شمخانی: مسیرهای تأمین مالی تروریست‌ها باید قطع شود

جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشنهاد دهنده دو ایده اساسی «گفت‌وگوی منطقه‌ای» و «شکل‌گیری امنیت شبکه‌ای» که برای پایان دادن به رقابت‌های تسلیحاتی مخرب در منطقه و در عین حال هم‌افزایی توانمندی کشورهای منطقه  در مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی مطرح شده است، با برگزاری نشستی در تهران نخستین گام برای عملیاتی ساختن سازمان یافته این ایده‌ها را برداشت. به این ترتیب اولین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای روز گذشته با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی پنج کشور ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان در تهران برگزار شد. «راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری» و «تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا» موضوعاتی بودند که در نشست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشنهاد دهنده دو ایده اساسی «گفت‌وگوی منطقه‌ای» و شکل‌گیری «امنیت شبکه‌ای» که برای پایان دادن به رقابت‌های تسلیحاتی مخرب در منطقه و در عین حال هم‌افزایی توانمندی کشورهای منطقه  در مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی مطرح شده است، با برگزاری نشستی در تهران نخستین گام برای عملیاتی ساختن سازمان یافته این ایده‌ها را آغاز کرد.
به این ترتیب اولین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای روز گذشته با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی پنج کشور ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان در تهران برگزار شد. «راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری» و «تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا» موضوعاتی بودند که در نشست علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علی شمخانی طی سخنانی در این نشست خواستار قطع مسیرهای تأمین مالی تروریست‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم‌افزایی و اثرگذاری بیشتر در مبارزه با تروریسم شد. شمخانی با بیان اینکه «لازم است در کنار ساختارهای موجود، گفت وگو وهمکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم فراهم شود»، گفت: «معماری امنیتی منطقه بایستی بر اساس منافع مشترک کشورهای منطقه و به دست خود آنان تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرت‌های خارجی و مقابله با یکجانبه‌گرایی فراهم شود.»


به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز توسط یک گروهک وابسته به بیگانگان، آن را نشان دهنده تلاش سازمان یافته جریان تروریسم و حامیان آنها برای ایجاد ناامنی دانست و با محکوم کردن این اقدام ضد انسانی، افزود: «این حادثه تروریستی بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبانان و حامیان تروریست‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت نیز نشدند، در معرض نگاه جهانیان قرار داد.»
شمخانی با تقبیح اتخاذ معیارهای دوگانه از سوی برخی کشورها در مواجهه با تروریسم گفت: «استفاده ابزاری از تروریسم با حمایت مالی، سیاسی و لجستیک، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی انحرافی و تکفیری و دخالت در امور داخلی کشورها و اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه است.»
 تقدیر از حضور ایران در خط مقدم مبارزه با    تروریسم
مقامات امنیت ملـــــی کشورهای شرکت کننده در این نشست از ابتکار ایران و بنیانگذاری گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای و نیز حضور ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم تقدیر کردند.
«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای را گامی تأثیرگذار در افزایش هماهنگی منطقه‌ای در زمینه مقابله با تهدید تروریسم و برقراری امنیت پایدار عنوان کرد و با استقبال از ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه و برگزاری سالانه این نشست، آمادگی فدراسیون روسیه را برای کمک به ایجاد ساز و کارهای مشترک در این زمینه اعلام کرد.«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در ادامه این نشست با بیان این که کشورش  در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد، افزود: «تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند امکان برخورد مؤثر با آنها وجود ندارد».
«آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند نیز طی سخنانی برگزاری این نشست را در تقویت درک مشترک نسبت به تهدیدات و اتخاذ راهکارهای مقابله‌ای بسیار مفید دانست و یادآور شد: تروریست‌ها در آسیای میانه با اتکا بر منابع حاصل از تجارت مواد مخدر خود را تقویت می‌کنند و لازم است در طراحی ساز و کارهای جلوگیری از توسعه فعالیت و نفوذ تروریسم موضوع مسدودسازی کانال‌های تأمین مالی این گروه‌ها به صورت جدی مدنظر قرار بگیرد.
«دانگ جینگ وی »مقام امنیت ملی چین نیز که به عنوان آخرین سخنران اجلاس سخن می‌گفت خواستار تلاش اعضای این نشست بــــــرای تدوین ساز و کار‌های ایجاد امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک شد. نماینده چین همچنین آمادگی کشورش را برای فعال سازی ظرفیت سازمان شانگهای برای مقابله با تهدیدات جریان تروریسم و تقویت توانمندی‌های مقابله با گروه‌های افراطی خشونت‌گرا اعلام کرد. مقامات عالی امنیتی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی اخیر در اهواز را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.
 تروریسم اقتصادی موضوع دیدار مقامات امنیتی ایران و هند
دبیر شورای عالی امنیت ملی با میهمانان خود دیدار‌های جداگانه‌ای نیز برگزار کرد. شمخانی روز گذشته در دیدار با  «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند راهکارهای گسترش همکاری‌های امنیتی میان دو کشور را بررسی کردند و فعال سازی بیش از پیش ظرفیت‌های همکاری بویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و تجاری را مورد تأکید قرار دادند.
شمخانی  در این دیدار تحریم‌های یکجانبه امریکا را ظالمانه، فاقد پشتوانه حقوقی و زورگویانه توصیف کرد و گفت: «امروز در کنار توسعه، تهدیدات ناشی از تروریسم تکفیری و تروریسم اقتصادی از سوی امریکا مواجه هستیم که زندگی و معیشت مردم و اقتدار دولت‌ها را نشانه رفته است.» «آجیت دوال» نیز در سخنانی تأکید کرد که  همکاری‌های هند با ایران بویژه در حوزه اقتصادی ادامه خواهد داشت و دهلی علاقه‌مند به گسترش سرمایه‌گذاری در ایران و گسترش تعاملات در همه زمینه‌هاست. دیدارهای دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتایانش از روسیه و افغانستان امروز برگزار خواهد شد.

