ارتباط سینمای ایران با جشنواره های مطرح سینمایی جهان بررسی شد سیاست های یک بام و دو هوا

گروه فرهنگ و هنر- بهنام شریفی :بعد از چهار دهه از انقلاب هنوز نتوانسته ایم نسبت خود با جشنواره های سینمایی جهان را مشخص کنیم. رابطه ما با سینماگران و برگزارکنندگان جشنواره های جهانی رابطه ای پر از فراز و نشیب و بحران و سوتفاهم بوده است.گزارش بخش خبری 20:30 درباره جشنواره برلین که اخیرا از شبکه2 پخش شد، حاوی نکات فراوانی بود. در این گزارش خبری برای اولین‌بار تصاویری اختصاصی از خانم آنکه لویکه به نمایش درآمد که نشان می‌داد این نماینده جشنواره برلین که هر سال به ایران می‌آید با بعضی از فیلمسازان ایرانی که عمدتاً جوان هستند، نشست‌های خصوصی در اماکن مختلف داشته است. در گزارش پیش رو به این جشنواره ها و سیاست های آنها و نسبت سینمای ایران با این جشنواره ها پرداخته شده است. ماجرای خانم «آنکه لویکه» به گزارش سینماسینما، آنکه لویکه هرسال به عنوان نماینده جشنواره برلین برای انتخاب فیلم‌های ایرانی جهت حضور در جشنواره برلین به ایران سفر می‌کرد، اما سفر او امسال با برخی حواشی همراه شد.آنکه لویکه که به همراه نوش‌آفرین دستوری مترجم و مشاور، قصد داشت صبح یکشنبه هفتم آذرماه ایران را به مقصد آلمان ترک کند، موفق به این سفر نشد. دلیل راهی نشدن او با پرواز برلین این بود که قبل از پرواز و در آخرین چک در فرودگاه، پاسپورت دستوری از او گرفته می‌شود و در این وضعیت لویکه نیز تصمیم می‌گیرد سوار هواپیما نشود.بعد از این مرحله چمدان‌های هر دوی آنان مورد بازرسی قرار می‌گیرد. چمدان پر از فیلم لویکه از فیلم‌ها خالی می‌شود و آثاری که او برای بازبینی انتخاب کرده بود، از او گرفته می‌شود.به لویکه گفته شد مشکلی برای ترک ایران ندارد و دوشنبه هشتم آذرماه ایران را ترک کرد. اما دستوری با وجود آنکه دارای پاسپورت آلمانی بود وسال‌هابه عنوان پزشک در آلمان زندگی می‌کرد، پاسپورتش برای بررسی های بیشتر ضبط شد. جشنواره برلین و فیلمهای اجتماعی - سیاسی سینمای ایران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یا برلینا له در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن، مهم‌ترین رویداد سینمایی اروپا به شمار می‌رود. این جشنواره از 1950 از 10 تا 20 فوریه در برلین برگزار می شود. خرس طلا و نقره برای بهترین فیلم و کارگردانی در بخش مسابقه بین المللی و جایزه تدی در بخش پانوراما، کودکان و فیلم کوتاه و کمک هزینه 500 هزار دلاری برای ساخت فیلم جوایز این جشنواره راتشکیل می دهند . جشنواره برلین از ابتدا به عنوان جشنواره ای سیاسی شناخته شده است. اصغر فرهادی و جعفر پناهی از این جشنواره جایزه گرفته اند. اگر موضع گیریهای اخیر را کنار بگذاریم باید بپذیریم که این جشنواره دوست دارد به آثار سینمایی با کیفیتی که معضلات و مصائب اجتماعی را نشان دهند، توجه کند. ما یک بار برای همیشه باید بپذیریم که هر فستیوالی قوانین خودش را دارد. قبل از اعتراض باید به این فکر کنیم که جشنواره فجر ایران هم سیاست های خاص خود را دنبال می کند. جشن سالانه اسکار و موفقیت های اخیر سینمای ایران مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینما جهان اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. ایرانی ها برای اولین بار برای بچه های آسمان به فرست نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال قرار گرفتند. تا اینکه اصغر فرهادی به خاطر فیلم « جدایی نادر از سیمین» این جایزه را دریافت کرد و امسال هم شانس خود را با «فروشنده» امتحان می کند. پس از دریافت اسکار فرهادی بسیاری این جایزه را سیاسی دانستند و حتی شمقدری مدیر سینمایی وقت این جایزه را حاصل لابی گری خود با آکادمی اسکار دانست. نسبت عشق و نفرتی که سینماگران ایران به سینمای آمریکا دارند و تحلیل گرانی که کار هالیوود را یکسره سیاسی می دانند، باعث شده که اسکار در ایران