پایان‌خوش جاکارتا

آرمان: آخرین روز از مسابقات آسیایی 2018 در حالی روز گذشته به پایان رسید که کاروان ایران با مشکلاتی از جمله شیطنت میزبان و ناداوری‌ها در جایگاه قابل توجه ششم ایستاد.
مدال‌های روز گذشته
- فینال کانوی دو نفره 200 متر: تیم ایران در این ماده با ترکیب عادل مجللی و پژمان دیوسالار به رقابت با نمایندگان 8کشور دیگر پرداخت و در پایان با زمان 38.399 ثانیه در رده چهارم قرار گرفت و از کسب مدال بازماند. در این رقابت تیم‌های چین، ازبکستان و قزاقستان به مدال‌های طلا، نقره و برنز رسیدند.
- در یکی از بازی‌های مرحله نیمه نهایی تنیس روی میز، نوشاد عالمیان با گائو یوان لین از چین، نفر چهارم رنکینگ جهانی رقابت کرد و با حساب 4 بر صفر (12 بر 10، 11 بر 7، 11 بر 6 و 11 بر ؟) شکست خورد و از صعود به فینال بازماند. بدین ترتیب عالمیان به مدال برنز رسید تا تنیس روی میز ایران پس از 52 سال بالاخره یک نماینده روی سکوی بازی‌های آسیایی داشته باشد.


- در دیدار رده‌بندی واترپلو بازی‌های آسیایی تیم ملی ایران به مصاف چین رفت و با شکست این حریف در ضربات پنالتی صاحب مدال برنز شد. این بازی در وقت عادی و اضافه با تساوی 8 بر 8 خاتمه یافت، اما ملی‌پوشان ایران در ضربات پنالتی موفق‌تر ظاهر شدند و با برتری 8 بر 7 به مدال برنز رسیدند تا واترپلوی ایران پس از 44 سال صاحب مدال در این بازی‌ها شود.
- تیم ملی بسکتبال ایران در نهایی به مصاف چین رفت و با نتیجه 84 بر 72 مغلوب شد تا به مدال نقره دست پیدا کند. تیم کشورمان در دوره قبلی بازی‌های آسیایی هم به مقام نایب قهرمانی رسیده بود.
- در دیدار نهایی رقابت‌های والیبال مردان، تیم ملی ایران با نتیجه 3 بر صفر از سد کره‌جنوبی گذشت و تعداد طلاهای کاروان ایران را به 20 رساند. تیم کشورمان در این بازی با نتایج 25 بر 17، 25 بر 22 و 25 بر 21 پیروز شد دومین قهرمانی پیاپی‌اش را در بازی‌های آسیایی جشن گرفت.
بسته شدن پرونده ایران
هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی بعدازظهر یکشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه در ورزشگاه اصلی شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی به پایان می‌رسد. کاروان ایران اما دیروز کار خود را در این رویداد پایان داد؛ رویدادی که با کسب 20 مدال طلا، 20 مدال نقره، 22 مدال برنز و مجموع 62 مدال همراه بود.
رتبه فیک اندونزی
کاروان کشورمان در این دوره از رقابت‌ها با تمهیداتی که از سوی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک اتخاذ شده بود به‌دنبال کسب گردن‌آویزهای خوشرنگ و البته ایستادن در رده‌های نخست جدول نهایی مسابقات بود، اما یکی از اتفاقاتی که مانع این امر شد دسیسه میزبان بود. کشور اندونزی میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با ‌اضافه کردن رشته رزمی پنچاک سیلات توانست ۱۴ مدال طلا را دشت کند. این مساله باعث شد تا مقامات ورزش کشور از جمله مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک واکنش نشان دهند، در این میان رئیس کمیته ملی المپیک پا را فراتر گذاشت و این موضوع را نقض روح عدالت در ورزش اعلام کرد و گفت: «رسماً به شورای المپیک آسیا اعتراض و شکایت خواهیم کرد.» صالحی امیری همچنین با اشاره به ناداوری‌های صورت گرفته برای ورزشکاران ایرانی و دیگر ورزشکاران گفت: «هر جا مقامات کشور اندونزی حضور داشتند داوران برای خوش خدمتی به آنها با ناداوری و حق‌کشی مدال را به هر شکل ممکن، به سینه ورزشکار اندونزیایی می‌رساندند، این نوع رفتارها روح عدالت در ورزش را خدشه‌دار می‌کند. این اتفاقات نه فقط به ضرر ایران بلکه به ضرر سایر کشورها هم است و انتقادات آنها را هم در پی دارد.» عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده برنامه نود گفت: «مدال‌های زیاد بچه‌های ایران در این دوره بازی‌های آسیایی با زحمت زیاد و تلاش و سختی به‌دست آمد و مدال نوشاد عالمیان و مدال‌های کبدی زنان و مردان و برنز واترپلوی ایران خیلی به من چسبید. رتبه چهارم اندونزی با اون رشته عجیب و غریب در بازی‌های آسیایی از نظر من فیک است و حقش نیست و ایران می‌توانست در رتبه پنجم بازی‌ها باشد.» از دیگر دلایل ایستادن در رتبه ششم این رقابت‌ها را می‌توان در تفاوت معنی‌دار تعداد مدال‌های بانوان سایر کشورها و حضور ورزشکاران زن ایرانی جست‌و‌جو کرد. به هر حال ناداوری‌ها و اجحاف‌هایی که در حق ورزشکاران ایران شد و دست آنان را از رسیدن به مدال و یا گردن‌آویز بالاتر کوتاه کرد باعث شد تا ایران در جایگاه ششمی قرار بگیرد، جایگاهی که اگر تدابیر کمیته ملی المپیک و حمایت وزارت ورزش نبود، از دست رفته بود! کمیته ملی المپیک البته نگاهی فراتر به المپیک 2020 دارد. صالحی امیری در این خصوص گفت:«برنامه ما برای رقابت‌های 2020 است و این جوانان با تجربیاتی که کسب می‌کنند قطعا در آن رقابت‌ها عملکردی به مراتب بهتر خواهند داشت.»
 
