توسعه کسب و کارهای آنلاین بالا می‌گیرد

صبا رضایی- کسب‌و‌کارهای آنلاین این روزها در دنیا رواج بسیاری یافته‌اند. البته این کسب‌و‌کارها در کشورهای توسعه‌یافته بسیار راحت‌تر رشد کرده‌اند و نه با بمب ساعتی فیلترینگ مواجه هستند نه اعتراضات گاه و بیگاه کسب‌وکارهای سنتی مشکلی برای آنها ایجاد می‌کند. با این همه با وجود تمامی مشکلات و معضلات استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین در ایران نیز در حال فعالیت هستند. در این میان استارت‌آپ‌ها، سایت‌ها و بازی‌های ویدئویی برای دیده شدن، یافتن مشتری و رقابت با یکدیگر نیاز به محتوای مناسب دارند. تولید محتوا در فضای مجازی و کسب‌و‌کارهای آنلاین بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود اهمیت دارد؛ بازی‌ها برای اینکه موفق باشند، جلب مخاطب کنند و ساخته شوند نیازمند یک خط روایی و محتوایی مناسب هستند، فروشگاه‌های آنلاین برای اینکه بتوانند محصولات خود را عرضه کرده و بازاریابی خوبی داشته باشند باید توضیحات مناسبی درباره آن بنویسند، عکس‌های خوبی از آنها منتشر کنند و در مواقعی کلیپ‌های جذابی را برای معرفی و عرضه تولید کنند. استارت‌آپ‌ها نیز به تولید محتوا نیاز دارند؛ در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، هدف از فعالیت آنها چه بوده و چه خدماتی به کاربران عرضه می‌کنند همگی نیازمند تولید محتوای مناسب است. اگر استارت‌آپی در زمینه سفارش آنلاین از رستوران‌ها فعال است باید عکس‌های مناسبی از غذاها منتشر کند. در این میان یک امر مهم دیگر نیز وجود دارد که محتوا در آن نقش اساسی دارد؛ برندینگ. برندینگ اگرچه در کسب‌و‌کارهای سنتی ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود و چند صباحی است که به آن پرداخته می‌شود اما در زمینه کسب‌و‌کارهای اینترنتی به دلیل رقابت شدید میان آنها بسیار مهم است؛ این در حالی است که برندسازی نیز نیازمند محتوای مناسب است، شعاری مناسب کارکرد کسب‌وکار، لوگو و محتوایی که برند مربوطه را تشریح می‌کند. امروزه فعالان استارت‌آپ‌ها، بازیسازها و مدیران تجارت الکترونیک موفق به اهمیت تولید محتوا پی برده‌اند و می‌دانند که نقش حیاتی در بقا و توسعه کسب‌و‌کار آنها ایفا می‌کند.
نقش کلیدی تولید محتوا
به گفته کارشناسان استراتژی محتوا تولید محتوا نقش مهمی در برندسازی دارد، همچنین در بازیسازی نیز محتوا مهم‌ترین قسمت بوده چراکه در واقع محتوا تبدیل به محصول اصلی می‌شود. در زمینه استارت‌آپ‌ها و بازاریابی نیز محتوای هوشمندانه می‌تواند نیاز مخاطبان را برانگیزد و مشتریان عادی را به مشتریان وفادار و مبلغان برندها تبدیل کند.
سعید محمدی، کارشناس بازاریابی دیجیتالی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: محتوا در فضای مجازی را از چند جنبه می‌توان تقسیم‌بندی کرد، کارکرد، نوع استفاده و رسانه‌ای که از محتوای تولید شده استفاده می‌کند.او افزود: از نظر نوع کارکرد در کسب‌و‌کارهای آنلاین، محتوا باید با تناسب به کارکرد مربوطه تولید شود. به عنوان نمونه کارکرد محتوا در استارت‌آپ‌ها بازاریابی بوده و باید محتوای مناسب برای بازاریابی در این فضا تولید شود.محمدی در ادامه بیان کرد: بخشی از محتوایی که هر برندینگ نیاز دارد در رابطه با برندسازی و دیگری نیز در ارتباط با بازاریابی است. به طور کلی برندسازی در وهله نخست نیاز به محتوایی مناسب دارد و هر کسب‌و‌کاری برای موفقیت باید برندسازی کند. در زمینه مارکتینگ نیز که برای عرضه کالا و خدمات بسیار مهم است تولید محتوا بسیار روی ترغیب مشتری به خریداری محصول و خدمات تاثیرگذار است.او درباره برندینگ اظهار کرد: به طور کلی برند تصویری است که مدیر کسب‌و‌کار انتظار دارد در ذهن مخاطبان خود ایجاد کند که تولید محتوای تصویری و متنی نقشی بسیار مهم در این زمینه دارد. در شرایط نامناسب اقتصادی حال حاضر، استارت‌آپ‌ها باید هم اعتماد کاربران را جلب کنند و هم با یکدیگر رقابت کنند و برندسازی و تولید محتوای مناسب نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. مخاطب ترجیح می‌دهد کالاها و خدمات خود را از جایی خریداری کند که شناخته شده و قابل اعتماد است و برندسازی و ایجاد محتوای مناسب هر دو اعتماد کاربران را جلب می‌کنند.این کارشناس برندینگ تجاری گفت: نوع محتوای تولید شده نیز به کارکرد و رسانه‌ای که در آن محتوا منتشر می‌شود دارد، اگر محتوا برای سایت تولید می‌شود بهتر است به صورت ویدئویی باشد، اگر برای فروشگاه‌های آنلاین تولید می‌شود بهتر است از عکس و توضیحات محصول استفاده شود، در زمینه برندسازی نیز از محتوا با عنوان کپی رایتینگ یاد می‌شود. به طور کلی در زمینه برندسازی تولید محتوا باید اصطلاحا دو ویژگی صدا و لحن را حفظ کند.


