پایان خوش ایران در جاکارتا




بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 پس از 14 روز پرهیاهو برای کاروان ایران به ایستگاه پایانی رسید و 3 ورزش توپی ایران در این روز به دنبال این بودند تا پایان خوشی برای کاروان ایران رقم بزنند. در این روز تیم‌های والیبال، بسکتبال و واترپلو برای کسب مدال به مصاف رقبای خود رفتند که هر 3 رشته در کسب مدال موفق بودند. والیبال رشته‌ای بود که دوره گذشته در اینچئون بر سکوی قهرمانی بازی‌های آسیایی ایستاد اما بسکتبال و واترپلو دنبال طلسم‌شکنی بودند که در پایان این 3 ورزش تیمی با مدال‌های رنگارنگ به کار خود پایان دادند.


طلای پایانی و بیستم کاروان به نام والیبال
والیبال ایران در 15 دوره گذشته بازی‌های آسیایی یک بار بر سکوی قهرمانی ایستاد و 3 بار در سال‌های 1958، 2002 و 2010 سکوی دومی را از آن خود کرد. تیم ملی والیبال یک بار در سال 1966 بر سکوی سومی ایستاد و این بار در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نیز به دنبال دفاع از عنوان دوره گذشته خود بود و برای رسیدن به این مهم در فینال به مصاف کره جنوبی رفت. ایگور کولاکوویچ در این بازی، سعید معروف، میلاد عبادی‌پور، محمد موسوی، امیر غفور، علی شفیعی و مرتضی شریفی را به زمین فرستاد که در پایان والیبالیست‌های ایران توانستند در 3 ست متوالی و با امتیازهای (۲۵-۱۷، ۲۵-۲۲ و ۲۵-۲۱) برای دومین دوره متوالی بر بام والیبال آسیا بایستند و بیستمین و آخرین طلای کاروان ایران را به نام والیبال ثبت کنند. این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که والیبال ایران در طول این مسابقات حتی یک ست را هم به حریفان خود واگذار نکرد؛ هرچند که اغلب حریفان اصلی ایران با تیم‌های دوم خود در این پیکارها حاضر شده بودند. از نکات جالب در این دوره از رقابت‌های والیبال می‌توان به قرار نگرفتن تیم‌هایی همچون ژاپن و چین در بین ۴ تیم مرحله پایانی اشاره کرد که در ادوار گذشته بازی‌ها همواره جزو تیم‌های برتر بودند و حتی ژاپن با ۸ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم بازی‌های آسیایی است. همچنین در دیدار رده‌بندی تیم والیبال چین تایپه موفق شد با حساب ۳ بر یک از سد قطر شگفتی‌ساز بگذرد و به مدال برنز دست یابد تا دست قطری‌ها از کسب مدال کوتاه بماند.
دیوار چین توسط بسکتبالیست‌ها فتح نشد
تیم ملی بسکتبال ایران که با بهره بردن از حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی، بازیکنان باقی مانده از نسل طلایی به فینال صعود کرده بود، به دنبال پیروزی برابر چین و پایان دادن به سلطه قهرمانی ۴۰ ساله کره و چین بود. مدال نقره بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون بهترین نتیجه تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی به حساب می آمد، تیمی که 3 بار در سال‌های1951، 2006 و 2010 با مدال برنز، بازی‌های آسیایی را ترک گفت و به دنبال این بود تا با کسب خوشرنگ‌ترین مدال جاکارتا را به مقصد تهران ترک کند. ملی پوشان کشورمان بازی را بسیار خوب آغاز کردند و موفق شدند کوارتر اول را با برتری 25 بر 18 به سود خود به پایان برسانند. در ابتدای کوارتر دوم نیز برتری با ایران بود، اما رفته رفته چینی‌ها با توجه به تعویض حدادی، در زیر سبد بهتر کار کردند و اختلاف را زیاد کردند. پایان این کوارتر 23 بر 20 به سود چینی‌ها بود، اما نیمه اول 45 بر 41 به سود کشورمان به پایان رسید. در کوارتر سوم چینی‌ها تیم برتر میدان بودند و شاگردان شاهین طبع در امتیازآوری ناموفق عمل کردند. توپ‌ها یکی پس از دیگری هدر رفت و چشم بادامی‌ها مزد بازی خوب خود را در این کوارتر با برتری 18 بر 11 گرفتند.  10دقیقه پایانی بازی کاملاً حساس دنبال شد، در دقایق ابتدایی کوارتر پایانی، بازی با یکی، دو امتیاز اختلاف به سود چینی‌ها در جریان بود اما در ادامه با از دست رفتن تمرکز ملی پوشان کشورمان چین اختلاف را به 10 امتیاز هم رساند. دقایق پایانی بازی نیز با اختلاف زیاد سپری شد و کادرفنی عملاً برنامه‌ای برای کاهش اختلاف یا دفاع مقابل پرتاب‌های چینی‌ها نداشت و در نهایت چشم بادامی‌‌ها 25 بر 16 نتیجه را به سود خود به پایان رساندند تا این بازی در مجموع با نتیجه 84 بر 72 به سود چینی‌ها پایان یابد و تیم ملی نتواند دیوار چین را فتح کند. تیم ملی بسکتبال ایران با این نتیجه نایب قهرمانی دوره گذشته خود را تکرار کرد تا ورزش توپ و سبد ایران کماکان در حسرت طلای بازی‌های آسیایی بماند.
