از وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چه خبر؟ گردشگری در پیچ و خم‌های وزارتخانه شدن

گروه ایرانشهر: طرح یک فوریتی وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بالاخره توانست یک ماه پیش رای نهایی و مثبت نمایندگان را از مجلس دریافت کند. حالا یک ماه است که این طرح برای اجرایی شدن روی میز شورای نگهبان قرار دارد تا در صورت کسب موافقت این شورا به مرحله آخر برسد. گرچه در ابتدای کار به نظر می‌رسید دریافت موافقت از سوی این شورا کار چندان سختی نباشد اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که این طرح با پیچ و خم ایرادات شورای نگهبان روبه‌رو شده است.
طرح وزارتخانه‌ شدن سازمانی عریض و طویل با سه معاونت که حالا با وزارتخانه شدنش قرار است مناطق آزاد و سازمان حج و زیارت را نیز به آن اضافه شود، ششمین طرح در طی 9 سال گذشته است که با موافقت ۱۳۷ نماینده از ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن مجلس، مخالفت ۴۱ نفر و رای ممتنع تنها یک نماینده به هدف خورد و به تصویب مجلس دهم رسید. طرحی که تا پیش از این مخالفان بسیاری در مجلس داشت و حتی یک ماه پیش از تصویبش، تنها توانسته بود رای مثبت ۱۳۹ نماینده را جذب کند و با مخالفت ۶۳ نماینده و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس از مصوبات مجلس کنار رود.
سازمان میراث فرهنگی حالا اما با رای مثبت نمایندگان مسیر جدیدی را پیش به سوی وزارتخانه شدن طی می‌کند. مسیری که حالا با ایراداتی از سوی شورای نگهبان روبه‌رو شده و از جمله این ایرادات همان‌هایی است که پیش‌تر مجلس به آنها اشاره کرده است. مغایرت این طرح با سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری، اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه که به ممنوعیت اضافه کردن بار مالی به دولت اشاره دارد اگرچه یکی از ایرادات مجلس به این طرح بوده اما حالا شورای نگهبان با استناد به اصل 75 قانون اساسی ایراداتی را به وزارتخانه شدن میراث فرهنگی وارد کرده است. براساس این اصل «طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.»
اما رفع این ایراد و سایر ایرادها از جمله قوانین خلاف شرع به گفته رئیس فراکسیون گردشگری کار سختی نیست. جبار کوچکی‌نژاد که از ۲ اشکال شورای نگهبان برای تایید و تشکیل وزارتخانه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خبرداده اعلام کرده است که کار بررسی طرح وزارتخانه شدن گردشگری زیر نظر کمیسیون اجتماعی دنبال می‌شود.


جبار کوچکی نژاد، در هم اندیشی با اعضای دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، جامعه تورگردانان و دیگر نمایندگان مجلس درباره آینده تشکیل وزارتخانه گردشگری گفت: تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی دوبار لایحه فوریتی آورده است و در این میان دولت خواستار تشکیل برای بعضی از وزارتخانه ها همچون وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت مسکن و شهرسازی و… شده است اما؛ در این میان نمایندگان مجلس فقط با تشکیل وزارتخانه شدن میراث فرهنگی و گردشگری موافقت کرده و با تمام اخطارهایی که درباره خلاف قانون آن داده شده بود، رای مثبت دادند و این نشانه نگاه مثبت نمایندگان به حوزه گردشگری است.
وی اضافه کرد: در حال حاضرشورای نگهبان برای تایید وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ۲ اشکال گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که قوانینی که خلاف شرع است و قبل از انقلاب تصویب شده است، آیا آنها هم شامل می‌شود؟ که ما هم در جواب گفتیم این قوانین شامل نمی‌شود و حذف است. کوچکی نژاد توضیح داد: اشکال دیگری که شورای نگهبان مطرح کرده است درباره اصل ۷۵ است که ما آن را اصلاح کرده‏ایم و دوباره اصلاح می‏کنیم تا نظر شورای نگهبان تامین شود. رئیس فراکسیون گردشگری از بررسی طرح وزارتخانه شدن گردشگری زیر نظر کمیسیون اجتماعی خبرداد و بیان کرد: نگاه های مختلفی برای این وزارتخانه وجوددارد که مثلا مناطق آزاد و سازمان حج و زیارت زیر مجموعه این وزارتخانه باشند یا دیگر بخش های دولت به آن اضافه شوند. او در بخش دیگری از صحبت‏هایش با اشاره به اینکه ارتباط سازمان میراث فرهنگی با مجموعه تشکل‏های گردشگری ضعیف است گفت: این وظیفه ماست که ارتباط با بخش دولتی و بخش خصوصی را فراهم کنیم و سعی می‏کنیم میزبان جلسه ای با حضور دکتر مونسان و تشکل‏های گردشگری باشیم.
کوچکی‌نژاد درباره نحوه فعالیت تشکل‌های گردشگری توضیح داد: در قانون برنامه ششم توسعه که مربوط به حوزه گردشگری است تکلیف فعالیت تشکل های مشخص شده است و در آنجا مطرح شده است که صنعت گردشگری تابع شرایط خاص است و از قوانین صنفی پیروی نمی‌کند. او ادامه داد: ما به سازمان میراث فرهنگی تذکرات لازم را داده‌ایم و خواسته‌ایم که این آیین‌نامه را به هیات وزیران ببرد و تصویب کنند و آن را ساماندهی کنند.
گرچه وزارتخانه شدن این سازمان سه معاونته حالا باید مسیر رفع ایرادات و بررسی دوباره و رای نهایی شورای نگهبان را طی کند اما آنچه که بیشتر میراث دوستان را نگران می‌کند وضعیت این سازمان قدیمی و قربانی شدن آن برای اهداف اقتصادی است.
مهدی حجت از بنیان‌گذران سازمان میراث فرهنگی پیشتر در گفت‌وگو با «ابتکار» عنوان کرده که «تبدیل میراث فرهنگی به وزارتخانه هیچ تاثیری در کیفیت رفتار میراث فرهنگی ندارد. همان اهداف، همان برنامه‌ها، همان افراد و سلیقه‌ها و گرایش‌ها باقی می‌مانند و تنها 2 چیز با تغییر مواجه می‌شود، یکی این که سربرگ این سازمان به وزارتخانه تغییر می‌کند و دوم این است که از این به بعد مجلسی‌ها می‌توانند صلاحیت یا عدم صلاحیت رئیس این وزارتخانه را تعیین کنند. نتیجه این اتفاق کاملا روشن است. اگر مجلس خوب باشد و رفیق کشور باشد و اهداف خوبی را دنبال کند، طبیعتا افرادی که رای مثبت برای ورود به این وزارتخانه را دریافت می‌کنند افراد بهتری خواهند بود اما اگر این مجلس به دنبال رانت خواری باشد و از بازار داغ بحث گردشگری استفاده شخصی کند و با فشار آوردن بر انتخاب وزیر یا بعد از انتخاب وزیر با طلبکاری از او به دنبال نفع شخصی برای خود باشد، این طرح به داد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی‌رسد.»