به جایزه ای سیاسی تبدیل شود. حال آنکه در واقعیت چنین چیزی نیست و آکادمی با توجه به خطوط فکری خود به آثاری که به رشد صنعت سینما و افزایش محدوده زبانی سینما کمک کند، جایزه خود را اهدا می کند. جشنواره کن و حضور پر رنگ سینماگران ایرانی مشخصات جشنواره کن تاریخ تاسیس: سپتامبر 1939، نشانه: نخل طلا (به فرانسوی Palmedor)، زمان برگزاری: از 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد)، بخش‌ها: هفت بخش اصلی دارد، بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه،  سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های کوتاه) هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم.جوایز: نخل طلایی در بخش اصلی مسابقه فیلم‌های کوتاه و بلند و نوعی نگاه اهدا می‌شود (این جایزه در سال 1955 توسط هیات برگزار کننده جشنواره معرفی شد) دوربین طلا به بهترین فیلم بلند اول و سینه فونداسیون به بهترین فیلم سال آخری دانشجویی. سردمداری عباس کیارستمی عباس کیارستمی اولین چهره بین المللی سینمای ایران پس از انقلاب جزو کشف های این جشنواره بود. او با «خانه دوست کجاست» در کن درخشید و تا سالهای سال یکی از فیلمسازان محبوب کن بود. او با فیلم طعم گیلاس توانست نخل طلایی این جشنواره را هم دریافت کند. از همان ابتدا حضور او در جشنواره کن باعث سوتفاهم ها و مسائل زیادی شد. به طوری که او پس از دریافت جایزه نخل طلا تحت فشار بسیاری قرار گرفت. اخیرا هم که اصغر فرهادی با گذشته و فروشنده توانست جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد این جشنواره را دریافت کند و به همین خاطر مورد حمله رسانه های ایدئولوگ ایران قرار گرفت. بی تردید هر جشنواره ای قوانین و سیاست های خاص خودش را دارد . اما کن بیش از هر چیز به کیفیت فنی فیلمها توجه می کند. قرار نیست که همه دنیا شبیه ما فکر کنند. هر کسی که شبیه ما فکر نمی کند، هدف و غرض و مرض سیاسی ندارد. از دیگر جشنواره های مطرح جهان می شود به ونیز و لوکارنو و سن سباستین اشاره کرد.بهروز افخمی نظرهای بسیار تندی راجع به کن دارد و بر مواضع خود اصرار هم می کند. افخمی : جشنواره کن جشنواره دگرباش هاست بهروز افخمی مجری برنامه هفت در اوایل امسال در گفت وگویی کن را جشنواره دگرباش ها نامید. به گزارش تسنیم کارگردان عروس در بخشهایی از صحبتهایش درباره سینمای اروپا گفته بود : سینمای اروپا سینمای دگرباش‌هاست. شاید بتوان گفت در همه جای دنیا 5درصد یا کمتر از 5درصد چنین فیلم‌هایی را دوست دارند ببینند یا چشم‌اندازی مثل این را دوست دارند که با آن آشنا شوند اما همین 5 درصد بازار بزرگی است. یعنی یک‌میلیارد نفر در سال 5 درصدش می‌شود 50میلیون. فرض کنید یک نفر یک راهی پیدا کند که در بازار با 5درصد یا کمتر از 5درصد دگرباش ارتباط برقرار کند. خب، یک تجارت است. جشنواره کن جشنواره این جور تجارت‌هاست. کن جشنواره جریان دگرباش فیلمسازی است. مثلا وقتی به فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» جایزه دادند اصلا به خاطر این دادند که درباره همجنس‌بازی است و خیلی وقیحانه هم در این باره ساخته شده است. حالا بعضی‌ها می‌گویند به کیفیت هنری فیلم جایزه دادند اما این حرف‌ها مزخرف است. اتخاذ تصمیم درست راجع به جشنواره ها سینمای ایران و مدیران سینمایی باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با جشنواره های سینمایی مطرح جهان روشن کنند. اگر قرار است که سینمای ایران به سینمایی جهانی و بین المللی بدل شود، ناگزیر است که با حفظ شئون خود یک سری از قواعد را هم بپذیرد. هر کدام از جشنواره های مطرح جهان قانونی دارد و از سیاست ها و اهداف و خطوط فکری ای تبعیت می کند. ما باید این سیاست ها را بشناسیم و اگر آنها را همسو با رشد و تعالی هنر سینمای ایران یافتیم، با آنها همراهی کنیم و در غیر این صورت با توهم های دایی جان ناپلئونی در حصار تنگ نگاههای جزمی باقی نمانیم.
