رسانه‌های آمریکا از برکناری معاون وزیر دادگستری خبر می‌دهند ترامپ شمشیر می‌بندد؟

سخنگوی کاخ سفید گفته روزنستاین پنج‌شنبه با رئیس‌جمهور جلسه خواهد داشت
همدلی | روح‌اله نخعی - دیشب رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، راد روزنستاین، معاون وزیر دادگستری آمریکا به کاخ سفید رفته تا درباره اخراج یا استعفایش تصمیم گرفته شود. در حالی که دونالد ترامپ در برای جلسات سازمان ملل در نیویورک است، روزنستاین با رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ژنرال جان کلی دیدار کرد. در میان روایت‌های خبرنگاران نسخه‌های مختلفی مطرح شد، از تحویل استعفای روزنستاین در هفته گذشته تا مقاومت او در برابر گزینه استعفا. نیویورک تایمز، در کنار اخراج، این احتمال را هم مطرح کرده است که روزنستاین برای استعفا به کاخ سفید رفته‌است. این رسانه از قول منبعی آگاه در کاخ سفید می‌گوید روزنستاین در روزهای گذشته گفته مشغول بررسی گزینه استعفا بوده است.
بعد از یکی دو ساعت گمانه‌زنی، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، بعد از جلسه روزنستاین و کلی، او فعلاً در سمت خود می‌ماند و بعد از بازگشت رئیس‌جمهور از نیویورک در روز پنج‌شنبه، جلسه بین روزنستاین و ترامپ برگزار خواهد شد.
در روزهای گذشته در همین نیویورک تایمز گزارشی منتشر شده بود که از قول منبعی ذکرنشده ادعا می‌کرد روزنستاین، در جلسات خصوصی این پیشنهاد را مطرح کرده است که صحبت‌های ترامپ ضبط شود و با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی او را برکنار کنند. متمم ۲۵ شامل بندی است که به اعضای کابینه اجازه می‌دهد تشخیص دهد که رئیس‌جمهور شرایط ادامه کار را ندارد، اما این تصمیم در کابینه، برخلاف کنگره که به صلاحیت سیاسی می‌پردازد، فقط مربوط به مسائلی مثل سلامت جسمی و روانی رئیس‌جمهور است و در واقع به‌عنوان راه‌حل برای شرایطی مثل ترور رئیس‌جمهور یا بیماری شدید جسمی و روانی تنظیم شده است. روزنستاین، خود این گزارش را رد کرده بود و این ادعا نیز مطرح شده بود که روزنستاین این جمله را به طنز مطرح کرده است.


یک احتمال برای علت کناررفتن روزنستاین از این سمت، همین ماجرای اظهارات او علیه رئیس‌جمهور است. سابقه ترامپ نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که او چنین اظهارنظر تندی را برنتابد؛ اما از طرف دیگر ترامپ مدت‌هاست بابت تحقیقات مالر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات و نیز اطاله دادرسی توسط رئیس‌جمهور، روزنستاین را هدف انتقادات شدید خود قرار داده است.
در ابتدای تحقیقات مالر که تابحال منجر به اقامه دعوی و صدور حکم علیه تعدادی از اطرافیان ترامپ هم شده، جف سشنز، وزیر دادگستری به دلیل اینکه نام خودش هم در پرونده مطرح بود، از دخالت در پرونده کنار کشید تا مسئولیت تصمیم‌گیری درباره مالر که شامل اخراج او و توقف تحقیقات هم می‌شود، به گردن معاونش بیفتد. ترامپ بارها صریح و ضمنی اشاره کرده که بابت این تصمیم و نیز بابت ادامه تحقیقات و خودداری روزنستاین از دخالت و توقف پرونده، آن‌ها رو هدف حملات تند قرار داده و از اخراج آن‌ها سخن گفته است.
اخراج روزنستاین توسط ترامپ، اولین قدم او برای توقف تحقیقات مالر با شیوه‌ای شبیه شیوه نیکسون خواهد شد. در دوران تحقیقات واترگیت، در ماجرایی معروف، نیکسون آن قدر از مقامات دادگستری اخراج کرد تا کار به دست کسی بیفتد که حاضر باشد خواست نیکسون را اجرا کند. حالا با اخراج روزنستاین، تصمیم‌گیری به عهده دادستان نوئل فرانسیسکو خواهد بود. اگر تصمیم ترامپ برای برکنارکردن روزنستاین در راستای همین پیش‌بینی باشد، احتمالاً فرانسیسکو هم با گزینه متوقف‌کردن تحقیقات مالر روبه‌رو خواهد شد و در صورت خودداری او هم برکنار می‌شود.
از مدت‌ها پیش مشاوران ترامپ و جمهوری‌خواهان نسبت به چنین اقدامی از سوی او هشدار داده اند، اما در شرایط فعلی، با نزدیکی انتخابات کنگره و نیز در جریان بودن فرایند انتصاب برت کاوانا یا حتی گزینه بعد از او به دادگاه عالی، رهبران حزب تاکید بیشتری برای پرهیز از چنین تصمیمات جنجال‌آفرینی داشته اند.
این تصمیم توسط ترامپ از مدت‌ها پیش به عنوان گزینه‌ای مطرح شده که کنگره را ناچار خواهد کرد بابت اطاله دادرسی دخالت کند و استیضاح ترامپ را کلید بزند؛ اما در فاصله ۶هفته به برگزاری انتخابات کنگره، مشخص نیست دو حزب چه طور خواهند توانست با این تصمیم مواجه شوند. گزینه‌های احتمالی از تصمیم سریع جمهوری‌خواهان به برکناری ترامپ پیش از انتخابات و نجات کنگره تا همراهی با رئیس‌جمهور و شکست سنگین در نوامبر و بسیاری احتمالات دیگر متغیرند. احتمالاً دفاتر صاحب‌منصبان سیاسی همین حالا هم مشغول برگزاری نظرسنجی‌های داخلی و سبک‌وسنگین‌کردن گزینه‌های مختلف باشند.
چیزی که مشخص است اینکه اگر ترامپ واقعاً به دنبال شبیه‌سازی «کشتار شنبه‌شب» نیکسون رفته باشد، صحنه سیاسی آمریکا وارد سطح تازه‌ای از آشوب خواهد شد که سوابق قبلی چندان به کار پیش‌بینی و تحلیلش نخواهد آمد.