تحلیل وال‌استریت ژورنال از درگیری‌های بصره

آمریکا و ایران از گروه‌های سیاسی دو جناح رقیب در عراق حمایت می‌کنند که پس از بی‌نتیجه ماندن انتخابات ماه می، در تلاش برای افزایش قدرت خود به منظور تشکیل دولت هستند‌.
پس از حمله افرادی ناشناس به کنسولگری تهران در شهر جنوبی عراق، موشک‌هایی به محل ماموریت دیپلماتیک آمریکا اصابت کرد و تنش‌ها در حالی شدت گرفت که آمریکا و ایران در رقابت برای شکل دادن به دولت بعدی این کشور هستند‌.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از وال‌استریت ژورنال، روز یکشنبه پس از اعزام نیروها به بصره و اعمال خاموشی اجباری برای بازسازی نظم پس از یک هفته اعتراضات در بصره، آرامشی نسبی برقرار شد‌.
اعتراضات بصره طی ماه جاری پس از آن شدت گرفت که هزاران نفر به دلیل عرضه آب آلوده بیمار شدند و هفته گذشته نیز در پی کشته شدن چندین و چند معترض، این اعتراضات تشدید شد‌. معترضان دفاتر اکثر احزاب سیاسی در بصره از جمله گروه‌های پارلمانی قدرتمندی که تحت حمایت ایران هم هستند را آتش زدند‌.


مشخص نیست چه کسی موشک‌های اصابت‌کرده به ماموران دیپلماتیک آمریکا را شلیک کرده، ضمن اینکه به کسی صدمه‌ای وارد نشد‌. اما برخی سیاستمداران و تحلیلگران این حملات را هشداری به واشنگتن دانستند که تلاش می‌کند مانع از آن شود که گروه‌های نزدیک به ایران پس از انتخابات پارلمانی در ماه می، ساختار دولت را دیکته کنند‌. برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در منطقه به شدت به سمت احزاب کرد و سنی متمایل شده تا از ائتلافی که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق بخشی از آن است، حمایت کند‌.
صالح الجبوری، قانونگذار سنی گفت: «این یک تنش خطرناک در زمانی مهم در منطقه‌ای بی‌ثبات است‌.»آمریکا و ایران از گروه‌های سیاسی دو جناح رقیب در عراق حمایت می‌کنند که پس از بی‌نتیجه ماندن انتخابات ماه می، در تلاش برای افزایش قدرت خود به منظور تشکیل دولت هستند‌. دولت ترامپ می‌خواهد پس از سه سال جنگ علیه داعش، دولت دوست خود را در بغداد مستقر کند و از سوی دیگر تلاش کرده با خروج از توافق هسته‌ای ایران، تهران را از نظر سیاسی و اقتصادی منزوی کند‌.
تهران و واشنگتن در کشورهایی چون سوریه، لبنان و یمن حامی گروه‌های سیاسی رقیب هستند چراکه تلاش می‌کنند قدرت خود را در خاورمیانه گسترش دهند‌. آمریکا و ایران از زمان سرنگونی صدام در سال ۲۰۰۳ برای گسترش نفوذ خود در عراق تلاش کرده‌اند اما در مورد دولت‌های اخیری که در این کشور به قدرت رسیده‌اند، مصالحه کردند‌. گرچه به نظر عجیب می‌رسد اما آنها در سال ۲۰۱۴ در مبارزه علیه داعش به متحدان واقعی هم تبدیل شدند‌.
اما با کاهش تهدید داعش، دستور کار آنها روز به روز از هم بیشتر فاصله می‌گیرد‌. ایران نیز نیازمند یک دولت دوست در همسایگی خود است آن هم در شرایطی که فشارهای آمریکا هر روز شدت می‌گیرد‌. رناد منصور از اندیشکده چتم‌هاوس معتقد است یک درگیری تمام‌عیار نه به نفع ایران است نه آمریکا اما در یک بازی خطرناک، هر یک از طرفین می‌توانند به سادگی دچار اشتباه محاسباتی شوند‌.
رهبران شیعه پارلمان عراق که ارتباط نزدیکی با تهران دارند، روز شنبه هشدار دادند که کنسولگری و دفاتر اطلاعاتی هر کشور خارجی که مسوول حملات اخیر به دفاتر آنها و کنسولگری ایران در بصره بوده را هدف قرار خواهند داد‌. ابومهدی مهندس، رییس و فرمانده میدانی شبه‌نظامیان بسیج مردمی عراق گفت: «سفارت آمریکا شرایط بصره را مدیریت می‌کند‌.»
در پی حمله افراد ناشناس به کنسولگری ایران در بصره و به آتش کشیدن آن، موشک‌هایی فرودگاه این شهر را هدف قرار داد؛ جایی که کنسولگری آمریکا قرار دارد‌. این درگیری‌ها برای عراق که با چالش‌های جدی مانند بازسازی مناطق ویران شده و ممانعت از پیشروی نیروهای داعش روبه‌رو است، روند بهبود سخت‌تر می‌شود‌.