سایر اخبار این روزنامه
رضا دهکی پینگ پنگ روی میز مردم هراتیان نباید آمار سیگاری‌ها را منتشر می‌کرد تاج: فدراسیون به باشگاه ها نگاه پدرانه دارد! هراتیان نباید آمار سیگاری‌ها را منتشر می‌کرد تاج: فدراسیون به باشگاه ها نگاه پدرانه دارد! رضا دهکی پینگ پنگ روی میز مردم بررسی دلایل تعطیلی کارخانه های قدمت دار کشور «آزمایش» به «ارج» پیوست بررسی دلایل تعطیلی کارخانه های قدمت دار کشور «آزمایش» به «ارج» پیوست شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی فراحزبی در آستانه انتخابات بررسی شد جبهه علیه حزب شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی فراحزبی در آستانه انتخابات بررسی شد جبهه علیه حزب هراتیان نباید آمار سیگاری‌ها را منتشر می‌کرد تاج: فدراسیون به باشگاه ها نگاه پدرانه دارد! هراتیان نباید آمار سیگاری‌ها را منتشر می‌کرد تاج: فدراسیون به باشگاه ها نگاه پدرانه دارد! شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی فراحزبی در آستانه انتخابات بررسی شد جبهه علیه حزب شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی فراحزبی در آستانه انتخابات بررسی شد جبهه علیه حزب خشونت یک معلم علیه دنش آموز چاروسایی بررسی شد ننگی بر پیشانی، داغی بر دست خشونت یک معلم علیه دنش آموز چاروسایی بررسی شد ننگی بر پیشانی، داغی بر دست بررسی دلایل تعطیلی کارخانه های قدمت دار کشور «آزمایش» به «ارج» پیوست بررسی دلایل تعطیلی کارخانه های قدمت دار کشور «آزمایش» به «ارج» پیوست ارتباط سینمای ایران با جشنواره های مطرح سینمایی جهان بررسی شد سیاست های یک بام و دو هوا رضا دهکی پینگ پنگ روی میز مردم ارتباط سینمای ایران با جشنواره های مطرح سینمایی جهان بررسی شد سیاست های یک بام و دو هوا کنگره جدید آمریکا هم‌حزبی ترامپ شد مثلث قدرت جمهوری‌خواهان، خط و نشان برای ایران رضا دهکی پینگ پنگ روی میز مردم خشونت یک معلم علیه دنش آموز چاروسایی بررسی شد ننگی بر پیشانی، داغی بر دست کنگره جدید آمریکا هم‌حزبی ترامپ شد مثلث قدرت جمهوری‌خواهان، خط و نشان برای ایران خشونت یک معلم علیه دنش آموز چاروسایی بررسی شد ننگی بر پیشانی، داغی بر دست پارسایی در گفت‌وگو با «ابتکار»: امید جلسه‌ای برای بررسی تعامل با شورایعالی اصلاح‌طلبان نداشت پارسایی در گفت‌وگو با «ابتکار»: امید جلسه‌ای برای بررسی تعامل با شورایعالی اصلاح‌طلبان نداشت شلاق به چه کار نیچه می‌آمد؟ ارتباط سینمای ایران با جشنواره های مطرح سینمایی جهان بررسی شد سیاست های یک بام و دو هوا ارتباط سینمای ایران با جشنواره های مطرح سینمایی جهان بررسی شد سیاست های یک بام و دو هوا کنگره جدید آمریکا هم‌حزبی ترامپ شد مثلث قدرت جمهوری‌خواهان، خط و نشان برای ایران شلاق به چه کار نیچه می‌آمد؟ از واکنش اژه‌ای و منتظری به توییت رییس‌جمهوری تا پیشنهاد مجلس‌نشینان برای حل اختلاف قوا کنگره جدید آمریکا هم‌حزبی ترامپ شد مثلث قدرت جمهوری‌خواهان، خط و نشان برای ایران از واکنش اژه‌ای و منتظری به توییت رییس‌جمهوری تا پیشنهاد مجلس‌نشینان برای حل اختلاف قوا پارسایی در گفت‌وگو با «ابتکار»: امید جلسه‌ای برای بررسی تعامل با شورایعالی اصلاح‌طلبان نداشت پارسایی در گفت‌وگو با «ابتکار»: امید جلسه‌ای برای بررسی تعامل با شورایعالی اصلاح‌طلبان نداشت شلاق به چه کار نیچه می‌آمد؟ شلاق به چه کار نیچه می‌آمد؟ از واکنش اژه‌ای و منتظری به توییت رییس‌جمهوری تا پیشنهاد مجلس‌نشینان برای حل اختلاف قوا از واکنش اژه‌ای و منتظری به توییت رییس‌جمهوری تا پیشنهاد مجلس‌نشینان برای حل اختلاف قوا