بـــرش
بیانیه‌ پایانی اولین نشست امنیت ملی کشورهای منطقه

در پایان اولین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه که تحت عنوان گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای در تهران برگزار شد، بیانیه پایانی نشست صادر شد. در این بیانیه مقامات امنیتی پنج کشور با اشاره به تروریسم، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و مداخلات خارجی در منطقه به عنوان مهم‌ترین مخاطرات پیش روی امنیت ملی کشورهای منطقه، افراط گرایی خشونت طلب و رادیکالیسم  را از مهم‌ترین منابع برانگیزاننده تروریسم دانسته و بر همکاری برای مقابله با سیاست‌های تقویت کننده این مخاطرات تأکید کردند. شرکت کنندگان در بند چهارم بیانیه تأکید کردند که  «تروریسم نمی‌تواند و نباید به هیچ دین، ملیت یا قومیتی منتسب شود.» آنها همچنین ضمن اعلام حمایت از اقدامات مؤثر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابله با تهدیدات تروریستی از جمله داعش در سوریه، نسبت به انتقال داعش از منطقه شامات به افغانستان و آسیای میانه ابراز نگرانی کردند. مقامات امنیتی پنج کشور اعلام کردند که از ایجاد صلح و ثبات و کمک به توسعه و بازسازی افغانستان حمایت کرده  و سایر کشورها را برای کمک به دولت افغانستان در فرآیند صلح با طالبان تشویق می‌کنند. در این بیانیه همچنین اهمیت تداوم ارتباطات در رشد و توسعه اقتصادی و تجاری و ایجاد مسیرهای امن ترانزیتی با استفاده از زیرساخت‌های موجود و نیز ایجاد زیرساخت‌های جدید به عنوان یکی از اهداف همکاری ها مورد تأکید قرار گرفت. در پایان این بیانیه آمده است که مقامات امنیتی کشورهای شرکت کننده تصمیم گرفتند این نشست را به طور سالانه و به صورت چرخشی در کشورهای عضو نشست تشکیل دهند و برای پیگیری توافقات انجام شده، دبیرخانه نشست، توافقات انجام شده را فعالانه پیگیری کند.