محتوا در بازی تبدیل به سناریو می‌شود
او در رابطه با نقش تولید محتوا در بازی‌های ویدئویی بیان کرد: در حوزه بازیسازی شکل محتوا تغییر می‌کند چراکه محتوا تبدیل به محصول می‌شود. مدل محتوایی که در بازی‌های ویدئویی تعریف می‌شود مدل چندگانه بوده و مسیر سناریوی بازی را تعیین می‌کند. در صنعت بازی‌های رایانه‌ای تنها یکبار محتوای مورد نیاز تولید می‌شود اما همین یکبار خط سیر و نوع محصول را در آینده تعیین می‌کند.
این کارشناس تجربه کاربری UX در ادامه تاکید کرد: ذات بازی‌های ویدئویی بر اساس محتوای اصلی یا سناریوی اصلی شکل می‌گیرد و به همین دلیل سناریوی تولید شده باید دارای پارامترهای مشخصی باشد. این استانداردها و پارامترها مانند یک استودیوی هنری است که یک داستان آشنا را روایت می‌کند. در برخی از بازی‌ها از عاشق‌پنداری استفاده می‌کند، در برخی دیگر از غیر‌منتظره بوده شرایط در داستان و سناریوی مربوطه استفاده می‌شود و مخاطبان را در شرایطی استرس‌زا قرار می‌دهند. در برخی دیگر نیز تجربه‌های قدیمی و کلاسیک را به مخاطب عرضه می‌کنند.محمدی در رابطه با نقش تولید محتوا در موفقیت کسب‌و‌کارها و صنایعی مانند بازی‌های ویدئویی اظهار کرد: تولید محتوای مناسب نقشی بسیار تعیین‌کننده به همراه داشته باشد. تولید محتوا بخش بزرگی از کسب‌و‌کارها به ویژه کسب‌و‌کارهای آنلاین به شمار می‌رود. محتوا می‌تواند نیاز مخاطبان را برانگیخته کرده و آنها را متقاعد کند که محصول در حال ارائه می‌تواند به نیازهایشان پاسخ دهد. در زمینه تجارت الکترونیک و استارت‌آپ‌ها باید محتوای هوشمندانه‌ای تولید شود.او تاکید کرد: محتوای هوشمندانه بر اساس نیاز مخاطب و شناخت نسبی از بازار هدف ایجاد می‌شود و می‌تواند کاربران را به مشتری، مشتریان را به مشتریان وفادار و مشتریان وفادار را به مبلغ یا پروموتر تبدیل کند. محمدی در ادامه بیان کرد: محتوای با کیفیت اگر بر اساس شناخت از پرسونای مخاطبان ایجاد شود می‌تواند مشتریان عادی را به مشتریان همیشگی تبدیل کند بنابراین محتوا نقش کلیدی در موفقیت استارت‌آپ‌ها ایفا می‌کند.
محتوا باید ساده و قابل درک باشد
به گفته فعالان استارت‌آپ‌ها محتوایی می‌تواند موفقیت کسب‌و‌کارهای آنلاین را تضمین کند که ساده و قابل درک برای عموم مخاطبان باشد و بار علمی داشته باشد.
علی شاهبندی، کارشناس و مشاور استارت‌آپ‌ها در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: محتوا تاثیر بسیاری روی موفقیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارد. البته محتوای تولید شده باید از کیفیت لازم و ویژگی‌های مورد نظر برخوردار باشد.
او افزود: اگر محتوایی که تولید می‌شود بار علمی بالایی داشته باشه و هم آنقدر ساده و راحت بیان شود که برای تمامی مخاطبان قابل درک باشد. در این صورت می‌تواند موجب توسعه و رشد استارت‌آپ‌ها شود.
سخن آخر
بازی‌های رایانه‌ای هریک روایتی دارند، برخی قصه شیرین و فرهاد را روایت می‌کنند و برخی دیگر ماجرای هیجان‌انگیز حمله تروریست‌ها. برخی مخاطبان را در داستان‌های مزرعه مشارکت می‌دهند و عده‌ای نیز آنها را به مسابقات اتومبیلرانی دعوت می‌کنند. هرچه هست این داستان‌ها بر اساس سناریوهایی ساخته و پرداخته می‌شوند و اگر سناریو ضعیف باشد بازی موفق به جلب مخاطب نمی‌شود.
استارت‌آپ‌ها نیز برای عرضه محصولات و ترغیب مخاطبان برای خریداری کالا و خدمات باید به آنها توضیح دهند چرا محصول و خدمات آنها ارزش خریداری را دارند. امروزه با وجود هزاران محصول و خدمات متنوع، مشتری باید دلیلی برای خریداری آنها داشته باشد و محتوا می‌تواند این دلیل را به آنها عرضه کند. از این رو تولید محتوا در بازی‌ها و کسب‌و‌کارهای مجازی بسیار مهم است.