اویل‌پرایس مطرح کرد

اصلا معلوم نیست که مشتریان بزرگ عربستان از جمله هند و چین راضی به خرید نفت با قیمت‌های بالا شوند و به ایران رو نکنند‌ یا به سمت نفت روسیه و آمریکا نروند.
اوایل هفته جاری گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان در تلاش برای حفظ قیمت نفت در دامنه ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه است و از سوی دیگر سعی می‌کند نیاز خود را به قیمت بالای نفت با اصرار ترامپ بر حفظ قیمت در سطح منطقی به تعادل برساند و این اصلا جای تعجب ندارد.
به گزارش جامعه ایرانی، این عضو اوپک و حامی پرشور سیاست دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، اقدامات مفید اندکی در فضای مستعد افزایش قیمت‌ها و مشتریان ناراضی انجام داده است. این پادشاهی بین روند افزایشی قیمت نفت که برای پیگیری اصلاحات اقتصادی گسترده در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ تعریف شده و فشارهای نزدیک‌ترین متحدش که به دنبال قیمت پایین نفت در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر گیر کرده است.
به عقیده برخی این شرایط سخت پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا پایان می‌یابد. هرمان ونگ، تحلیلگر ارشد استاندارد اند پورز نیز از آن جمله است. وی در تحلیل اخیر خود نوشت که فشار ترامپ بر ریاض برای حفظ قیمت در سطح پایین پس از انتخابات از بین می‌رود و آزادی بیشتری برای هماهنگی تولیدات به منظور رسیدن به قیمت مناسب به عربستان داده خواهد شد.


با این حال مشخص نیست که این آزادی عمل تا چه اندازه خواهد بود. ونگ متذکر شد که انتخابات میان‌دوره‌ای یک روز پس از آغاز اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام می‌شود و عرضه مازاد باید صورت بگیرد تا از شدت ضربه کاسته شود. ترامپ همین حالا مجوز فروش ۱۱ میلیون بشکه در روز از ذخایر نفت استراتژیک در ماه نوامبر را صادر کرده اما این حجم کافی نخواهد بود. تحلیلگران برآورد می‌کنند که تحریم‌ها باعث محروم شدن بازار جهانی از 4/1 میلیون بشکه نفت روزانه ایران می‌شود و اگر قرار است قیمت‌ها در همین دامنه فعلی بماند، کشور دیگری باید پیش‌قدم و جایگزین شود.
برای بسیاری این کشور، عربستان است. عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک و دارای بیشترین ظرفیت مازاد است. اما یک مشکل در این میان وجود دارد. برخی ناظران حجم این ظرفیت را زیر سوال برده‌اند. بر اساس برآوردها، عربستان دارای ظرفیت مازاد تولید 7/1 میلیون بشکه در روز است‌ اما تحلیلگران تردید دارند که ظرفیت مازاد عربستان تا این اندازه باشد.
در ماه ژوئیه رویترز نظرسنجی‌ای را از تحلیلگران در این مورد ترتیب داد و پاسخ‌های نسبتا روشنی در مورد این سوال که آیا عربستان می‌تواند پس از تحریم تمام حجم نفتی را که با افت عرضه از سوی ایران ایجاد می‌شود جبران کند، دریافت کرد.
برخی تحلیلگران از جمله آمارتیا سن، تحلیلگر ارشد نفت انرژی اسپکتز گفتند «درحالی‌که عربستان از نظر تئوریک این ظرفیت را دارد، در عمل زمان و هزینه می‌برد که این بشکه‌ها وارد بازار شوند، حداقل یک سال.»
سایرین‌ از جمله گری راس گفت: «سعودی‌ها دو میلیون بشکه ظرفیت مازاد ندارند که تولیدات‌شان ۱۲ میلیون بشکه در روز باشد. آنها حداکثر ۱۱ میلیون تولید دارند و حتی همین سطح تولید هم سیستم آنها را به سطح اضطرار می‌رساند.»
سوال بزرگ‌تر این است که آیا عربستان اصلا می‌خواهد قیمت‌ها افزایش یابد؟ اگر ونگ درست بگوید و ترامپ پس از انتخابات میان‌دوره‌ای دست عربستان را برای افزایش قیمت‌ها باز بگذارد، اصلا معلوم نیست مشتریان بزرگ این کشور، از جمله هند و چین راضی به خرید نفت با قیمت‌های بالا شوند و به ایران رو نکنند یا به سمت نفت روسیه و آمریکا نروند.