امریکا تحریم جدید علیه ایران ندارد

لحظاتی بعد از جلسه نشست شورای امنیت که برخلاف خواست امریکا به صحنه دفاع از برجام تبدیل شد، رئیس‌جمهوری کشورمان هم در یک نشست مطبوعاتی تأکید کرد که این امریکاست که تنها شده نه ایران. حسن روحانی با اشاره به دیدارهای خود با سران برخی کشورها و همچنین مواضع آنها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و بخصوص جلسه شورای امنیت تصریح کرد که همه اینها نشان داد مواضع امریکا برخلاف موازین بین‌المللی است.
رئیس‌جمهوری با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا از برجام گفت: اکثریت قاطع کشورها از برجام حمایت کردند و این به معنای تنها ماندن امریکاست.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در نشست خبری خود در نیویورک با بیان اینکه خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا از برجام مهم‌ترین مسأله‌ای است که از سال گذشته تاکنون رخ داه است، اظهار کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم که اکثریت قاطع رهبران کشورها از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند و این بدان معناست که امریکا تنها مانده است.
وی در ادامه افزود: خروج امریکا از برجام مورد تأیید کشورهای جهان نیست و جز چند کشور سایر کشورها این اقدام را اشتباه سیاسی قلمداد کردند. روحانی ادامه داد: جلسه امروز(چهارشنبه) شورای امنیت به‌طور غیرمعمول توسط ترامپ برگزار شد. ابتدا قرار بود موضوع درباره ایران باشد اما با مخالفت اعضای شورای امنیت، ترامپ ناچار شد حرفش را پس بگیرد و جلسه درباره مسأله عدم اشاعه باشد. در جلسه امروز شورای امنیت روشن شد که امریکا تنهاست. همه کشورها در شورای امنیت از برجام حمایت کرده و با لحن مستقیم و غیرمستقیم، اقدام امریکا را به عنوان اقدامی نادرست قلمداد کردند. رئیس‌جمهوری کشورمان با اشاره به دیدارهای خود با 16 رهبر کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: در این جلسات رهبران کشورها بر اهمیت برجام تأکید کردند و از خروج امریکا از برجام ناخرسند بودند، همچنین از ایران بابت باقی ماندن در برجام حمایت کرده و این را به عنوان هوشمندی ایران ذکر کردند. روحانی همچنین گفت: البته این بدان معنا نیست که در فشارهایی که امریکا بر ملت ایران وارد کرده است ما مشکلی نداریم اما همیشه ملت ایران با صبوری، وحدت، اتحاد و مواضع قاطع توانسته است از این مراحل عبور کند.


وی با تأکید بر اینکه در جریان مذاکره با کشورهای 1+4 به این نتیجه رسیدیم که پنج کشور دیگر نیز مصمم هستند از برجام حمایت کنند، اظهار کرد: هر پنج کشور دیگر می‌خواهند نقش و تعهد خود را در این زمینه اجرایی کنند و اقداماتی که امریکا برای فشار به اقتصاد ایران می‌خواهد انجام دهد باید به حداقل کاهش یابد. رئیس جمهوری کشورمان ادامه داد: چین و روسیه مصمم‌تر از گذشته در پی تحکیم برجام هستند، بنابراین امیدواریم با حمایت همه کشورهای چندجانبه‌گرا، راحت‌تر از آنچه که قبلاً فکر می‌کردیم از این مرحله عبور کنیم. ملت ما مقاوم و صبور است و پیش از این هم چنین بوده است.
