بیزینس‌ریپورت مطرح کرد

چشم‌انداز بازار نفت به این بستگی دارد که آیا آمریکا و عربستان می‌توانند سیاست تحریمی خود را بدون آنکه ضربه‌ای به روند عرضه نفت جهانی وارد کنند، با موفقیت اجرایی کنند یا خیر.
تاجران نفتی طی هفته‌های اخیر بیش‌ازپیش نسبت به تاثیر بالقوه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر میزان دسترسی به نفت در پایان سال‌جاری میلادی نگران هستند.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بیزینس‌ریپورت، روند رو به رشد مصرف، محدودیت تولید از سوی اوپک و متحدانش و همچنین افت غیرمنتظره تولیدات در ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی باعث کاهش ذخایر مازاد نفتی شده است.
تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها بر صادرات ایران در ماه نوامبر باعث پیش‌بینی قیمت‌گذاری در بازار شده و قیمت آتی نفت را در اوایل ماه می افزایش داد.


اما این قیمت‌ها در پی مداخله برخی اعضای اوپک از جمله عربستان به رهبری روسیه و افزایش تولیدات از ماه می به بعد، تغییر کرد.
قیمت‌ها برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت در اواخر ماه ژوئیه و اوایل آگوست با امید به دسترسی کافی به نفت در پایان سال‌جاری میلادی، کاهش یافت.
طی هفته‌های اخیر اما به دلیل بروز نشانه‌هایی دال بر اینکه بازده نفتی تگزاس رو به کاهش است و عربستان تولیدات نفت خود را با سرعتی کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، افزایش می‌دهد، دسترسی‌ها کاهش یافته است.
تاجران نفتی حال بیش‌ازپیش نگران میزان دسترسی نفت در پایان سال که در روند افزایش قیمت این طلای سیاه بازتاب داشته، هستند.
این نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که نشانه‌های تهدید به تحریم مجدد ایران پیش از اجرایی شدن بر صادرات این کشور اثر گذاشته است.
در حال حاضر تاجران بیشتر نگران کمبود دسترسی به نفت به دلیل تحریم‌ها و همچنین رکود حفاری‌های آمریکا هستند. کاخ سفید خواهان اعمال مجدد تحریم‌های سختگیرانه است اما در مورد حفظ دسترسی نفتی هم نگرانی دارد و نمی‌خواهد به دلیل افزایش هزینه سوخت، آن هم در سال انتخابات، مورد سرزنش قرار گیرد.
عربستان از سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران حمایت می‌کند و متعهد شده که کمبود نفت در بازار عرضه را جبران خواهد کرد اما درعین‌حال هم نمی‌خواهد بازار را با عرضه مازاد و در نتیجه افت دوباره قیمت‌ها روبه‌رو کند.
با این ‌حال مدیران صندوق پوشش ریسک معتقدند که با وجود فشار آمریکا بر عربستان برای حفظ تولیدات به منظور پایین نگه داشتن قیمت سوخت، عرضه نفت کاهش و قیمت آن افزایش خواهد یافت.
احتمالا یک اشتباه محاسباتی صورت گرفته است. اگر بازار آنقدری که تاجران در حال حاضر انتظار دارند، تحت فشار قرار ‌گیرد، کاخ سفید با همان افزایش قیمتی که سعی در ممانعت از آن دارد، روبه‌رو خواهد شد.
افزایش قیمت‌ها احتمالا پس از انتخابات ششم نوامبر اهمیت خود را از دست خواهد داد اما به هر حال بالا رفتن قیمت‌ها در هر زمانی هم که باشد باعث انتقاد از سیاست‌های اجرایی ضعیف کاخ سفید و عربستان خواهد شد.
چشم‌انداز بازار نفت به این بستگی دارد که آیا آمریکا و عربستان می‌توانند سیاست تحریمی خود را بدون آنکه ضربه‌ای به روند عرضه نفت جهانی وارد کنند‌ با موفقیت اجرایی کنند یا خیر.
اکثر تاجران نفتی معتقدند آنها شکست خواهند خورد و بازار دست‌کم به طور نسبی با کاهش دسترسی نفت مواجه خواهد شد.