انتخاب جوان‌ترین رئیس پارلمان خاورمیانه




محمد ریکان الحلبوسی که روز گذشته در پی رأی 169 نماینده پارلمان عراق، به عنوان رئیس پارلمان این کشور انتخاب شد، با 37 سال سن جوان‌ترین سیاستمداری در سراسر خاورمیانه است که چنین پستی را احراز می‌کند. او متولد شهر الکرمه در استان الانبار در غرب عراق است، جایی که مردمش در انتخابات پارلمانی امسال عراق او را به عنوان نماینده خود به پارلمان فرستادند.


الحلبوسی به عنوان فارغ‌التحصیل دانشگاه المستنصریه، با تیم مهندسی ارتش امریکا درباره ساختن زیرساخت‌های فلوجه پس از سال ۲۰۰۵ قرار داد بست و آرام آرام در الانبار معروف شد تا آنجا که سال ۲۰۱۸/۲۰۱۷ به عنوان استاندار الانبار انتخاب شد و در سال جاری میلادی نیز به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت. نام الحلبوسی برای پارلمان عراق نام ناآشنایی نیست. در جولای ۲۰۱۶ کمیسیون مالی پارلمان عراق الحلبوسی را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد. پس از آن بود که وی به دنبال برکناری صهیب اسماعیل الراوی به خاطر دست داشتن در موضوعات مربوط به فساد مالی و سوء مدیریت، از سوی شورای محلی استان الانبار به عنوان استاندار الانبار انتخاب شد. دست آخر هم از سوی ائتلاف القوی العراقیه و محمد الکربولی رئیس حزب الحل به عنوان نامزد تصدی پست ریاست پارلمان عراق انتخاب شد که امروز موفق شد  بر کرسی ریاست پارلمان عراق تکیه بزند.
به گزارش «ایران»، انتخاب وی، در حالی صورت گرفته است که عراق از 4 ماه پیش و درست پس از انتخابات پارلمانی عراق درگیر بحرانی برای تشکیل دولت جدید است و هنوز احزاب عراقی که هیچ یک صاحب اکثریت مطلق پارلمانی نشده‌اند، نتوانسته‌اند به توافقی برای انتخاب نخست‌وزیر دست یابند. این بحران تا جایی شدت گرفت که هفته پیش مرجع شیعیان عراق نیز که اغلب تنها در برهه‌های حساس سیاسی در امور سیاسی کشور مداخله می‌کند، در سخنانی خواهان بازگرداندن آرامش به عرصه سیاسی و اجتماعی عراق شد. به هر صورت اکنون با انتخاب الحلبوسی که از سیاستمداران نزدیک به هادی العامری است و با بسیاری از احزاب و گروه‌های عراقی تعامل دارد، انتظار می‌رود، گره تشکیل دولت عراق نیز هرچه سریع‌تر به دست او در پارلمان عراق گشوده شود.

گروه جهان / روز گذشته چشم مردم عراق به پارلمان این کشور دوخته شده بود تا از پس حواشی بسیار، سرانجام هیأت رئیسه آن انتخاب شود. بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری، رسانه‌های عراقی اعلام کردند که محمد الحلبوسی از جریان اهل سنت با کسب 169 رأی، به‌عنوان رئیس پارلمان جدید عراق انتخاب شد.
این نشست به ریاست محمدعلی زینی رئیسی که موقتاً براساس معیار سن بر این کرسی نشسته بود، آغاز و با خروج برخی نمایندگان و انصراف چند نامزد همراه شد. در این جلسه، نمایندگانی که در نشست پیشین از ادای سوگند به‌دلیل حضور نداشتن جا مانده بودند، سوگند یاد کردند. محمد تمیم، اسامه نجیفی، احمد الجبوری، محمد الحلبوسی، طلال الزوبعی، رشید العزاوی، احمد الجبوری، خالد العبیدی و رعد الدهلکی نمایندگانی هستند که نامزدی خود را برای تصاحب پست ریاست پارلمان اعلام کردند اما ساعتی بعد جز خالد العبیدی (وزیر دفاع سابق عراق و رهبر حزب بیارق الخیر)، اسامه نجیفی (مورد حمایت ائتلاف سائرون و عضو ائتلاف القرار)، محمد الخالدی (عضو حزب بیارق الخیر) و محمد الحلبوسی (مورد حمایت ائتلاف محور ملی و ائتلاف سازندگی) مابقی نامزدها به نفع این چهار نفر انصراف دادند.
اگرچه قرار بود انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش، محرمانه به رأی گذاشته شود، اما برخی منابع اعلام کردند توافق شده دو پست معاون رئیس پارلمان عراق به ائتلاف سائرون و حزب دموکرات کردستان عراق برسد. البته ظاهراً در مورد انتخاب محمد الحلبوسی که مورد حمایت ائتلاف سازندگی به رهبری نوری مالکی و هادی العامری است، نیز توافق شده بود. اگر هیچ‌یک از این نامزدها، نمی‌توانستند اکثریت آرا (نصف+1 رأی) را به دست بیاورند، انتخاب هیأت رئیسه پارلمان به جلسه بعد، موکول می‌شد.
به گزارش ایسنا، سرنوشت مذاکرات درباره فراکسیون اکثریت و تعیین نخست‌وزیر بعد از تعیین رئیس پارلمان مشخص می‌شود و تعیین رئیس پارلمان گامی مهم برای جهت دهی به مذاکرات سیاسی کنونی به سمتی مشخص است.
خروج نمایندگان ائتلاف سائرون و حزب بارزانی از پارلمان و بازگشت آنها به مجلس باعث به تأخیر افتادن رأی‌گیری شد.
احتمال نامزدی برهم صالح برای پست ریاست جمهوری
طی روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌های نامزدی برهم صالح که سابق بر این معاون دوم دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان بود و بعدتر با جدایی از این اتحادیه، حزب تازه‌ای تأسیس کرد، تقویت شده است. از زمان سقوط صدام در سال 2003 تا کنون، روال سیاسی عراق ایجاب می‌کند که پست ریاست پارلمان به یک شخصیت سنی واگذار شود و در مقابل ریاست جمهوری به کردها و نخست‌وزیری به شیعیان اختصاص یابد. نشست روز جمعه صالح با رهبران اتحادیه میهنی در منزل کوسرت رسول معاون اول دبیرکل این اتحادیه در شهر سلیمانیه این شائبه را تقویت کرده است.
درحال حاضر فؤاد معصوم، محمد صابر و لطیف رشید از اتحادیه میهنی و هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق و فؤاد حسین، مدیر دفتر مسعود بارزانی و فاضل میرانی از حزب دموکرات کردستان بر سر این کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.