در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس اظهار کرد: آنچه که درباره آن در توافق هسته‌ای صحبت کرده بودیم ربطی به موشک نداشت. برای ما روشن است که درباره چه چیز صحبت کردیم، پس اگر کسی می‌خواهد تعهد خود را زیر پا بگذارد، بگذارد. این همه بهانه‌جویی لازم نیست. امریکا اشتباه کرده و این قطعی است. پس یا باید از اشتباه خود بازگردد یا به این اشتباه ادامه دهد اما امریکا دیر یا زود از اشتباهش بازخواهد گشت. وی تأکید کرد: امریکا نمی‌تواند این روند را ادامه دهد چرا که چنین روندی نه به نفع ملت امریکا، نه ایران، نه اروپا و نه دیگران است. همه باید تلاش کنند فردی که خطایی را مرتکب شده از آن خطا بازگردد و به نقطه درست برسد.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز درباره زندانیان امریکایی دو تابعیتی در ایران گفت: همه ما باید به فردی که در زندان است کمک کنیم. دولت ایران به سهم خود این کار را انجام می‌دهد. برای تسهیل ملاقات‌ها و تسهیل اطلاعات، دولت تلاش می‌کند، اما اصل محاکمه در اختیار دستگاه قوه قضائیه است. در همه کشورها هم این‌گونه است. اگر یک ایرانی در امریکا زندانی باشد، گفته می‌شود دادگاه او را محکوم کرده است و ما حداکثر می‌توانیم تسهیلاتی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی حداکثر می‌توانم تسهیلاتی را در اختیار زندانیان قرار دهم. برخی اسامی‌ای که شما نام برده‌اید توانسته‌اند اخیراً به مرخصی بروند. این همان تسهیلاتی است که فراهم شده است. ما در گذشته با دولت امریکا برای کمک به زندانیان امریکایی و ایرانی در هر دو کشور اقدام کردیم و ما بابت این مسأله هیچ وقت مخالفت نداشته‌ایم. روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار CBS درباره تحریم‌های امریکا و باقی ماندن ایران در برجام اظهار کرد: هیچ تحریمی نیست که امریکا انجام نداده باشد. کسانی که دنبال تحریم ایران هستند، پیش‌فعال بوده‌اند. هیچ تحریم جدیدی وجود ندارد و اینها هم بحث‌های تبلیغاتی و روانی است. تحریم ماه نوامبر کاملاً تبلیغاتی است.

 وی با اشاره به اینکه تصمیم ما بر این است که با بقیه کشورها کار کنیم، تصریح کرد: هر کشوری که تحریم‌های امریکا را زیر پا بگذارد، افتخار بزرگی کسب کرده است چون تحریم‌های امریکا غیرقانونی و خلاف قطعنامه شورای امنیت است. ما با دوستان خود از جمله اتحادیه اروپا در تماس هستیم تا کانال‌هایی پیدا کنیم که اقدامات اقتصادی را ادامه داده و همچنین از شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند حمایت لازم را داشته باشیم. ما فعلاً در برجام باقی مانده‌ایم تا زمانی که منافع ملی ما تأمین شود، در برجام می‌مانیم. اگر منافع ما تضمین نشود ما از راهکارهایی که در خود برجام وجود دارد، آغاز می‌کنیم.
روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی در مورد دستگیری دوتابعیتی‌ها گفت: حرف درستی نیست که دو تابعیتی ها برای ورود به ایران نگران باشند، چون دو تابعیتی‌بودن جرم نیست، البته ما دوتابعیتی را به لحاظ حقوقی قبول نداریم، ولی دوتابعیتی بودن هم جرم نیست و اینها تبلیغات بی‌اساس است. فردی ممکن است در ایران دستگیر شود و این ربطی به تابعیت او ندارد. باید ببینیم پرونده او چیست و وی چه اقدامی انجام داده است؟
رئیس جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های خارجی که در نیویورک برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جلسه اخیر گروه 1+4 و بیانیه‌ای که در پایان این جلسه منتشر شد اظهار کرد: در بیانیه این جلسه علاوه بر تأکید کشورها به حفظ برجام، برخی برنامه‌ها و اقدامات عملی ذکر شد که باید اجرایی و عملیاتی شود. از جمله شیوه ارتباط مالی بین این کشورها و ایران.
وی با بیان اینکه این بیانیه یک گام بسیار خوب در زمینه همکاری‌های ایران با پنج کشور در زمینه حفظ برجام بوده است، خاطرنشان کرد: توقعات ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره صحبت‌های او در مجمع عمومی سازمان ملل درباره امریکا و لحن صحبت‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی پرسید، خاطرنشان کرد: همواره در 40 سال گذشته از این گفتارها بوده است. در دولت جدید امریکا لحن‌ها مقداری تغییر کرده است و افراد مقداری تندتر حرف می‌زنند چرا که بسیاری از این افراد تازه وارد سیاست شده‌اند و طبیعی است که این افراد لحن‌شان با افراد باسابقه در سیاست متفاوت باشد.
رئیس جمهوری گفت: ما هیچ لحن ویژه‌ای نسبت به امریکا نمی‌خواهیم به‌کار بگیریم و آنچه که برای ما مهم است این است که امریکا به قانون عمل کند. ما می‌خواهیم امریکا زورگویی را کنار بگذارد و به مقررات احترام بگذارد و بر عهد خود باقی بماند و به قطعنامه شورای امنیت عمل کند. ما حرف دیگری با امریکا نداریم، بلکه می‌گوییم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ما اعمال نکند و این کارها ضد حقوق بشر است.
وی ادامه داد: اگر امریکا به قانون بازگردد ما مشکلی نداریم، البته یک اختلافاتی بین ما و امریکا از گذشته بوده و این اختلافات باید به‌تدریج در زمان خود حل و فصل شود.
روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره اظهارات وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا نسبت به حضور ایران در منطقه پرسید با بیان اینکه همه دنیا با لحن و شیوه بیان جان بولتون آشنا هستند، اظهار کرد: وزیر خارجه امریکا نیز تازه یک سمت دیپلماتیک گرفته است و حرف‌هایی می زند که در یک چارچوب منطقی نمی‌گنجد.
رئیس جمهوری با تأکید بر این موضوع که، اینکه در عراق یا کشور دیگری حادثه‌ای رخ دهد ارتباطی به ایران ندارد، گفت: ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم ولی مگر ما مسئول اعمال این افراد هستیم؟ وی افزود: اگر کشوری به گروهی دستور به انجام کاری دهد، به عنوان آمر مسئولیت کار این گروه را بر عهده دارد اما در منطقه ما اکثریت مردم به ایران علاقه‌مندند و گروه‌های مختلفی هستند که فعالیت‌های سیاسی و آزادیبخش انجام می‌دهند و ممکن است به ایران علاقه‌مند باشند اما اعمال آنها ارتباطی به ما ندارد؛ آنها مستقل هستند و در چارچوب اهداف خود و منافع کشورشان اقدام می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه وزیر خارجه امریکا باید پاسخ دهد که امریکا به چه دلیلی به عراق رفته است که امروز برای ماندن‌شان با مشکلی مواجه باشند، اظهار کرد: ما خیلی مایل هستیم که یک نظرسنجی و همه پرسی درباره حضور امریکا در عراق برگزار شود و بدانیم که چند درصد از مردم این کشور مایل به باقی ماندن امریکا در این کشور هستند. رئیس جمهوری این کشور بارها گفته که کار ما در عراق بی‌خاصیت بوده و میلیاردها دلار پول خرج کرده‌ایم و به جایی نرسیده‌ایم. او همچنین گفته که گروه‌های تروریستی که در منطقه فعالیت می‌کنند توسط خود امریکا ایجاد شده‌اند. وی ادامه داد: امریکا امروز برخلاف مقررات بین‌المللی در سوریه حضور دارد و این در حالی است که دولت سوریه نیز این حضور را تایید نمی‌کند، بنابراین حضور امریکا در سوریه غیرقانونی است و اگر از این موضوع صدمه‌ای ببیند یا نبیند ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.
روحانی با تأکید بر اینکه ما قصد جنگ با نیروهای امریکایی در هیچ کجای منطقه را نداریم، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم به نیروهای امریکایی حمله کنیم و تنش با این کشور را بالا ببریم اما از امریکا می‌خواهیم که به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.
رئیس‌جمهوری افزود: درباره اینکه ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند من منظور را متوجه نشدم آیا گروه‌هایی که با داعش مبارزه می‌کنند و تمامی جهان اتفاق‌نظر دارند که این گروه، یعنی داعش تروریست است، چطور گروهی که با این تروریست‌ها  مبارزه می‌کند نیز تروریست خوانده می‌شود. بالاخره به ما بگویید آنهایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند یا داعش تروریست است؟ هر دو که نمی‌توانند تروریست باشند.
وی ادامه داد: حزب‌الله همان گروهی است که با داعش می‌جنگد و آنان را از لبنان خارج کرده و مردمش از این اتفاق راضی هستند. در سوریه نیز حزب‌الله در کنار مردم این کشور قرار گرفته و داعش را از 90 و چند درصد خاک سوریه خارج کرده و تنها کسانی به تروریست‌ها کمک می‌کنند که با آنان متحد هستند.
روحانی در پاسخ به آخرین پرسش این نشست خبری درخصوص جلسه دیروز شورای امنیت گفت: جای شگفتی است کسی که امروز رئیس شورای امنیت است تقاضا کرده است که به قطعنامه 2231 این شورا که خود امریکا هم به آن رأی داده است، عمل نشود. امروز می‌گوید کسی که به این قطعنامه عمل کند، او را تنبیه می‌کند. البته ما دو تشکر به شورای امنیت بدهکاریم. یکی بابت موضع بسیار خوب و قاطع در برابر حادثه تروریستی اهواز و دیگری بابت جلسه دیروز.
وی با اشاره به این‌که در جلسه دیروز شورای امنیت همه اعضا غیر از امریکا از برجام حمایت کردند، خاطرنشان کرد: جز امریکا کشوری نبود که مخالف برجام باشد. این مسأله به معنای انزوای دوم امریکاست. امریکا برای اولین بار پس از خروج از برجام منزوی شد و بار دوم دیروز. هدف امریکا تضعیف برجام بود اما به هدفش نرسید و جلسه شورای امنیت به جلسه حمایت از برجام تبدیل شد.