درگیری مرکل با رییس سازمان امنیت آلمان

دویچه‌وله- رسانه‌های آلمان از تصمیم صدراعظم این کشور برای برکناری رییس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان خبر می‌دهند. مصاحبه جنجالی هانس گئورگ ماسن در مورد حوادث شهر کمنیتس، موجب تردید در بی‌طرفی سیاسی او شده است.
روزنامه «دی‌ولت» نوشته است که آنگلا مرکل‌ تصمیم گرفته هانس گئورگ ماسن، رییس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان را برکنار کند. این روزنامه در گزارشی که دیروز منتشر کرده از بحران در ائتلاف احزاب دولتی آلمان به دلیل موضوع جنجالی ماسن خبر داده است.
هانس‌گئورگ ماسن، رییس سازمان امنیت داخلی آلمان‌ اجازه ندارد در مسائل سیاسی دخالت کند. او و سازمان زیر نظرش باید بی‌طرف و مستقل عمل کنند.
«دی‌ولت» نوشته است که آنگلا مرکل، صدراعظم‌ آلمان و رهبر حزب دموکرات‌مسیحی که بزرگ‌ترین حزب مجلس نمایندگان آلمان (بوندس‌تاگ) است، در گفت‌وگوی تلفنی با اعضای ائتلاف دولتی آلمان به طور تلویحی گفته است خواستار برکناری ماسن است.


از قرار مرکل بر این باور است که رییس سازمان امنیت داخلی آلمان به دلیل دخالت در مسائل سیاسی روز به مشکلی جدی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان از او حمایت کرد.
به گزارش «دی‌ولت» قرار است امروز جلسه‌ای اضطراری با حضور رهبران احزاب ائتلاف دولتی آلمان در دفتر صدراعظم برگزار شود تا در مورد آینده ماسن تصمیم‌گیری شود.
سازمان امنیت داخلی آلمان زیر نظر وزارت کشور است. هورست زهوفر وزیر کشور‌ که رهبر حزب سوسیال‌مسیحی است، تا‌کنون از ماسن حمایت کرده است. «دی‌ولت» نوشته است که از نظر آنگلا مرکل ماسن باید ‌در هر صورت برکنار شود‌ و نظر رییس او یعنی وزیر کشور در این ماجرا دیگر مطرح نیست.
جنجال بر سر ماسن از مصاحبه او با روزنامه «بیلد» آغاز شد. ماسن در این مصاحبه که ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) منتشر شد، مدعی شده بود سازمان تحت نظارت او اطلاعات قابل استنادی در دست ندارد که نشان دهد خارجی‌ها در کمنیتس به صورت هدفمند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
این سخنان در حالی مطرح شده بود که انتشار یک فیلم کوتاه از شهر کمنیتس در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از تعقیب دو تبعه خارجی‌ توسط گروهی از تظاهرکنندگان افراطی را نشان می‌داد.
رییس سازمان امنیت داخلی آلمان گفته بود مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این فیلم واقعی است. او همزمان ‌احتمال انتشار هدفمند اطلاعات نادرست‌ در مورد حوادث شهر کمنیتس را مطرح کرده بود. شهر کمنیتس پس از مرگ یک مرد جوان آلمانی در درگیری با دو مرد عراقی و سوری ناآرام است.
این مصاحبه و همچنین دیدارهایی میان ماسن و نمایندگان حزب راست‌گرای «آلترناتیو برای آلمان» به دردسری بزرگ برای رییس سازمان امنیت داخلی آلمان تبدیل شد.