هراس ترامپ از تخریب لانه تروریست‌ها

گروه سیاسی: سوریه به دنبال آزادسازی ادلب به عنوان آخرین منطقه تحت کنترل مخالفان است. این منطقه در حال حاضر در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد. ادلب مقر اصلی شورشیان مسلحی است که با ورود به روند آشتی‌ها با دولت سوریه مخالفت کرده‌اند.
 در حالی که ارتش سوریه برای بازپس‌گیری ادلب آماده می‌شود، ترامپ برای سوریه، روسیه و ایران خط و نشان می‌کشد. از هشدار‌های گاه و بیگاه ایالات متحده و تکرار ادعای احتمال حمله شیمیای اینگونه می‌توان برداشت کرد که ترامپ برای حمله نظامی دیگر به دمشق به دنبال بهانه می‌گردد.
ادعای حمله شیمیای ارتش سوریه به ادلب در حالی تکرار می‌شود که پیشتر «سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه خبر داده بود که گروه‌های شورشی مستقر در استان ادلب در تدارک حمله شیمیایی به قصد اتهام‌زدن به دولت سوریه هستند.
از سوی دیگر نشست سه جانبه تهران جمعه آینده با حضور «ولادیمیر پوتین»، «رجب طیب اردوغان» و «حسن روحانی» برگزار خواهد شد. گفته می‌شود که یکی از محورهای اصلی این مذاکرات وضعیت شهر ادلب خواهد بود و حتی می‌تواند پایانی بر جنگ سوریه باشد .به نظر می‌رسد سرنوشت ادلب در تهران مشخص خواهد شد. این اجلاس به بررسی چگونگی برخورد با گروه افراطی و تروریستی از جمله تحریرالشام می‌پردازد. 


روز گذشته (سه‌شنبه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به حمله احتمالی ارتش سوریه به ادلب هشدار داد و آن را اشتباه انسانی فاحش دانسته بود. به گزارش الجزیره، «دونالد ترامپ» در نوشت بود: «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نباید به استان ادلب به طور بی‌پروا و بی‌باکانه حمله کند.» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این توئیت آورده است که روس‌ها و ایرانی‌ها با مشارکت در آنچه آن را فاجعه انسانی احتمالی خواند مرتکب اشتباه انسانی فاحش خواهند شد. در ادامه توئیت ترامپ آمده است که «در صورت حمله به ادلب صدها هزار تن کشته می‌شوند. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.»
سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در تایید توییت «دونالد ترامپ» با زدن هشتگ #نه_به_سلاح_‌های_شیمیایی نوشت: «چشم‌مان را به اقدامات ایران، روسیه و اسد در ادلب دوخته‌ایم.»
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه مدعی شده بود که عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه ادلب اقدامی در راستای تشدید درگیری در جنگ داخلی سوریه است.
پیش از این نیز آمریکا، فرانسه و بریتانیا به دولت سوریه هشدار داد بودند که چنانچه حکومت سوریه در عملیات نظامی خود برای کنترل ادلب از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کند، با واکنش آن‌ها روبه‌رو خواهد شد. ترامپ در حالی برای جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب رجزخوانی می‌کند که «ولید معلم»، وزیر خارجه سوریه به نقل از «بشار اسد» تاکید کرده است که «بازپس‌گیری ادلب یک اولویت است و این امر یا با صلح یا با اقدام نظامی انجام خواهد گرفت.»
کرملین روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که هشدار «دونالد ترامپ» در مورد حمله  به ادلب را بی‌مورد می‌داند. به نظر روسیه این شهر «لانه تروریست‌ها» است و باید به حاکمیت دولت سوریه برگردد.
«دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، خطاب به ترامپ گفته است که او به جای توجه به وضعیت بسیار خطرناک ادلب، به هشدار دادن اکتفا کرده است. سخنگوی کرملین اعلام کرده است که حضور گسترده شورشیان مسلح در ادلب باعث شده که این شهر به مانعی در برابر تلاش‌های دولت «بشار اسد» در راه صلح تبدیل شود و هم به پایگاهی برای مبارزه با نیروهای روسی در سوریه.
«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران نیز در جریان سفر خود به دمشق تاکید کرده بود که شبه‌نظامیان باید به‌طور کامل از استان ادلب سوریه «پاک‌سازی»
 شوند.
در گزارش‌های میدانی آمده است که ارتش سوریه تجهیزات سنگینی را به مناطق هم‌جوار ادلب فرستاده و منتظر ساعت صفر برای شروع حمله نظامی گسترده برای بازپس‌گیری ادلب از دست شورشیان جبهه النصره است.