واترپلو طلسم ۴۴ ساله را شکست
یکی دیگر از تیم‌هایی که در آخرین روز این بازی‌ها به مدال دست یافت، واترپلو بود. آخرین مدال تیم ملی واترپلو در بازی‌های آسیایی 1974 بدست آمد و واترپلو ایران در بازی‌های آسیایی تهران بر سکوی قهرمانی ایستاد اما در 44 سال گذشته، این ورزش در بازی‌های آسیایی توفیقی نداشت و هیچ گاه بر سکو نایستاده بود تا اینکه این مهم در جاکارتا محقق شد. مردان واترپلو ایران که به دنبال شکستن این طلسم بودند دیروز در مسابقه رده بندی مقابل چین به میدان رفتند.  تیم ملی واترپلوی ایران پیش از این در مرحله مقدماتی مقابل تیم‌های کره‌جنوبی و سنگاپور به برتری رسید و مقابل قزاقستان شکست خورد و به عنوان تیم دوم راهی مسابقه یک‌چهارم شد. پس از آن واترپلوئیست‌های ایران با شکست عربستان به نیمه نهایی رسیدند و با شکست برابر ژاپن و باز ماندن از راهیابی به فینال، برای کسب مدال برنز این رقابت‌ها مقابل تیم چین به آب زدند. این دیدار که نبرد دو تیم خوب آسیا به شمار می رفت در ابتدا به سود چین پیگیری می‌شد اما تلاش ملی‌پوشان ایران تا پایان نیمه نخست کار را به تساوی کشاند. مردان واترپلو ایران که خوب می دانستند برای رسیدن به مدال تنها یک نیمه فرصت دارند، در ادامه روند کار را در دست گرفتند و با اختلاف یک گل پیش افتادند اما در ۳۰ ثانیه پایانی بازی یک گل از مهاجم چینی‌ها کار را به تساوی 8 بر 8 کشاند تا پنالتی مشخص کند که چه تیمی مدال برنز را کسب خواهد کرد. ایران در نهایت در ضربات پنالتی ۸ بر ۷ پیروز شد و واترپلو به مدالی ارزشمند و تاریخی دست یافت. پس از این مسابقه علیرضا پیروزخواه، کاپیتان تیم ملی واترپلو از بازی‌های حرفه‌ای خداحافظی کرد.
به گزارش «ایران»، کاروان کشورمان در پایان این مسابقات با 20 مدال طلا، 20 نقره، 22 برنز و با مجموع 62 مدال در جایگاه ششم بازی‌های آسیایی ایستاد.
گفتنی است، ازبکستان با ۲۱ طلا، ۲۴ نقره و ۲۵ برنز پنجمی را از ایران گرفت. ازبکستان با ۵ مدال طلا و ۲ نقره در رشته بوکس و یک طلا و یک نقره در مسابقات روز آخر سامبو، جایگاه پنجمی را به خود اختصاص داد و کاروان ایران که در دوره قبل پنجم شده بود، در مکان ششم قرار گرفت. کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و اندونزی هم به ترتیب جایگاه های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.