 
 
 
 
پیام رئیس جمهور:
درخشش مقتدرانه ورزشکاران ایران را تبریک می‌گویم
رئیس جمهور در پیامی درخشش مقتدرانه همراه با کسب بیشترین مدال و بهترین نتایج تیمی از سوی ورزشکاران عزیز کشورمان در بازیهای آسیایی «جاکارتا 2018» را به ملت بزرگ ایران، ورزشکاران، مدیران و مربیان پر تلاش کاروان ورزشی کشورمان تبریک گفت. دربخشی از پیام تبریک حسن روحانی آمده است: کسب بیشترین تعداد مدال در تاریخ بازی‌های آسیایی در این دوره و بیست مدال طلای بازیها همراه با کسب بهترین نتایج تیمی در والیبال، بسکتبال، کبدی، و واترپلو و افتخار آفرینی قهرمانان عزیز در تمامی رشته‌های ورزشی و به ویژه کشتی، ووشو، کاراته، تکواندو، دوومیدانی، وزنه برداری، صخره نوردی و تنیس روی میز؛ در شرایطی میسر شد که مسئولان ورزش کشور با انسجام و هماهنگی، کاروانی با رویکرد کیفی به این بازی‌ها اعزام کردند. همچنین لازم می‌دانم به طور ویژه از حضور افتخارآفرین بانوان ورزشکار ایرانی در این رقابت‌ها که ضمن پایبندی به شئونات اسلامی و ملی، با بیشترین تعداد مدال و رکورد شکنی نسبت به بازی‌های گذشته، ضمن اهتزاز پرچم مقدس ایران اسلامی، باور و توان زنان کشورمان در صحنه‌های مختلف رقابت را به تصویر کشیدند؛ تقدیر نمایم.
 
رئیس مجلس:
کسب مجموع مدال‌های برای ایران بی‌سابقه بود
رئیس مجلس نیز در پیامی از تلاش‌ها و موفقیت‌های ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های آسیایی جاکارتا تجلیل کرد. در بخشی از بیانیه‌ای علی لاریجانی آمده است: ورزشکاران دلاور کشورمان شامل زنان و مردان قهرمان به تلاش و کوشش و هنرآفرینی در این رقابت‌ها پرداختند و با قدرتمندی به مصاف حریفان و رقیبان رفتند و توانستند نتایج درخشان و در خور ملت ایران را بویژه در نتایج تیمی در کبدی ، والیبال ، بسکتبال، واترپلو و کشتی به دست آورند. همچنین افتخار آفرینی در سایر رشته‌ها بویژه ووشو ، کاراته ، تکواندو ، قابقرانی، دوومیدانی ، وزنه برداری ، تنیس روی میز و صخره نوردی باعث شادی و شعف مردم گردید . در این دوره شاهد هنرنمایی و افتخارآفرینی کاروان ورزشی کشورمان و به ویژه در بخش بانوان قهرمان‌ بودیم که توانستند در برخی رشته‌ها برای اولین بار در طول تاریخ ورزشی به مدال‌های ارزشمند دست یابند که این امر بیانگر قدرت و صلابت شیرزنان ایران در عرصه رقابت‌های ورزشی می‌باشد. همچنین کسب مجموع مدال‌های ورزشکاران کشورمان بی‌سابقه بود و توانستند ارمغان شایسته‌ای را برای ملت ایران به همراه بیاورند.