یا کدام قانون را اجرا نکرده است، در این صورت نمایندگان می‌توانند پس از پاسخ‌هایی که رئیس قوه مجریه ارائه می‌کنند به استنکاف یا تخلف از قانون رأی دهند. خدائیان تصریح کرد: قاعدتا در زمان مطرح کردن سوال از رئیس‌جمهوری نمایندگان باید تخلف از قانون یا استنکاف از اجرای قانون را قید کنند.
بررسی پاسخ‌های رئیس‌جمهور


عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: هیات ۷نفره «بررسی پاسخ‌های رئیس جمهور به نمایندگان مجلس» جهت بررسی موضوع، تشکیل جلسه می‌دهد. احمد امیرآبادی فراهانی از تشکیل جلسه تیم هفت نفره بررسی پاسخ‌های رئیس جمهور به نمایندگان مجلس در یکشنبه ۱۱ شهریور ماه خبر داد و گفت: اعضای این هیات هفت نفره با حضور تعدادی از سوال‌کنندگان از رئیس جمهور، پاسخ‌های آقای روحانی را بررسی و جمع‌بندی می‌کنند. وی افزود: در این جلسه، با بررسی محتوایی پاسخ‌های رئیس جمهور، موارد استنکاف دولت از اجرای قانون مشخص شده و جهت ارجاع به قوه قضائیه، به هیات رئیسه اطلاع داده می‌شود. عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: قاعدتا این گزارش باید به قوه قضائیه ارسال شود، اما برخی اعضای هیات رئیسه از جمله آقای لاریجانی برداشتی غیر از این، از آیین‌نامه مجلس دارند لذا باید موضوع در هیات رئیسه مطرح و بحث شود. امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: در صورتی که هیات هفت نفره در جلسه فردا به جمع‌بندی برسد، جلسه دیگری نخواهند داشت، اما در صورت نیمه‌کاره ماندن مباحث، این جلسات تکرار شده و در نهایت گزارش آن به هیات رئیسه ارائه می‌شود.