افشانی برنامه 5 ساله سوم شهرداری را تقدیم شورا کرد

محمدعلی افشانی روز گذشته در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران گفت: در این برنامه توسعه عدالت، کاهش نابرابری و بهبود حکمروایی مناسب در دستور کار قرار گرفته است. این لایحه در 11 فصل و 91 ماده شامل حکمروایی شهری، سرمایه سازمانی، هوشمندسازی، اقتصاد مالیه شهری، فنی و عمرانی، فضای کالبدی، حمل و نقل و ترافیک، محیط‌زیست و انرژی، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و مدیریت بحران و مدیریت راهبردی برنامه
تنظیم شده است.
وی افزود: با سنجش شاخص‌ها‌ی زیست‌پذیری در سطح محلات، رتبه بندی آنها انجام می‌شود و محلاتی که نیازمندی‌ها‌ی بیشتری دارند منابع بیشتری تحت عنوان "تبعیض مثبت" برای آنها اختصاص پیدا می‌کند. دیگر نمی‌توان با چاه‌ها‌ی نفت شهرها را اداره کرد، باید به سمت جذب مشارکت شهروندان و سرمایه‌ها‌ی آنها حرکت کنیم. در این برنامه این موضوع پیش‌بینی شده است و ساز و کار لازم در این حوزه تنظیم شده است.
وی به موضوع مقابله با فساد و سلامت اداری اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد که یکی از معضلات توسعه هر کشوری است، ممکن نیست مگر با مشارکت شهروندان. در فضایی که فساد در آن وجود دارد توسعه محقق نخواهد یافت. در این‌ راستا نیازمند اصلاحات بنیادی هستیم. باید شاخص‌ها‌ی فساد مشخص شود و سامانه‌ها‌ی قابل دسترس برای تمام بخش‌ها‌یی که شهرداری در آن ارائه خدمات دارد، ایجاد شود و شهروندان بتوانند همه بخش‌های شهرداری را از طریق این سامانه‌ها رصد کند. تدوین سند نظام جامع ارزیابی عملکرد در تمامی سازمانهای شهرداری باید در دستور کار قرار گیرد. ارتقا کیفیت پدید آوری و اجرای پروژه‌‌ها‌ در طول این برنامه مدنظر


قرار گرفته است.
شهردار تهران در ادامه‌ بیان‌ کرد: هوشمندسازی فرآیندهای ماموریت‌های سازمانی شهرداری تهران اولین و مهم‌ترین نیاز شهرداری در مسیر شفافیت و امکان مبارزه با فساد است. یکی از سیستم‌های هوشمند همین روند صدور پروانه‌ها‌ی ساختمانی است که باید تا شهریور ماه سال آینده به طور کامل شکل بگیرد، به شکلی که شخص برای اخذ پروانه نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری تهران نداشته باشد.
وی با اشاره به حوزه سرمایه انسانی در برنامه پنج ساله سوم گفت: اصلاح ساختار سرمایه انسانی و همچنین بازنگری در آیین‌نامه‌های استخدامی شهرداری تهران به همراه کاهش کارکنان مازاد پست‌های سازمانی مشخص شده‌اند و حتی کاهش نیروهای مازاد نیز به طور سالانه در برنامه مشخص شده است. باید اصلاح فرآیندها در دستور کار قرار گیرد.
افشانی تاکید کرد: موظف هستیم هر شش ماه یک بار تمام درآمدها و هزینه‌ها را منتشر و تمامی منابعی که به پروژه‌‌ها‌ اختصاص پیدا کرده است را در اختیار شهروندان قرار دهیم. این یک اصل قانونی است.
وی با تاکید بر اجرایی شدن فرآیند کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها در طول اجرای برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران خاطرنشان کرد: درآمدهایی که در طول برنامه باید سامان دقیقی پیدا کنند، پیش‌بینی شده و در آینده با تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها‌ شاهد افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران خواهیم بود. باید سیستم واحدی برای وصول عوارض داشته باشیم که این موضوع در این برنامه‌ پیش‌بینی شده و تدوین سند مشارکت و سرمایه‌گذاری باید سند مشخصی باشد که زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کند.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در خصوص آنچه که در حوزه حمل و نقل و ترافیک برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو مدنظر قرار گرفته و خوشبختانه در این رابطه 630 واگن که خرید آنها در شورای اقتصاد تصویب و قرارداد آن نیز منعقد شده است و بیش از 14 میلیارد یورو ارزش آن به نرخ امروز است، به زودی ساخت و تولیدشان آغاز خواهد شد. سال‌ها است در قانون بودجه پیش‌بینی برای استفاده از منابع اوراق انجام می‌شده، اما شهرداری تهران از آن استفاده نکرد. امسال 700 میلیارد اوراق مشارکت صادر شده و 1200 میلیارد تومان دیگر نیز پیگیری و نهایی شده است. باید در تامین منابع حوزه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای به این منابع یعنی صدور اوراق مشارکت داشته باشیم.
شهردار تهران ادامه‌ داد: تکدی گران باید جمع‌آوری شوند که من قول تحقق این کار را تا شهریور ماه سال آینده داده‌ام، اما ان‌شاء‌الله این کار زودتر عملیاتی خواهد شد. البته سازمان بهزیستی نیز باید وظایف خود را انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: تدوین طرح آمادگی برای حوادث طبیعی (سیل و زلزله) در این برنامه پیش‌بینی شده و باید محلات برای بروز این حوادث آمادگی لازم را کسب کنند.